IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Европейският икономически двигател се задави 

Германия страда, а това е от решаващо значение за по-широката европейска икономика

21:21 | 26.05.23 г. 23
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg
Снимка: Bloomberg

Иновации в застой

Мощната икономика на Европа изглежда разполага с добре финансирана и установена система за генериране на идеи, които да поддържат икономиката ѝ на върха. Разходите за научноизследователска и развойна дейност са четвърти по големина в света, като отстъпват само на САЩ, Китай и Япония. Около една трета от патентите, подадени в Европа, идват от Германия според данни на Световното патентно ведомство.

Голяма част от иновационната мощ обаче е заложена в големи компании като Siemens и Volkswagen и е съсредоточена около утвърдени отрасли. Докато малките производители все още процъфтяват, броят на новите стартиращи предприятия в Германия намалява - за разлика от ръста, наблюдаван в други развити икономики, твърди ОИСР.

Причините за това са прекомерната бюрокрация - регистрацията на дружества често се извършва на хартиен носител - и културното нежелание за поемане на риск. Финансирането също е проблем. Инвестициите в рисков капитал в Германия възлизат на 11,7 млрд. долара през 2022 г. в сравнение с 234,5 млрд. долара в САЩ според DealRoom. Германия също така се намира в условията на тромава академична система и няма нито един университет в топ 25 на последната класация на Times Higher Education. 

Данните за патентите показват, че способността на Германия да остане в челните редици избледнява. През 2000 г. страната е била в челната тройка по патенти на световно ниво в 43 от 58 ключови технологични категории, но през 2019 г. е постигнала това класиране в по-малко от половината области, според неотдавнашно проучване на фондация Bertelsmann.

Никъде изчезващото технологично предимство на Германия не е толкова очевидно, колкото в автомобилния сектор. Докато марки като Porsche и BMW определиха ерата на двигателите с вътрешно горене, електрическите автомобили в Германия се срещат с трудности. BYD Co. изпревари VW и стана най-продаваната марка автомобили в Китай през последното тримесечие. Ключов фактор за нейното навлизане беше електрическият модел, който струва около една трета от цената на ID3 на VW, но предлага по-голям пробег и свързаност с приложения на трети страни.

Голяма част от богатството и социалния ред в Германия се основават на динамичен производствен сектор, който осигурява добре платени работни места за работниците. Но тази сила доведе до опасна зависимост от чуждестранните пазари на поръчки и суровини - най-вече от Китай. Подобно на други демокрации след нахлуването на Русия в Украйна Берлин се опитва да намали зависимостта си от азиатската суперсила, но най-големите германски компании не обръщат внимание на това. 

Има две ключови области, в които Германия е доста по-слаба от своята реална тежест и може да е узряла за разширяване на икономиката си: финансите и технологиите.

Голяма част от парите на германците се съхраняват в мрежа от около 360 спестовни каси в публичния сектор, т.нар. Спестовни каси. Тези институции се контролират от местните общности, което поражда потенциални конфликти на интереси и същевременно намалява финансовата мощ на страната.

Двете най-големи германски банки, листнати на борсата - Deutsche Bank AG и Commerzbank AG - от години са затънали в противоречия и макар че се възстановяват, все още са недостатъчно големи в сравнение с конкурентите си от Wall Street. Общата им пазарна капитализация е по-малка от една десета от тази на JPMorgan Chase & Co.

В областта на технологиите най-големият германски играч е SAP SE, която датира от 70-те години на миналия век и произвежда сложен софтуер, който помага на компаниите да управляват дейността си. На хоризонта не се очертават нови национални шампиони. Компанията за цифрови плащания Wirecard AG за кратко изпълняваше тази роля, преди да се срине след сензационен счетоводен скандал.

Предпоставките не са обещаващи. Липсата на инвестиции в Германия е особено остра в областта на цифровите технологии. Въпреки инфраструктурата, която я нарежда на 51-во място в света по скорост на фиксирания интернет, тя има четвъртите най-ниски разходи сред страните от ОИСР спрямо размера на икономиката.  


„Години на недостатъчни инвестиции доведоха до изоставане на Германия", казва Джейми Ръш, главен европейски икономист в Bloomberg Economics. „Берлин ще трябва да харчи повече и да улесни стартирането на инфраструктурни проекти".

За да ускори дълго отлаганото изграждане, администрацията на Шолц представи план за преразглеждане на процеса на планиране за инсталациите на оптични кабели и инфраструктура за мобилни комуникации.

Германия трябва да реши проблемите си с дългосрочна програма, но това изглежда под въпрос. Шолц спечели канцлерския пост с най-ниското ниво на подкрепа в следвоенната епоха, тъй като избирателите изоставиха традицията да връчват ясен мандат или на социалдемократите, или на ръководения от християндемократите консервативен блок.

И на фона на обърканата тристранна коалиция на Шолц, изпълнена с пререкания, Германия е напът да стане нестабилна, а крайнодясната Алтернатива за Германия се възползва от политическия вакуум, борейки се за второто място в някои социологически проучвания.

