Сагата с митата на САЩ отвлече вниманието на световните пазари от търговското напрежение между Китай и Европейския съюз, което все повече се разпалва, пише CNBC.
Обвиненията и разследванията относно двустранните търговски практики отдавна са основен елемент в търговските отношения между Брюксел и Пекин, подсилвани и от опасенията за това как местните икономики вероятно ще бъдат засегнати от конкурентния внос.
През последните седмици ограниченията на ЕС срещу китайски компании, участващи в обществени търгове за медицински изделия, бяха бързо посрещнати с ограничения от Пекин върху вноса на такива продукти. Също така дългоочакваните китайски мита върху брендито от ЕС влязоха в сила по-рано този месец и както Пекин, така и Брюксел засилиха критиките едни срещу други.
Като цяло търговските отношения между ЕС и Китай сега са „доста лоши“, според Марк Жулиен, директор на Центъра за азиатски изследвания към Френския институт за международни отношения (Ifri).
„Това, което някога беше област на големи възможности и ентусиазъм за двустранните отношения, сега се превърна по-скоро в риск, отколкото във възможност“, каза той пред CNBC по-рано тази седмица.
Охладнели отношения
Отношенията между ЕС и Китай са обременени от много предизвикателства и рискове, често свързани със сблъсък на икономически позиции, коментира Гжегож Стек, старши анализатор в Института за китайски изследвания Mercator.
„ЕС и Китай като цяло са на път да се сблъскат по отношение на своите опасения за търговските и индустриални политики“, каза той пред CNBC. Ябълките на раздора включват предизвикателството на китайския свръхкапацитет и отклоняването на търговията към Европа, обясни Стек, който е и ръководител на офиса на Института Mercator в Брюксел.
„Все по-належащата нужда на Пекин да изнася противоречи на нуждата на ЕС да защити собствената си индустриална база“, добавя той.
Китайската икономика е изправена пред разминаването между собствения си производствен капацитет и търсенето. Тя също така се бори с бавен растеж, докато износът, който дълго време я стимулираше, е под натиск на фона на международното търговско напрежение и по-слабото търсене.
Жулиен от Ifri също така посочва редица опасения, които правят отношенията между ЕС и Китай трудни, включително все по-предизвикателната среда за чуждестранните компании, опериращи в Китай, както и нарастващия търговски дефицит в Европа. Освен това, той посочва, че Пекин превръща търговията в оръжие, за да окаже натиск върху Европа – както направиха с митата върху брендито.
Китай за първи път започна да проучва въпроса с вноса на европейско бренди, след като ЕС започна да налага мита върху произведените в Китай електрически превозни средства миналата година, които са сериозна конкуренция на произведените в Европа алтернативи.
Ефектът на американските мита върху отношенията ЕС-Китай
Според Жулиен от Ifri новият търговски режим на американския президент Доналд Тръмп би могъл да бъде възможност за подобрение на отношенията между Китай и ЕС.
Той би трябвало да е оказал положително въздействие върху двустранните отношения в смисъл, че – изправени пред икономическа принуда от САЩ от ЕС и Китай може би се е очаквало да преговарят и да правят компромиси, за да извлекат максимума от търговските си отношения на фона на тарифната война, посочва още той.
Това обаче все още не се е осъществило.
Жан-Марк Фене, старши сътрудник в Института за геополитика и бизнес ESSEC, предположи, че една от причините за този неуспех може да е мнението на Пекин, че се е оказал победител в собствената си търговска драма с Вашингтон.
„Следователно има по-малка необходимост от общ фронт с ЕС“, казва Фене. „Всъщност страхът в Пекин сега е по-скоро за това, че ЕС ще приеме антикитайската позиция, която американската администрация би наложила в кулоарите на търговските преговори“, допълва той.
След първоначалните остри ескалации и напрегнати преговори Китай и САЩ потвърдиха рамково търговско споразумение през юни, включващо разпоредби за ожесточено оспорваните редкоземни метали и технологични регулации. По-рано тази година Пекин наложи ограничения за износа на няколко редкоземни елемента и магнити, които често се използват в автомобилния, отбранителния и енергийния сектор, като част от отговора си на първоначалните американски мита.
Светлина в края на тунела?
Стек от Института Mercator твърди, че е „малко вероятно да се намери“ решение по оставащите точки в търговския спор между Пекин и Брюксел, като вместо това предвижда по-нататъшни проблеми.
„Проблемите със свръхкапацитета и отклоняването на търговията, съчетани с готовността на Пекин да използва контрола върху износа на редкоземни елементи като лост в преговорите за мита за електрически превозни средства, сигнализират за още турбуленции“, отбелязва той.
Според Стек може да се очаква и напрежение по отношение на мерките на ЕС за засилване на своята независимост и опитите на Китай да ги предотврати.
Фенет също е скептичен.
„Значителното втвърдяване на позициите на Европейската комисия и подсилването на инструментите за защита, с които се е въоръжила през последните години, правят вероятни нарастващите търкания, както показват неотдавнашните мерки, предприети срещу китайското медицинско оборудване, и както несъмнено ще видим на срещата на върха ЕС-Китай на 24 юли в Пекин“, добавя той.
Надеждите му за срещата на върха – която според източници на CNBC ще включва разговор между председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен и китайския президент Си Дзинпин – също са слаби.
„Двете страни вече изглежда очакват трудна и вероятно неокончателна среща“, допълва Фенет.


Вижте кои са най-устойчивите на ръжда коли на старо
Спипаха поредния варненец с дрога
Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Как да преодолеем усещането, че не сме достатъчно добри?
Джеймс Камерън все още е лудо влюбен в звездата си от „Титаник“ Сузи Еймис
Кейт Уинслет дойде с красив млад кавалер на червения килим
Бърнаут или липса на витамини?
Големият проблем на 2025 година е увеличеният капитал на Българската банка за развитие