Мариана Тодорова е доктор по философия и футурология. Главен Асистент в Института за изследване на обществата и знанието в БАН. Била е експерт и съветник в Президентската администрация между 2008-2012 г. и сътрудник на Ивайло Калфин в качеството му на евродепутат. Понастоящем е депутат от ПГ на АБВ, член на Комисията по наука и образование и на Комисията по труда, социалната и демографска политика.
Тодорова има специализации по лидерство в Harvard Kennedy School of Governance, Държавния департамент на САЩ и Китайската академия по управление.
- Г-жо Тодорова, какви са промените включващи обучението по лични финанси в българските училища?
В момента в Комисията по образование и наука в Народното събрание тече обсъждането на Закона за предучилищното и училищно образование на второ четене. По мое предложение в глава Шеста, раздел II, чл.74, ал. 5 от него вече се дава възможност в училищата да се изучава и предмет: „Управление на лични финанси”. Предложението беше подкрепено в комисията и очаквам това да се случи и в пленарна зала.
- Защо решихте да внесете такова предложение за изучаване на предмета „Управление на лични финанси” в Закона за предучилищното и училищно образование?
Интересът ми към тази нова учебна дисциплина бе породен от търсенето на отговора какъв е ефектът на световната финансова и икономическа криза върху отделните семейства и индивиди и доколко има връзка между феномени като балоните, предизвикали кризата и финансовата компетентност на хората.
Обучение по лични финанси вече е въведено във Великобритания. Според изследване на Световната банка от 2010 г. 60% от българите имат слаба финансова грамотност дори за най-обикновеното банкиране. Същите данните показват, че 35% от сънародниците ни не познават продуктите на търговските банки и не могат да се справят дори с най-обикновени банкови операции. Липсва информираност за допълнителното пенсионно осигуряване при 66% от анкетираните, а частните пенсионни фондове са непознати за 75% от хората, макар че всички родени след 31.12.1959 г. са и техни клиенти.
Участието ми във Временната анкетна комисия за проучване на финансовото състояние на пенсионноосигурителните дружества и прилагането на регулаторната рамка в НС ми показа, че голяма част от гражданите дори не знаят в кои пенсионни фондове са осигурени и как могат да изчислят доходността от техните индивидуални партиди. Това отново е функция на липсваща базово финансово познание.
- Какво практически трябва да научат учениците? Дали е достатъчно да знаят продуктите на застрахователите, банките и пенсионните фондове?
Разбира се, подобна компетентност е важна, но тя не е основополагаща. Необходимата финансова култура изисква повече. Считам, че математическите познания на учениците, получавани в средното образование, са достатъчно условие, за да може с предмета „Управление на лични средства” те да усвоят основни финансови концепции като „сегашна и бъдеща стойност на парите”, „проста и сложна лихва”, „текуща доходност” и "доходност до падеж". Тези основни понятия във финансите ще дадат възможност на учениците да правят информиран избор на различните финансови продукти, както и да имат стартираща предприемаческа подготовка.
Подходът, който Министерството на образованието и науката ще избере за преподаване на предмета също е много важен. Наскоро Финландия обяви въвеждането на нова образователна концепция, в която е важен обектът на изучаване - например Европейски съюз, а обучението е интердисциплинарно. Подобен подход би могъл да се използва експериментално тук в „Управление на личните финанси”. Би могло да се тълкуват и анализират определени казуси, а не да бъде единствено изучаване на финансови формули.
- В крайна сметка имаме наложени мисловни модели по отношение на жилищата и автомобилите, доста по-различни от западните, които едва ли ще се изкоренят лесно, какво може да се очаква в тази посока?
Мисловните модели могат да бъдат променени именно чрез образование. Така както по-добрата здравна култура води до редовни здравни прегледи, респективно превенция на тежки заболявания, така и финансовата култура открива различни хоризонти - като спестяване, инвестиране, предприемачество, а не само придобиване на поредния недвижим имот и бързо обезценяващи се автомобили.
- Не е ли по-добре някой световен бестселър за личните финанси да бъде добавен към задължителната литература за даден клас?
Това е атрактивен, но според мен недостатъчен подход. Той би могъл да привлече вниманието и конформистки в добрия смисъл на думата да въздейства. Но подобно въздействие би имало само в малка част от учениците. Като експерт, който се занимава с научно прогнозиране на бъдещето (футурология), мога да кажа, че сред съвременните привлекателните форми на обучение попадат „игровизацията” (gamefication) – игрови стратегии за изучаване на история, виртуални лаборатории за физика и химия и пр.
