Основната инфлация в САЩ се ускорява през юни с по-бавен темп от пазарните очаквания за пети пореден месец, тъй като по-ниските цени при автомобилите компенсират ръста при други стоки, изложени на мита, съобщава Bloomberg.
Индексът на потребителските цени (CPI), който изключва волатилни стоки като храни и енергия, расте с 0,2% през май, показват данни на Бюрото по трудова статистика. На годишна база показателят расте с 2,9 на сто.
Цените на стоките се повишават след застой през предходния месец. Категориите, които са най-силно изложени на мита, включително играчки, мебели, уреди и облекло, записват ръст, което предполага, че компаниите започват да прехвърлят по-високите разходи около вноса върху потребителите. Междувременно цените на новите и употребяваните автомобили спадат.
Ако се изключат автомобилите, цените на основните стоки растат с 0,55% през юни – най-голямото месечно увеличение от ноември 2021 г.
„Мярката показва, че митата започват да се отразяват“, изтъква президентът на Inflation Insights LLC Омайр Шариф.
Въпреки това други данни за инфлацията повдигат въпроси относно това доколко митата на президента Доналд Тръмп ще повлияят на потребителските цени. Някои компании успяха да защитят клиентите си, като се запасиха със стоки преди въвеждането на налозите или поеха част от по-високите разходи за сметка на по-ниските маржове.
Новите данни може да тласнат Тръмп към още по-силни призиви за понижаване на лихвите от страна на Федералния резерв. Въпреки че някои представители на централната банка на САЩ изразиха готовност да намалят лихвите на заседанието след две седмици, като цяло те все още са разделени относно това дали митата ще причинят еднократен ценови шок, или нещо по-трайно.
Цените на услугите, без енергията, се повишават с 0,3%. В рамките на този сектор, един от основните двигатели на инфлацията през последните години е водещата категория: жилищата. Ръстът на цените на жилищата се забави, охладен от по-ниските цени на хотелите.
Друг индекс за услугите, следен отблизо от Фед, който изключва разходите за жилища и енергия, се покачва с 0,2%. Въпреки че централните банкери подчертават важността на разглеждането на такъв показател при оценката на общата траектория на инфлацията, те го изчисляват въз основа на отделен индекс.
Този показател – известен като индекс на разходите за лично потребление (PCE) – не предоставя толкова голямо значение на жилищния сектор, колкото CPI, което помага да се обясни защо индексът се приближава до целта на Фед за инфлация от 2%.
Една от причините, поради които някои компании виждат повишаването на цените като последна мярка, е страхът, че потребителите, които са станали по-песимистично настроени за икономиката тази година, ще толерират ценови повишения само до определена степен и в крайна сметка ще харчат по-малко – нещо, което икономистите ще търсят в доклада за продажбите на дребно, който ще бъде публикуван в четвъртък (17 юли).


Къде са най-опасните пътни отсечки във Варна
Унгарската МОЛ иска да купи чуждестранните активи на "Лукойл"
Защо плащаме скъпо за храна с неясен произход?
Освен че няма риба, намаляват и рибарите
Наша съседка е най-доброто място за пенсиониране
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
Hensold очаква до 10-15г военните разходи да продължат
Hensold подкрепя някои доставчици на автопроизводителите в Германия
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Pininfarina възроди първото поколение на Honda NSX
Японски компании съдят администрацията на Тръмп заради митата
Bosch и Maserati ще спасяват ДВГ с водород
Османската династия ще съди турчин, живеещ в САЩ, представящ се за османски принц
3 зодии с шанс за изненадващи парични постъпления около пълнолунието на 4 декември
Аманда Сейфрид на 40 - актрисата блесна до Сидни Суини на червения килим
Суперхрани, които са бюджетни
Тайланд разреши алкохола от 14 до 17 часа