IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

ЕС призовава за еднакво данъчно третиране на интернет компаниите

Изместването на печалбите към страните с най-ниска данъчна ставка се среща във всички индустрии, а не само при интернет компаниите

12:54 | 29.05.14 г.
Автор - снимка
Създател
ЕС призовава за еднакво данъчно третиране на интернет компаниите

Интернет компаниите в Европейския съюз трябва да бъдат третирани за данъчни цели като тези от традиционните индустрии. Това предлага група от експерти, които са контролирали данъчните практики на технологични гиганти като Google, Facebook и други в 28-те страни от ЕС по поръчка на Европейската комисия. Докладът е изготвен от седем експерти, ръководени от бившия министър на финансите на Португалия Витор Гаспар, пише The Wall Street Journal.

Предложението на експертите e далеч от други идеи като например въвеждането на "данък за данните". Припомняме, че преди месеци Франция предприе действия за облагане на дигиталните компании и иска да гарантира, че печалбите ще бъдат облагани с данък и на европейските пазари.

Експертите, сред които е и съизпълнителният директор на SAP Джим Хагеман Снабе, считат, че сегашната правна рамка е напълно достатъчно. „Не трябва да има специални данъчни закони за цифровия бизнес", се казва в доклада. „Съществуващите правила следва да се прилагат така, че цифровите фирми да са третират по същия начин, както останалите компании." 

През миналата година Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) представи своя план за действие в тази насока. Той трябва да предотврати възможността компаниите да избират най-добрата за всяка от тях система за контрол и по този начин да избягват данъчните си задължения.

Представеният в сряда доклад заключава, че изместването на печалбите към страни с най-ниска данъчна ставка се среща във всички индустрии, а не само при интернет компаниите. Въпреки това практиката в цифровите предприятия е особено разпространена.

Според доклада ЕС би могъл да се противопостави с една реформа на ДДС практиката от миналото. Данъкът трябва да изисква в онази страна, в която се осъществява търсенето на дадената услуга. В момента данъкът се дължи на мястото, на което се предлага услугата. Много онлайн услуги като iTunes от Apple или Skype на Microsoft са със седалище в Люксембург, страната с една от най-ниските ставки на ДДС в ЕС.

Събирането на ДДС на мястото на услугата би било разумно, ако се отнася до местни услуги, като например таксита или подстригване при фризьор. В същото време онлайн услугите са в състояние да преминават границите на страните и се предлагат трансгранично.

Стратегиите за избягване на данъчно облагане на интернет компаниите са проблем не само в Европа. И в САЩ тя е трън в очите на властите. През миналата година изследване на Сената на САЩ установи, че Apple е платила при приходи от продажби в размер на 74 млрд. долара почти никакъв корпоративен данък. Това е било постигнато през последните четири години до голяма степен чрез използване на една дупка в ирландското данъчно законодателство. Корпоративният данък от 12,5% в Ирландия, както и данъчният кредит за научно-изследователска работа, привлякоха много лидери от технологичния сектор, включително LinkedIn, Facebook Inc. и Google Inc.

В доклада на ЕС пише още, че агресивното данъчно планиране на фирмите може да означава, че значителна част от печалбите на даден мултинационален концерн може да избегне ефективно данъчно облагане. „Това е политически неприемливо", заключават експертите.

Мястото на събирането на ДДС обаче не е единственият открит въпрос. Има и други несъответствия.

Така например Европейската комисия докара Франция и Люксембург пред най-висшия съд в Европа, тъй като и двете страни прилагат намалени ставки на ДДС за електронни книги. Онлайн търговци на дребно като Amazon трябва да плащат различни данъци, ако изпращат физически обект като книга или CD на купувача си или същото съдържание в цифров формат.

В рамките на ЕС ДДС за различни продукти и услуги варира между нула и 27 на сто. Според доклада обаче всяка държава-членка може да намери своите причини, за да премине към единна данъчна ставка. Това ще намали сложността, ще насърчи вътрешния пазар и ще гарантира неутралност и ефективност, смятат експертите.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 09:56 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още