Според него възстановяването на Китай ще има сериозен ефект върху предлагането на втечнен природен газ (LNG), но няма яснота дали ще има достатъчно количества и на каква цена за Европа, които да заменят потоците от Русия.
"Има предприятия с непрекъснат режим на работа, които вече успяха да организират или са в процес на организиране на алтернативни горива. Тук не е толкова водеща цената, а по-скоро сигурността на доставките – при спиране на доставките на природен газ или ограничаване могат да бъдат унищожени съоръжения за милиони евро. Алтернативите са дизел или пропан-бутан. Това е процес, обикновено свързан с изграждане на нови съоръжения – трябва да се извадят строителни разрешителни, да се променят комплексните разрешителни – процедурата е обикновено над година", посочи Константин Стаменов.
По думите му използването на пропан-бутан се оказва икономически изгодно дори и при високите цени, но основната причина е да има алтернативни енергийни източници. „Промените се правят навсякъде, където е възможно, каза председателят на Българската федерация на индустриалните енергийни консуматори и даде пример с предприятие от фармацевтичната индустрия, което е преминало на пропан-бутан, а стъкларски производства са тествали за кратки периоди работа на дизел.
Стаменов е на мнение, че поне за момента ситуацията с доставките на природен газ за България "изглежда добре", но напомни, че индустрията ще продължи да настоява да има компенсации и за високите цени на газа.
„От 2019 г. е станала масова практиката индустрията да купува газ от алтернативни на "Булгаргаз" доставчици и се мисли за портфейли от източници – както от спот пазара, така и по дългосрочни договори. Основен проблем за предприятията е да прогнозират какви количества ще са им нужни, което зависи от поръчките“, коментира експертът.
Стаменов отбеляза, че друго голямо предизвикателство пред индустрията е да има достатъчно енергия от ВЕИ и мерки за насърчаване на енергийната ефективност.
„Логично е да има призиви за намаляване на цените на бизнеса заради компенсациите за цените на тока над 200 лв./MWh, които са дали "глътка въздух", посочи експертът. – Това ще подкрепи и целта на България за влизане в еврозоната, тъй като ще доведе до спад в инфлацията.“
Кои са предизвикателствата за доставките и цените на природния газ? Какво ще е влиянието въвеждането на граничен въглероден данък за промишления внос в ЕС върху индустрията на Стария континент? Инвестират ли производствените фирми в България в енергийна ефективност, намаляване на отпечатъка и по-конкурентна продукция? Какво е бъдещето на рафинерията "Лукойл" в Бургас? Рецесията ли е най-голямото предизвикателство през 2023 г.?
Целия разговор може да гледате във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да намерите тук.


Костадинов зове за бойкот на Евровизия
Турнир по акробатичен рокендрол се провежда днес във Варна
Проливните дъждове предизвикаха нови наводнения край Царево
Благотворителен кулинарен фестивал за Никулден се провежда във Варна
Авария остави район на Варна без вода в събота
Империята на китайските пристанища, част 5
Как чуждестранните автомобилни гиганти могат да се закрепят на китайския пазар
Империята на китайските пристанища, част 4
Империята на китайските пристанища, част 2
Империята на китайските пристанища, част 1
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Любен Дилов-син: Готови сме за избори, но държавата има нужда от бюджет
ЦСКА се огледа в норвежец, оценен на 5 млн. евро
Опра Уинфри демонстрира талия на оса, след като отслабна драстично
Путин и неговите роли: Какво са знаели германските тайни служби?
Генерациите в сблъсък: защо днешните различия са толкова остри