Фрагментацията рискува да се засили със застаряването на населението, противопоставяйки свикналите на удобствата пенсионери на младите хора, загрижени за бъдещето си. Напрежението предизвика деструктивни протести, а тази седмица властите претърсиха 15 имота в цяла Германия във връзка с разследване срещу група активисти за климата.

Индустриалната база на Германия вече усеща негативните последици от демографските промени. Според неотдавнашни проучвания 50% от фирмите са намалили производството си поради проблеми с персонала, което струва на икономиката до 85 млрд. долара годишно.
 

 

Тази година повече от 1 милион германци ще достигнат пенсионна възраст - с около 320 000 повече от тези, които стават възрастни. Според германската агенция по заетостта до края на десетилетието недостигът ще нарасне до 500 000 души - приблизително колкото в град Нюрнберг, което ще увеличи напрежението в икономиката. 

 

В неотдавнашен доклад ОИСР излага мащаба на предизвикателствата с ясни думи: „Нито една от големите индустриални икономики не е била изправена пред толкова голямо системно предизвикателство, свързано с променящия се социален, екологичен и регулаторен натиск върху самата основа на нейната конкурентоспособност и устойчивост“. 

Според Дана Алин, професор в SAIS Europe, това на свой ред ще се отрази на целия континент. „Здравето на германската икономика е от решаващо значение за по-широката европейска икономика, както и за хармонията и солидарността на блока", казва той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 20:40 | 26.05.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Икономика и макроданни виж още

Коментари

23
rate up comment 3 rate down comment 0
data
преди 10 месеца
До: zelka007Не знам дали е случайно но от как пекна слънцето аз промишленият ток го платих 200 лв последния месец
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
22
rate up comment 10 rate down comment 1
Pyramid
преди 10 месеца
До: OHЯ: тази, както я нарече, "изостанала азиатска държавица", в момента, удържа напъните на 54 западни икономики. И явно, си има индустрия, без да я е грижа, ти знаеш ли за нея, или не.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
21
rate up comment 0 rate down comment 11
zelka007
преди 10 месеца
и понеже иде реч за ел.ток и туканка всички разбира червенотиквеноковчета , я виждали я не сметка за ток и разтегат лукуми ... у нас промишленият ток лекинко варира но аз плащам почти 500лв за МВтч , в немско цената за по-големшките фирми е около 350лв за МВтч . производствената цена в Германия от вятърните турбини е около 140лв за МВтч . нашите въглищни централи имат производствена цена около 300лв за МВтч . да , когато има вятър има и ток и е възможно да няма вятър ... но все пак ... !!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
20
rate up comment 0 rate down comment 10
zelka007
преди 10 месеца
в ЕС , както написах , не е само Германия . има Франция , има Холандия , има Швеция , има Испания , има Италия , има Полша , има Чехия , има Австрия , има Белгия , и не пренебрегвайте Великобритания и Швейцария , въпреки че "де юре" не са в ЕС ... всяка една от тези държави самостоятелно има огромен технологичен и технически капаците ... а всички заедно СМЕ и ставаме все ПО-ГОЛЯМА и сплотена сила , колкото и да се надрииссккват червенотиквениковчетата по форумите ... :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
19
rate up comment 0 rate down comment 10
zelka007
преди 10 месеца
на германците малко охлаждане на тази концентрация на технологии ще им дойде добре . беха се засилили да концентрират всичко да минава през тех и да зависи от тех ... е очевидно , кратковременно е било добре за тех , но не за съюза ... надявам се това ще ги отрезви ... ЕС не е само Германия . те няма да престанат да са ЕДИН ОТ ЛИДЕРИТЕ , поссттоо няма да са толкова откъснати пред другите ... !! ... немска машинария и технологии ще продължат да се използват в целият свят още дълги години ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
18
rate up comment 0 rate down comment 8
zelka007
преди 10 месеца
чета , разни червенотиквениковчета злорадства в некъф делириум ... ЕС това , Германия онова ... ми нефелници , освен че сте ултра далеч от всекви техники и технологии , освен тези в дращенето на некви ваши си вътрешни изрожденски/атакистки опорки друго нема кво да се напише ... :))) . да споделя неколко точки в/у които да медитирате ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
17
rate up comment 6 rate down comment 2
corner
преди 10 месеца
До: dataза да си купят хората електромобили и китайски климатици - после ще им го вдигнат
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
16
rate up comment 3 rate down comment 2
data
преди 10 месеца
До: corner1. Печатницата може да спаси всяка банка. 2. Мръсните производства винаги се изнасят в други държави до тяхното утвърждаване. 3. Да те питам и теб - Защо тока в Германия е по един от най-ядрената държава ?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
15
rate up comment 7 rate down comment 3
Tikva007
преди 10 месеца
От зелени коммундетта и трансхуманоиди толкоз!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
14
rate up comment 8 rate down comment 2
corner
преди 10 месеца
До: dataГермания , подобно на останалите европейски страни има нищожни политици , които не са способни да осъществят никакъв преход . Спънаха се в технологичния преход , автомобилната им индустрия ще свие драстично , Дойче Б - не виждам как ще я спасят . А това че зелената енергия била евтина е най- голямата измислица .
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още