В напрегнатите дни след президентските избори екип от служители на Facebook е представил на главния изпълнителен директор Марк Зукърбърг тревожна констатация: Дезинформацията, свързана с изборите, става вирусна в сайта.
Президентът Тръмп вече бе обявил изборите за фалшифицирани, а истории от десни медии с неверни и заблуждаващи твърдения за изхвърлени бюлетини, грешно преброени гласове и изкривени бройки бяха сред най-популярните новини в платформата.
В отговор служителите са предложили спешна промяна на алгоритъма за новинарски емисии на сайта, който помага да се определи какво виждат повече от два милиарда души всеки ден. Планът включва подчертаване на важността на това, което Facebook нарича „рейтинг на качеството на екосистемата на новините“, или N.E.Q. (news ecosystem quality), тайна вътрешна класация, която определя издателите на новини въз основа на сигнали за качеството на тяхната журналистика, пише в свое разследване The New York Times.
Обикновено N.E.Q. резултатите играят второстепенна роля при определянето на това, което се появява в потребителските емисии. Но няколко дни след изборите Зукърбърг се e съгласил да увеличи тежестта, която алгоритъмът на Facebook дава на N.E.Q, за да се гарантира, че авторитетните новини се появяват по-видно в емисиите, твърдят трима души с познания за случилото се, пожелали да останат анонимни.
Промяната беше част от плановете, които Facebook разработи преди месеци, когато очакваше оспорваните избори. Това доведе до ръст във видимостта на големи издатели като CNN, The New York Times и NPR, докато публикациите от силно ангажирани хиперпартийни страници, като Breitbart и Occupy Democrats, станаха по-малко видими, твърдят служителите.
Това е било и ясен пример за това как може да изглежда един по-спокоен, по-малко разделен Facebook. Някои служители твърдят, че промяната трябва да стане постоянна, дори ако не е ясно как това може да повлияе на времето, прекарвано от хората във Facebook. На среща на служители седмица след изборите служители са попитали дали „по-хубавата емисия новини“ може да остане за постоянно.
Гай Росен, изпълнителен директор на Facebook, който контролира отдела за интегритет, отговарящ за почистването на платформата, каза по време на разговор с репортери миналата седмица, че промените винаги са били замислени като временни. „Никога не е имало план тези да бъдат постоянни“, каза той. Джон Хегеман, който ръководи новинарската емисия, заяви в интервю, че макар че Facebook може да отмени тези експерименти, той ще се поучи от тях.
Дебатът за новинарските емисии илюстрира централното напрежение, което някои хора във Facebook изпитват в наши дни: че стремежите на компанията да подобри света често са в разрез с желанието ѝ за господство.
През последните няколко месеца, тъй като Facebook беше подложен на по-голям контрол заради ролята си в засилването на невярна и разделяща информация, нейните мениджъри се сблъскаха с дебатите за бъдещето на компанията. От едната страна са идеалисти, включително много обикновени служители и някои ръководители, които искат да направят повече, за да ограничат дезинформацията и поляризиращото съдържание. От другата страна са прагматиците, които се страхуват, че тези мерки могат да навредят на растежа на Facebook или да предизвикат политическа реакция, която да доведе до болезнено регулиране.
„На практика има напрежение във всяко наше решение за продукт и ние разработихме рамка, наречена „По-добри решения“, за да гарантираме, че вземаме решенията си точно и че целите ни са пряко свързани с предоставянето на възможно най-доброто преживяване за хората“, каза Джо Озбърн, говорител на Facebook.
Тези битки са се отразили на морала на служителите. В проучване на служителите този месец служителите във Facebook съобщават, че изпитват по-малко гордост от компанията в сравнение с предишни години. Около половината смятат, че Facebook оказва положително въздействие върху света, в сравнение с приблизително три четвърти по-рано тази година, става ясно от копие от проучването, известно като Pulse, което е било прегледано от The New York Times. „Намерението на служителите да останат да работят за Facebook“ също спадна, както и доверието към лидерите.
Въпреки че денят на изборите и последствията от него са преминали с малко инциденти, някои разочаровани служители са напуснали, заявявайки, че вече не могат да работят за компания, чиито продукти считат за вредни. Други са останали, разсъждавайки, че могат да помогнат повече за промяната отвътре. Трети са направили моралното изчисление, че дори и с недостатъците си Facebook в крайна сметка носи повече полза, отколкото вреда.
„Заплатите във Facebook са сред най-високите в технологичния сектор в момента и когато се прибирате с гигантска заплата на всеки две седмици, трябва да си казвате, че това е за добра кауза“, каза Грегор Хохмут, бивш инженер в Instagram, която притежава Facebook, който е напуснал компанията през 2014 г. „В противен случай работата ти наистина не се различава от другите индустрии, които разрушават планетата и плащат прекомерно на служителите си, за да им помогнат да забравят за това“.
Тъй като повечето служители работят отдалечено по време на пандемията, голяма част от анкетата е извършена във вътрешната мрежа на Facebook.
Усилията на Facebook за прочистване на платформата му ще бъдат улеснени в известен смисъл до края на действието на администрацията на Тръмп. В продължение на години Тръмп и други водещи консерватори обвиняваха компанията в антиконсервативна пристрастност всеки път, когато предприемаше стъпки за ограничаване на дезинформацията.
Но дори и на фона на задаващото се правителство на Джо Байдън Facebook ще трябва да балансира желанието на служителите за социална отговорност със своите бизнес цели.
„Въпросът е какво са научили от тези избори, което трябва да сформира политиката им в бъдеще?", казва Ванита Гупта, главен изпълнителен директор на неправителствената организация Leadership Conference on Civil and Human Rights „Притеснявам се, че ще отменят всички тези промени въпреки факта, че условията, които ги подтикнаха да го направят, все още са тук“.
На виртуална среща на служителите през миналата седмица мениджърите са заявили, че смятат, че Facebook се е справила с изботите, твърдят двама души, които са присъствали. Въпреки че сайтът все още беше пълен с публикации, които твърдят, че изборите са фалшифицирани, Крис Кокс, главен продуктов директор на Facebook, заяви, че е горд от това как компанията е наложила етикети на свързана с изборите дезинформация, насочвайки потребителите към достоверна информация за резултатите, твърдят хората.
преди 4 години Време е за Миграция към parler.com и rumble.comФБ и Гугъл прекалиха с Цензурата. отговор Сигнализирай за неуместен коментар