Търговците и пекарите на кафе в света казват, че са намалили покупките си до минимални нива в момент, когато индустрията е под натиск заради резкия ръст на цените. Доставчиците все още не са убедили магазините да ги приемат, пише Ройтерс.
На годишното събрание на Националната кафе асоциация на САЩ в Хюстън тази седмица участниците заявиха, че са шокирани от нарастването със 70% от ноември насам на фючърсите върху кафето Арабика на Интерконтиненталната борса (ICE), бенчмарк за сделките с кафе по света.
Ренан Чуеири, генерален директор на компанията ELCAFE C.A. в Еквадор, заяви, че тази година е първата, в която производителят на разтворимо кафе не е продал цялата си очаквана годишна продукция до март.
„Обикновено успявахме да разпродадем всичките си количества до това време от годината, но досега сме продали под 30% от продукцията. Големият ръст на цените изяжда паричния поток на клиентите, те нямат всички необходимите средства, за да закупят количествата, от които се нуждаят“, коментира Чуеири.
Повишенията на цените на кафето произтичаха от по-ниското производство в значими региони за отглеждане на кафе, особено в топ производителя Бразилия, което намали наличните зърна.
„Никой не иска да бъде застрашен, никой не купува за бъдеща доставка, всички задоволяват само непосредствените си нужди“, казва брокер на кафе, пожелал да остане анонимен поради чувствителността на въпроса. Той допълва, че съществува практика да се купува само нужното за момента и да се избягва трупането на запаси.
Много сделки в Бразилия се осъществяват консервативно, отбелязва източникът. „Финализирате сделка и след това имате седем дни да отидете до фермата или склада и да получите кафето си. Проверявате качеството и ако е добро, правите плащането на място и си заминавате с кафето“, разказва той.
Според допитване на Ройтерс цените на кафето сорт Арабика могат да намалеят с 30% до края на годината, тъй като високите цени ограничават търсенето и има първи признаци за силна реколта в Бразилия догодина.
Докато цените не намалеят значително обаче, голяма част от кафе индустрията може да изпита затруднения.
Главен изпълнителен директор на голяма компания за печене на кафе в САЩ, най-големия пазар за потребление на кафе в света, отбелязва, че някои от клиентите му не са сигурни, че могат да останат в бизнеса. „Те не знаят дали ще могат да продадат продукта си на новите цени. Някои хора напускат“, посочва представителят, пожелал да остане анонимен.
Той коментира, че супермаркетите и хранителните магазини се противопоставят на по-високите цени, искани от пекарите. Преговорите се водят от дълго време и някои магазини започват да изпитват недостиг на кафе по рафтовете си.
Складове за кафе близо до пристанища в САЩ, които получават зърна от Централна и Южна Америка, сега имат наполовина по-малко количества от обичайните си обеми, казва ръководител на една от най-големите компании в складовия сектор. „Някои складови компании връщат силози на собствениците, отменят преждевременно наемни договори“, отбелязва той.
Михаел фон Луерте, собственик на брокерската компания MVLcoffee, счита, че пазарът на кафе, особено от гледна точка на търговията, може да преживее консолидация. Компаниите с повече капитал ще могат да увеличат търгуваните обеми, а другите ще страдат с намалено финансиране, допълва той.
Компанията за търговия със суровини Louis Dreyfus отбелязва в презентация по време на конференция, че насажденията с кафе се увеличават в отговор на по-високите цени. Това се случва в страни като Индия, Уганда, Етиопия и Бразилия. Компанията счита, че ако Бразилия успее да постигне добра реколта, в комбинация с новите насаждения, това може да доведе до спад на цените.