IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Опитва ли се Google да саботира "правото да бъдеш забравен"?

Компанията използва решението на съда, за да започне силна PR кампания, смятат анализатори

12:56 | 04.07.14 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: архив Ройтерс</em></p>

Снимка: архив Ройтерс

Тази сутрин редица британски журналисти изпаднаха в паника. Тя започна всъщност в четвъртък, когато Джеймс Бол от Guardian написа коментар за информациите, които вестникът е получил от Google. Онлайн гигантът предупреди, че шест статии на Guardian вече няма да излизат в европейските сайтове на търсачката.

Случилото се беше последвано от пост от икономическия редактор на BBC Робърт Пестън, който заяви, че Google е премахнала и негова публикация, пише Quartz.

Посланието и от двете страни е ясно - в резултат от решението на Съда на Европейския съюз от май Google е принудена да се превърне в участник „в това, което в действителност е ефективна цензура”, по думите на Бол. Съдът реши, че Google трябва да премахне резултатите от търсенето на физически лица, ако информацията, която излиза, е ирелевантна, остаряла или неподходяща.

И все пак нещата са много по-сложни, отколкото изглеждат на пръв поглед. Пестън обнови отстранената от Google статия, за да докаже, че изглежда оригиналният му текст не е получил заявка за премахване, докато други спекулират, че вероятно някой читател е поискал материалът „да бъде забравен“.

От своя страна Бол посочва, че „независимо дали става дума за търговски причини или такива, свързани със свободата на словото, Google информира сайтовете, когато тяхното съдържание е блокирано – може би с надеждата, че те ще пишат за това“.

Редакторът на Financial Times Робърт Шримсли написа в Twitter, че Пол Бърнал, лектор по медийно право в Университета на Източна Англия, е посочил подобна идея в пост в блога си. Заглавието на текста на Бърнал е „Дали Google умишлено преиграва по отношение на правото да бъдеш забравен?“.

„Те се опитват да кажат: „Знаете, че сме прави! Това правило означава цензура! То е опасно“, пише той.

Според него гигантът се опитва да накара журналисти като Джейм Бол и Робърт Пестън да застанат на негова страна, а в случая на Бол изглежда е успял да го направи до някаква степен.

„Рекламният гигант стартира широка PR кампания, създавайки невярна представа за това, че му се налага да взема множество трудни решения (в действителност съдът решава, а не Google) и че положението е тежко за него (той може да качи всички заявки в регистъра за защита на данните и да изчака правната система да свърши цялата работа)“, пише в The Register Андрю Орловски.

От своя страна Google отговори пред Quartz, че отскоро е започнал да предприема действия по премахване на информация на база исканията на потребителите, които е получил решението на Съда на Европейския съюз. Компанията заяви, че това е нов процес за нея, който тепърва ще се развива.

“Ние ще продължим да се вслушваме в обратната връзка и ще работим с органите за зашита на данни и с останалите, тъй като се съобразяваме с решението”, заявиха от компанията.

Google е получила над 70 000 индивидуални заявки между 29 май и 30 юни, като средно всеки потребител е искал да бъдат отстранени по 3,8 линка.  След първоначалния наплив исканията са били намалени до около 1000 на ден.

Най-много искания засега идват от Франция – 14 086 заявки за същия период. Следват Германия с 12 678 заявки и Великобритания с 8 497.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:34 | 10.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още