За „Управление на личните финанси” биха могли да се използват симулационни маркетингови стратегии или виртуална фондова борса. Включване на конкретни казуси за пресмятане на лихвени проценти на кредити и ГПР, натрупване на лихви за дългосрочни периоди на спестяване, сравнение на текущ доход на различни инвестиции и доход до падеж.
- Как ще се преодолее проблемът с липсата на подготовка сред учителите? Възможно ли е просто да копираме образователната програма по лични финанси и предприемачество на Великобритания?
Ако се наблегне на изучаването на основните финансови концепции, обучението може да бъде поето от преподавателите по математика след кратка квалификация. Друга възможност е за подобни специфични предмети да се канят гост-преподаватели. Нито един пряко копиран и привнесен модел не е успешен. Необходима е адаптация според локалната култура, манталитет и образователна система.
- Личните финанси да са казуси в часовете по математика или отделен предмет?
Считам, че би било по-добре да е отделна дисциплина. Основополагаща наистина е математиката, но компетентността отива малко отвъд нея. Може да се конструира като интердисциплинарен предмет, в който уроци да дават финансисти, психолози, маркетолози.
- Вие лично имате ли още какво да учите за личните финанси?
Със сигурност още много. Познавам само основни принципи. Но работата на човек, заемащ политическа длъжност не е толкова да се задълбочава в конкретна експертна област, а да може адекватно да оцени потенциалните ползи за отделните общности от конкретните законови промени или нововъведения.
- Дайте пример, моля, за информирано решение, което сте взела на база познанията си за лични финанси, което щеше да е друго, ако бяхте под въздействието на емоциите, общественото мнение и рекламите?
Опитвам се да избягвам ирационалното мислене чрез познаването на инструменти като сложна лихва, текущ доход и доход до падеж. Това ни дава възможност да разберем смисъла от спестяване и инвестиции. Разглеждайки програмата по лични финанси на деца между 9 и 11 г. във Великобритания, открих чрез сред първите им уроци има задачи под формата на игра, които целят да открият маркетинговите трикове в супермаркетите, които привличат вниманието и подтикват към консумация.


Вижте кои са най-устойчивите на ръжда коли на старо
Спипаха поредния варненец с дрога
Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Дакота Джонсън, Нина Добрев и Ана де Армас демонстрираха супер фигури в чернo
Как да преодолеем усещането, че не сме достатъчно добри?
Джеймс Камерън все още е лудо влюбен в звездата си от „Титаник“ Сузи Еймис
Кейт Уинслет дойде с красив млад кавалер на червения килим
Бърнаут или липса на витамини?
преди 10 години Марияне ти си умно момче не мой се излага.Финансова култура се насажда у дома от мама и тати а не в училище.В училище ще научат децата как алчни чичковци да им оберат паричките и да ги превърнат в роби.Затова никакви кредити заеми застраховки и тем подобни.В банка требе да се влиза само с калашник и да се взема.Няма банкер който да не за затвора. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години БАН твърди, че се пише "на път", новоговорът упорито си знае "напът". отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Много ме кефи как се дава аргумент - депозит бил под 1% къде ги има тези лихви не знам и даваме необезпечени кредити като аругмент ...Като си нямаш фин. култура даваш именно такива "про" аргументи, кой с фин. култура ще реши да живее над стандарта си и то с кредитни карти - аз през живота си съм нямал кк и не съм теглил кредит, а редовно съм в банките ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Ми да не се учим и да ходим, защото като проходим държавата и корпорациите ще ни експлоатират...... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години До болка си прав , ама като ги хвърлят децата в морето на живота требе да мое да плуват , че и от акулите да знаят да се пазят. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Лихви по депозити 0.2-1.0% по кредитни карти 14-20%.Това са лихвари мутри.За такива Девети септември. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Марианче стига тая алчност бе мила.От малки ще им промивате мозъците с цел закрепостяване и набълбукване с кредити.Аз възпитавам моите деца с финансови мошеници работа да си нямат.Никакви кредити застраховки и пенсии.В банка се влиза само с камион и автомат калашников.Така банкерите стават по добронамерени.От банка само се взима и никакво връщане.Тази мафия *** еврейско лихварска трябва да се унищожи.На змията трябва да се смачка главата от рано.За банкстери и адвокати само комунизма дава резултат.Всички тия *** в Белене. отговор Сигнализирай за неуместен коментар