IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Европейският икономически двигател се задави 

Германия страда, а това е от решаващо значение за по-широката европейска икономика

21:21 | 26.05.23 г. 23
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg
Снимка: Bloomberg

Иновации в застой

Мощната икономика на Европа изглежда разполага с добре финансирана и установена система за генериране на идеи, които да поддържат икономиката ѝ на върха. Разходите за научноизследователска и развойна дейност са четвърти по големина в света, като отстъпват само на САЩ, Китай и Япония. Около една трета от патентите, подадени в Европа, идват от Германия според данни на Световното патентно ведомство.

Голяма част от иновационната мощ обаче е заложена в големи компании като Siemens и Volkswagen и е съсредоточена около утвърдени отрасли. Докато малките производители все още процъфтяват, броят на новите стартиращи предприятия в Германия намалява - за разлика от ръста, наблюдаван в други развити икономики, твърди ОИСР.

Причините за това са прекомерната бюрокрация - регистрацията на дружества често се извършва на хартиен носител - и културното нежелание за поемане на риск. Финансирането също е проблем. Инвестициите в рисков капитал в Германия възлизат на 11,7 млрд. долара през 2022 г. в сравнение с 234,5 млрд. долара в САЩ според DealRoom. Германия също така се намира в условията на тромава академична система и няма нито един университет в топ 25 на последната класация на Times Higher Education. 

Данните за патентите показват, че способността на Германия да остане в челните редици избледнява. През 2000 г. страната е била в челната тройка по патенти на световно ниво в 43 от 58 ключови технологични категории, но през 2019 г. е постигнала това класиране в по-малко от половината области, според неотдавнашно проучване на фондация Bertelsmann.

Никъде изчезващото технологично предимство на Германия не е толкова очевидно, колкото в автомобилния сектор. Докато марки като Porsche и BMW определиха ерата на двигателите с вътрешно горене, електрическите автомобили в Германия се срещат с трудности. BYD Co. изпревари VW и стана най-продаваната марка автомобили в Китай през последното тримесечие. Ключов фактор за нейното навлизане беше електрическият модел, който струва около една трета от цената на ID3 на VW, но предлага по-голям пробег и свързаност с приложения на трети страни.

Голяма част от богатството и социалния ред в Германия се основават на динамичен производствен сектор, който осигурява добре платени работни места за работниците. Но тази сила доведе до опасна зависимост от чуждестранните пазари на поръчки и суровини - най-вече от Китай. Подобно на други демокрации след нахлуването на Русия в Украйна Берлин се опитва да намали зависимостта си от азиатската суперсила, но най-големите германски компании не обръщат внимание на това. 

Има две ключови области, в които Германия е доста по-слаба от своята реална тежест и може да е узряла за разширяване на икономиката си: финансите и технологиите.

Голяма част от парите на германците се съхраняват в мрежа от около 360 спестовни каси в публичния сектор, т.нар. Спестовни каси. Тези институции се контролират от местните общности, което поражда потенциални конфликти на интереси и същевременно намалява финансовата мощ на страната.

Двете най-големи германски банки, листнати на борсата - Deutsche Bank AG и Commerzbank AG - от години са затънали в противоречия и макар че се възстановяват, все още са недостатъчно големи в сравнение с конкурентите си от Wall Street. Общата им пазарна капитализация е по-малка от една десета от тази на JPMorgan Chase & Co.

В областта на технологиите най-големият германски играч е SAP SE, която датира от 70-те години на миналия век и произвежда сложен софтуер, който помага на компаниите да управляват дейността си. На хоризонта не се очертават нови национални шампиони. Компанията за цифрови плащания Wirecard AG за кратко изпълняваше тази роля, преди да се срине след сензационен счетоводен скандал.

Предпоставките не са обещаващи. Липсата на инвестиции в Германия е особено остра в областта на цифровите технологии. Въпреки инфраструктурата, която я нарежда на 51-во място в света по скорост на фиксирания интернет, тя има четвъртите най-ниски разходи сред страните от ОИСР спрямо размера на икономиката.  


„Години на недостатъчни инвестиции доведоха до изоставане на Германия", казва Джейми Ръш, главен европейски икономист в Bloomberg Economics. „Берлин ще трябва да харчи повече и да улесни стартирането на инфраструктурни проекти".

За да ускори дълго отлаганото изграждане, администрацията на Шолц представи план за преразглеждане на процеса на планиране за инсталациите на оптични кабели и инфраструктура за мобилни комуникации.

Германия трябва да реши проблемите си с дългосрочна програма, но това изглежда под въпрос. Шолц спечели канцлерския пост с най-ниското ниво на подкрепа в следвоенната епоха, тъй като избирателите изоставиха традицията да връчват ясен мандат или на социалдемократите, или на ръководения от християндемократите консервативен блок.

И на фона на обърканата тристранна коалиция на Шолц, изпълнена с пререкания, Германия е напът да стане нестабилна, а крайнодясната Алтернатива за Германия се възползва от политическия вакуум, борейки се за второто място в някои социологически проучвания.

Фрагментацията рискува да се засили със застаряването на населението, противопоставяйки свикналите на удобствата пенсионери на младите хора, загрижени за бъдещето си. Напрежението предизвика деструктивни протести, а тази седмица властите претърсиха 15 имота в цяла Германия във връзка с разследване срещу група активисти за климата.

Индустриалната база на Германия вече усеща негативните последици от демографските промени. Според неотдавнашни проучвания 50% от фирмите са намалили производството си поради проблеми с персонала, което струва на икономиката до 85 млрд. долара годишно.
 

 

Тази година повече от 1 милион германци ще достигнат пенсионна възраст - с около 320 000 повече от тези, които стават възрастни. Според германската агенция по заетостта до края на десетилетието недостигът ще нарасне до 500 000 души - приблизително колкото в град Нюрнберг, което ще увеличи напрежението в икономиката. 

 

В неотдавнашен доклад ОИСР излага мащаба на предизвикателствата с ясни думи: „Нито една от големите индустриални икономики не е била изправена пред толкова голямо системно предизвикателство, свързано с променящия се социален, екологичен и регулаторен натиск върху самата основа на нейната конкурентоспособност и устойчивост“. 

Според Дана Алин, професор в SAIS Europe, това на свой ред ще се отрази на целия континент. „Здравето на германската икономика е от решаващо значение за по-широката европейска икономика, както и за хармонията и солидарността на блока", казва той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 20:40 | 26.05.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Икономика и макроданни виж още

Коментари

3
rate up comment 22 rate down comment 8
julian12
преди 11 месеца
Нека слушат господаря. Така става...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 27 rate down comment 8
Alex Silver
преди 11 месеца
Защо Германия не пита кой извърши диверсията на Северните потоци? Нали половината от тях е германска собственост? Или някой им скръцна със зъби да си траят? А бре?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 30 rate down comment 14
Alex Silver
преди 11 месеца
Германия извърши показно самоубийство. План "Маршал", ама наопъки. Щом им харесва, да продължават. Големите компании, които още не са фалирали, скоропостижно се изнасят навън. Икономика не се развива без солидна енергетика и достъпни суровини.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още