IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Производителите на кафе залагаха на по-ниски цени, но сгрешиха

Сега цената ще бъде платена от потребителите, казват анализатори

19:03 | 23.03.25 г.
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

Пекарите на кафе, които залагаха на по-ниски цени, избраха да не се защитят. Сега потребителите ще платят цената, пише Bloomberg.

Компании, които обичайно заемат позиции на фючърсните пазари, за да се защитят от колебания на цените, промениха курса, когато те започнаха да нарастват миналата година, залагайки, че могат да си осигурят по-добра сделка по-късно. Но недостигът на предлагане се запази и цените продължиха да нарастват, оставяйки компании – от JDE Peet’s NV до Starbucks, без друга възможност освен да повишат цените за потребителите.

Сега показател за предпазването на купувачите е близо до най-ниското си ниво от над 11 години и се очаква пекарите да прехвърлят много по-високите цени на потребителите, които вече плащат най-много в историята за кафе. Средните цени за фунт смляно изпечено кафе достигнаха рекордните 7,25 долара за фунт през февруари, по данни на Американското бюро за трудова статистика.

Дългите позиции спаднаха до 11-годишно дъно, след като цените достигнаха рекорд. Графика: Bloomberg LP Дългите позиции спаднаха до 11-годишно дъно, след като цените достигнаха рекорд. Графика: Bloomberg LP

„Реалността е, че значителните увеличения на цените са неизбежни“, коментира Рафаел Оливейра, главен изпълнителен директор на JDE Peet’s NV, при представянето на резултатите на компанията през февруари. Главният финансов директор на Starbucks Рейчъл Руджери каза през януари, че продуктите на компанията, продавани в супермаркетите, ще бъдат засегнати „по-значително“ от други сфери на бизнеса ѝ. И двамата ръководители заявиха, че очакват по-високите цени да окажат натиск върху обема на продажбите на дребно.

Цените на кафето нараснаха до рекорд по-рано тази година, след като сушата засегна реколтата във водещия производител Бразилия. Заради недостига пазарът изпадна в положение, при което договорите с по-ранна дата са по-скъпи от по-късните. В резултат на това задържането на зърна в складовете става твърде скъпо, затова пекарите купуват сурови зърна в много малки партиди и навлизат на пазара в последния възможен момент. Трейдърите, които разполагат с ограничени средства, също изпитват затруднения да финансират транспорта на зърна от мястото им на производство до мястото, където се потребяват.

„Пекарите изпитват затруднения“, коментира Тиаго Казарини, брокер в най-голямата област за производство на кафе в Бразилия. „Някои от тях, може би точно в този момент, работят под цената на суровината в рамките на целия оперативен процес“, допълва той.

В същото време по-малки до средни пекари продължават да загърбват фючърсните пазари.

Gregorys Coffee, компания в Ню Йорк с над 50 локации в САЩ, използвала фючърсите, за да запази цените на почти всичкото си кафе. Но сега, предвид структурата на пазара и високите цени, „повечето компании с нашия размер не виждат голяма възможност за хеджиране“, казва главният изпълнителен директор Грегъри Замфотис.

Томас Арауджо, съдружник в StoneX Group, казва, че пекарите изчакват пазарът да поеме надолу преди да задействат нови защити. „Проблемът е, че не съм сигурен дали ще стигнем до там“, отбелязва той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 19:06 | 23.03.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Икономика и макроданни виж още

Коментари

Финанси виж още