IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Предизвикателствата пред белгийското председателство на ЕС

Времето за постигане на напредък по много от досиетата преди европейските избори през юни изтича

17:31 | 02.01.24 г.
Снимка: Olivier Matthys/Bloomberg
Снимка: Olivier Matthys/Bloomberg

Бързо пускане на 5G

Име на законодателството: Закон за гигабитовата инфраструктура

Защо има значение: Предложеният регламент би позволил по-бързо и по-евтино разгръщане на 5G и оптични мрежи в Европа чрез намаляване на бюрокрацията и обременяващите процедури. Това ще помогне на ЕС да постигне цифровите си цели за 2030 г. и да се доближи до единен пазар за телекомуникации. Регламентът трябва да замени Директивата за намаляване на разходите за широколентов достъп от 2014 г., чиято гъвкавост доведе до големи несъответствия в ЕС.

Актуално състояние: Политическите преговори започнаха в началото на декември. От председателството на Белгия ще зависи да се включи в дискусиите.

Разломни линии в ЕС: Не е изненадващо, че част от дебата вероятно ще се съсредоточи върху гъвкавостта, предоставена на столиците на ЕС за прилагане на новите правила, особено тези, насочени към хармонизиране на процедури, които варират значително в различните страни. Преговарящите също биха могли да влязат в спор относно края на допълнителните такси за комуникация в рамките на ЕС.

Вероятен напредък: Натискът за изчистването на досието расте с наближаването на края на мандата на ЕК и ЕП.

Лов за икономическа сигурност

Наименование на законодателството: Европейска стратегия за икономическа сигурност

Защо това има значение: Като следва пътя, очертан от САЩ и Япония, Брюксел иска да разработи своя собствена стратегия за икономическа сигурност, за да постигне правилния баланс между защита на европейската индустрия и осъзнаване на рисковете за икономическата сигурност.

Стратегията е част от по-широката промяна в ЕС, който претърпява геополитическа трансформация към по-отбранителна икономическа позиция след пандемията и войната в Украйна. Тази промяна се основава на три стълба: преразглеждане на правилата за проверка на входящи чуждестранни инвестиции; решаване как да се „европеизира“ подходът на страните членки към контрола върху износа; и – най-чувствителният въпрос, възпрепятстване на европейските компании да инвестират в производството и разработването на чувствителни технологии, като например полупроводници, в страни като Китай.

Актуално състояние: Изявлението на председателя на ЕК Урсула фон дер Лайен в края на юни относно контурите на стратегията беше до голяма степен предястие, преди ЕС да излезе с конкретни правила. В началото на октомври Комисията разкри списък с авангардни технологии, които ЕС трябва да овладее и които ще бъдат включени в мерките за смекчаване на риска. е още се водят предварителни дискусии за определяне на формата, инструментите и обхвата на новите правила.

Разломни линии в ЕС: Икономическата сигурност все още е неясен термин, който позволява на столиците да проектират желанията си върху нея. Очаква се разделения да има по традиционните линии - например противопоставяне на френския интервенционизъм срещу предпазните мерки на свободния пазар, предпочитани от либерални страни като скандинавските.

Вероятен напредък: Институциите все още работят върху подробностите за това как ще изглежда стратегията. Предвид ограниченото време, което Белгия има преди изборите за ЕС, едва ли ще има ключов пробив.

Изчистване на веригите на доставки

Име на законодателството: Наредба за забрана на продукти, произведени с принудителен труд

Защо това има значение: Това е планът на Брюксел да забрани продуктите, произведени с принудителен труд, да влизат на пазара на ЕС. Правилата до голяма степен са насочени към Китай заради нарастващата загриженост относно докладите за използването на принудителен труд и масови лагери за интерниране в страната за контрол на мюсюлманското уйгурско малцинство в района на провинцията Синдзян.

Забраната е част от по-широк стремеж да се гарантира, че веригите на доставки на ЕС не причиняват вреда на околната среда и обществото. Преговарящите обсъждат окончателните детайли на предложените от Брюксел правила, които ще принудят базираните в ЕС компании да контролират своите вериги на стойност и доставки за рискове за околната среда и човешките права.

Актуално състояние: ЕП прие позицията си относно забраната на принудителния труд през октомври. Страните членки изостават и все още трябва да постигнат съгласие по позицията си, преди да започнат междуинституционалните преговори.

Разломни линии в ЕС: Правилата ще позволят на националните власти - като митническите агенции - да премахнат продукт от единния пазар на блока, ако се установи, че е произведен с принудителен труд. Сделка може да се сключи бързо, защото разминаванията между институциите на ЕС не са големи.

Вероятен напредък: Институциите на ЕС обаче не разполагат с време - ако страните членки успеят да постигнат съгласие по позицията си през януари, междуинституционалните преговори ще трябва да напреднат с рекордна скорост, за да се финализира споразумение преди изборите.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 17:31 | 02.01.24 г.
Специални проекти виж още
Още от Политика виж още

Коментари

Финанси виж още