Проблемът с влошеното качество на въздуха в София и големите градове на страната може да се реши с приемането на комплекс от мерки. Автомобилите са само част от проблема, коментира в предаването на Bloomberg TV Bulgaria “Светът е бизнес“ автомобилният експерт Калоян Желев.
Сред другите фактори, които влияят на замърсяването, с най-голяма тежест е отоплението на нискокачествено твърдо гориво.
„Трябва да имаме предвид, че автопаркът е София е най-новият в сравнение с всички останали региони, но заедно с това той е и най-концентриран. София е единственият град в България, в който автомобилите имат голяма тежест, средногодишно половината (от замърсяването – бел.ред.) идва от автомобили", коментира Желев.
За смогът през зимата обаче основна вина носи отоплението на дърва, допълва Боян Рашев от denkstatt.
„От 1993 до 2015 отоплението на дървесина в домакинствата е скочило 8 пъти в цялата страна. Енергийните политики през последните десетина години направиха така, че чистите източници на енергия – топлофикация, газ, да станат по-скъпи в сравнение с дървесината“, коментира Рашев.
Той подчерта също, че в Европа масово се ползват дизелови автомобили в сравнение със САЩ или Япония например. Контролът върху вноса на дизелови автомобили в България е слаб, като системите им за пречистване масово се премахват с цел оптимизация на мощността.
Рашев посочи, че има нужда от промяна на данъчната система и автомобилите да не се облагат на базата на тяхната мощност, а на нивата на изхвърляните азотни оксиди и фини прахови частици.
„Тогава ще стане много по-скъпо да имаш дизелова кола, особено ако е стара и неподдържана. Също така трябва да се забрани вносът на дизелови коли без филтър за фини прахови частици, което значи автомобили, не по стари от 2008 г.“, коментира той.
„По отношение на отоплението има два аспекта – единият е с бедността, другият е хора, които могат да си позволят каквото си искат, но им харесва да имат камина. Има отлив от централизирано отопление, не толкова в София, колкото в другите градове, в полза на дървата“, посочи той. В тази връзка има нужда от преразглеждане на държавните енергийни политики, за да станат чистите енергии по-атрактивни.
Целия разговор можете да видитe на сайта на Bloomberg TV Bulgaria


Елхите във Варна вървят от 30 до 300 лева
Във Варна ще се проведе последното за годината събитие за събиране на стотинки
Почина един от най-популярните японски актьори
Радев отличи огнеборци и доброволци, участвали в овладяването на пожари през лятото
От Черно море излязоха с важна информация за мача с ЦСКА
Турската лира остава стабилна, а икономисти очакват ново понижение на лихвите
Юанът става все по-използван при паричните преводи
Еврозоната бележи по-силен ръст от очакваното благодарение на вътрешното търсене
Ралито на китайските акции изостава от американските
САЩ лобират срещу плана на ЕС за отпускане на заем в подкрепа на Украйна
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Audi готви още една изненада
Политик предложи премахване на червения светофар и знаците на пътя
Малка кола на старо с автоматик – ето 4 сигурни предложения
ЕК глоби Х, социалната мрежа нарушавала правилата за прозрачност
Кметът на район "Изгрев" съобщава за саботажи с боклука
Гръцките фермери затвориха и ГКПП "Капитан Петко Войвода"
преди 8 години Какви дърва бе аланколу, говорете с цифри - на практика дървата са намалели двойно за десет годин а колите са се увеличили петорно. Говорете с цифри за да не ставате смешни. Едно семейство вече няма две коли а три коли - за бащата, майката и тинейджър/к/ата... а някога семейството нямаше и една кола. Айде по същество говорете - кой се отоплява на дърва - в нова кооперация дори нямат и комини достатъчно. не се излагайте, дървата са на доизживяване в старите сгради при възрастните хора. След 10-15 год и това ще е анахронизъм, само по филмите ще го гледате, но пък тогава може да разрешите и на юбер да транспортира с електрички и нещата ще се оправят без каквито и да са простотии за дървата. Факт е че дървата замърсяват по-малкио природата отколкото получаването и консмирането на електричество, както и добива и горенето на въглища за "парно". Парното замърсява повече, но е извън градо - няма какво да се лъжеме ...и т.н. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Може да са имали DPF преди 2003-та, но сега едва ли, поради простата причина че трябва да се сменят след 150 000 км.Колко човека биха извадили 4-5 хил. лв. за автомобил от преди 2003г или за автомобил струващ 10 000 лв ? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години дизелови коли без филтър за фини прахови частици, което значи автомобили, не по стари от 2008 г., коментира той.==================================================================Този "експерт" не знае ли, че автомобили с такъв филтър има и преди 2003г.DPF (или FAP). отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Каквито и мерки да се вземат, те струват пари и усилия и ще засегнат точно електората на управляващите популисти. За това мерките се изразяват в говорене по телевизията. Евтино е и вдига популярността а и мръсния въздух намалява дефицита в пенсионната система, така че никой няма изгода да прави нищо отговор Сигнализирай за неуместен коментар