fallback

Има ли рискове при въвеждането на електронното трудово досие?

Дигитализация на трудовите взаимоотношения е трайна тенденция и в България, посочи доц. Мартин Захариев, старши правен експерт във фондация "Право и Интернет"

21:30 | 05.07.23 г.

Електронното трудово досие е с национална специфична уредба. Още от 2017 година в трудовото ни законодателство е прокарана възможността най-важните документи, които засягат трудовите взаимоотношения, да се водят в електронна форма. Този коментар за възможностите и предизвикателствата при прилагането на електронно трудово досие от бизнеса в България направи в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria доц. Мартин Захариев, старши правен експерт във фондация "Право и Интернет" и преподавател в УниБИТ.  

Експертът посочи, че електронното трудово досие може да спести много процеси и разходи, но предполага и инвестиция, за да се внедри качествено, в който и да е процес. Той обясни, че с дигитализацията се спестяват време и ресурси, постига се оптимизация на процесите. „Виждаме, че тенденцията в света е такава – всички процеси вървят към дигитализация. Трудовия процес и секторът на "Човешките ресурси" при нас е малко по-консервативен, но с този регламент се отварят доста възможности“, подчерта Захариев.

Той поясни, че законодателството при електронното трудово досие е конкретизирано с наредба на Министерски съвет, която описва какво и как може да се случва, като едно от най-важните изисквания е да има съгласие, декларирано от страните, че могат да са адресати на електронни съобщения.

"Това съгласие може да се оттегли по всяко време, което е най-голямата недомислица в тази уредба. Защото един работодател може даде изключително много средства, да обучи персонала, да внедри тази система и някой служител в хода на някакво дисциплинарно производство може да се укрие и да оттегли съгласието си да получава такива съобщения", заяви доц. Захариев.

Според него съгласието не трябва да може да се оттегля по този начин, по който това се случва днес, и в тази си част нормативната уредба се нуждае от промени. "Това компрометира възможността да се използва ефективно електронното трудово досие. Затова повечето компании у нас, които са избрали да го въведат, са го направили частично – само за документи, при които не се очаква да възниква конфликтна ситуация, като прекратяване на трудови взаимоотношения, налагане на наказания", разкри експертът.

Той се надява, че ще се помисли и за промяна, свързана с изискването, което в момента е валидно – комуникацията да минава през т.нар. електронна препоръчана поща, което е услуга не толкова достъпна за малките и средни предприятия в България.

"Най-голямата особеност на електронните документи е, че те качествено се различават от хартиените. Хартиеният документ има краен брой оригинали, а при електронните този брой е неограничен. Това има своето правно значение, защото в един граждански процес страните могат да бъдат задължени да предоставят оригиналния документ, от който могат да очакват права. Това предоставя интересна възможност за страните – не може да се унищожи толкова лесно оригиналът“, посочи Мартин Захариев.

Какви са рисковете при въвеждането на електронни документи и по-конкретно електронното трудово досие, включително за изтичане на информация и компрометиране на сигурността на личните данни? Какви са разходите, които са нужни за въвеждането на електронното трудово досие от страна на бизнеса? Колко време отнема този процес и какво включва?

Вижте целия коментар във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да гледате тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 20:01 | 05.07.23 г.
fallback
Още от Bloomberg TV виж още