IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Приходите от мобилни гласови услуги в България продължават да се свиват

През 2014 г. те намаляват със 7,5%, разкрива доклад на КРС

16:03 | 12.06.15 г. 4
<p>
	<em>Снимка: www.pixabay.com</em></p>

Снимка: www.pixabay.com

Продължава тенденцията на спад на приходите на пазара на мобилни гласови телефонни услуги в България през 2014 г., когато те намаляват със 7,5%, разкрива нов доклад на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС).

Като причина за това се сочи насищането на традиционните пазари на гласови услуги и наложените намаления на цените за терминиране в индивидуални мобилни мрежи.

Предприетите регулаторни мерки доведоха до намаляване на цените на терминиране на мобилните мрежи. Въпреки това относителният дял на трафика, реализиран в рамките на дадена мобилна мрежа, запазва своите високи стойности – 80,2%. Въпреки това тенденцията за намаляване продължава.

От КРС отчитат, че през миналата година има спад от 2,8%, който е за сметка на трафика, генериран към други мобилни мрежи. Той пък отбелязва повишение с почти 3 на сто до 16,3%.

„Ефектът от предприетите регулаторни мерки във връзка със затварянето на трафика в рамките на мрежата би трябвало да продължи да се проявява през следващите години“, посочват още от комисията.

През 2014 г. продължава преразпределението на пазарните дялове. Спад от 2% отбелязва „Мобилтел“ ЕАД, чийто дял достига 38,8% на база брой абонати. На база приходи той спада с 3,4% до 38,9%, сочат данните от доклада.

„БТК“ ЕАД отбелязва най-голям ръст (1,1%) до 23,2% пазарен дял на база брой абонати, както и 4,8% ръст до 26% дял на база приходи. Основен фактор за преразпределението и засилването на конкуренцията в сектора се оказва преносимостта на номерата. През миналата година броят на пренесените номера се е увеличил с 27,55% спрямо 2013 г.

Според Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) на пазара на мобилни гласови телефонни услуги има засилване на конкуренцията през последната година, като очакванията са тенденцията да се запази заради предприетитет регулаторни мерки.

Продължава спадът при фиксираните телефонни услуги

Същевременно за 2014 г. КРС не отчита промяна в тенденциите в развитието на фиксираните телефонни услуги в страната. Докладът сочи, че потребителите показват все по-слаб интерес към тях, а това води до спад в потреблението.

Според КРС този пазарен сегмент отчита спад в общите приходи, на общия брой фиксирани телефонни постове, както и на обема на изходящия трафик.

Въпреки спада в търсенето през 2014 г. има ново предприятие, което се е регистрирало за предоставяне на фиксирана телефонна услуга. През годината общият им брой достига 26.

Има слаб спад в броя на пазарните участници, показва докладът. Три фирми са подали искане да бъдат прекратени разрешенията им за ползване на ограничен ресурс географски номера.

Висок остава пазарният дял на „БТК“ ЕАД на база приходи – той възлиза на 86,9%. Спрямо 2013 г. той отбелязва ръст от 0,8%.

Освен че има спад в потреблението на услугата „избор на оператор“, КРС отчита и намаление в броя на абонатите, които ползват услугата. В края на 2013 г. те са намалели с 95,2%. Според доклада основната причина за това е вливането на „Орбител“ ЕАД в „Мобилтел“ ЕАД, след което предоставянето на услугата е прекратено.

„Предлагането на абонаментни планове с включени минути за телефонни повиквания продължава и през 2014 г., като този вид трафик възлиза на близо 73% от общо генерирания трафик на дребно“, гласи докладът.

Данните сочат, че най-голям дял от него се формира от повикванията в собствената мрежа (on net), докато повикванията към мобилни мрежи формират най-малък дял. Приходите от телефонни повиквания в периода 2013-2014 г. намаляват със 17,2%.

On net трафикът формира основна част от общо реализирания трафик. Въпреки това обемът на този вид трафик за 2014 г. намалява с 19,1 на сто, а трафикът от повиквания към други фиксирани мрежи нараства с 12,4%. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 08:31 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

4
rate up comment 7 rate down comment 2
Miraka
преди 8 години
WTF?!? Цитираш данни за blackberry, които от 5 години умират и nokia, която вече не прави телефони а мрежово оборудване и навигационни услуги. Защо не погледнеш Apple и Google как се развиват. Самия факт, че не можеш да измислиш приложение за другите 80% от възможностите на умните телефони в живота и бизнеса си, означава или че работиш на ниско ниво в нискотехнологичен сектор, или в противен случай съвсем скоро ще бъдеш изместен от сектора си. Е, ако работиш на родния пазар може би няма да е чак толкова скоро - все пак сме в България и тук стандартите идват с десетилетия закъснение :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 1 rate down comment 2
SS-23
преди 8 години
айде първо да четем, и после да пишем.най- прясното:http://***.investor.bg/telekomunikacii/457/a/blackberry-shte-sykrashtava-rabotni-mesta-195322/http://***.investor.bg/telekomunikacii/457/a/blackberry-shte-sykrashtava-rabotni-mesta-195322/http://***.investor.bg/harduer/459/a/nokia-iznenadvashto-izleze-na-pechalba-193941/Цитат: "Въпреки това маржът на оперативната печалба е под натиск, тъй като Nokia е продала по-малко софтуер за мобилни телефони и е дала сериозни отстъпки за големите поръчки."http://***.investor.bg/***/261/a/akciite-na-htc-se-srinaha-do-10-godishno-dyno--196292/нещо да кажеш ?! За какво ми е "умна плочка" за 1000 лв, като е доказано, че едва ли ще използвам и 20% от наличните опции. Я да си взема едно класическо телефонче от Нокия, която все още ги предлага... :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 6 rate down comment 2
Miraka
преди 8 години
Свиването на гласовите услуги става за сметка на услугите на "фаянсовите плочки". Не виждам технологичния балон да се спука преди да се спука балона, наречен цивилизация :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 10 rate down comment 1
SS-23
преди 8 години
Още преди повече от 2 години бях писал, че ИТ-сектора - лаптопи, таблети и умни "фаянсови плочки" ше бъде следващият пукащ се балон. За какво са ти... да речем 500 мин. разговор за 20 лв, с добавка - "безплатна" фаянсова плочка "само" за 5 лв/мес, ако статиската показва, че говориш под 100 мин, при което даваш 10 лв ?Така, че сегашната "свиване", е просто едно - "отрезвяване", след като е минал махмурлука.... просто нещата си идват по местата...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още