В последните години "Топлофикация - София" е купувала неизгодно квотите за емисиите въглероден диоксид, сочи разследване на екологичната организация "Грийнпийс". Тя използва данни за количествата квоти и платените суми, които са публично достъпни на сайтовете на Изпълнителната агенция за околна среда (ИАОС) и на Комисията за енергийно и водно регулиране (от ценовите заявления на дружеството). Те са съпоставени с историческите данни за цената на квотите на енергийната борса EEX.
Проверката започва от 2019 година, когато влиза в сила договор за посредничество при търговията с квоти между топлофикационното дружество и "Гранд Кепитал". Година по-късно правоприемник на търговския посредник става "Гранд Енерджи Дистрибюшън". Според "Грийнпийс" договорът за покупката на емисиите е с фиксирани цени, което не е широка практика при тези сделки. Данните показват, че плащанията се извършват на няколко пъти през годината, тоест - може да има гъвкавост при покупката на емисиите, но топлофикационното дружество не се е възползвало.
Тази сделка стана обект на коментари в парламентарната комисия, която провери финансовото състояние на дружествата с над 50% държавно участие през 2021 г. Мая Манолова, тогава депутат от "Изправи се, България! Ние идваме", съобщи за плащане на високи хонорари и цени на квотите - при пазарна цена от 23-24 евро на тон "Топлофикация - София" е плащала 28,50 евро на тон. От справката на "Грийнпийс" е видно, че Манолова цитира данни от 2019 г. Посочената цена е фиксирана и в нея влиза и комисионата на търговския посредник. От дружеството обясниха пред депутатите, че нямат лиценз за търговия с квоти, а цената е по-висока, защото сделките са форуърдни, тоест плащани със закъснение от 12 месеца.
От "Грийнпийс" установяват, че договорът с посредника е прекратен през 2021 г., но "Топлофикация - София" продължава да купува неизгодно квотите - или поне това е видно от данните за направените разходи за покупка на емисии, верифицирани от енергийния регулатор и ИАОС.
Така за периода 2019 - 2024 година, като за последните две години данните са прогнозни, "Топлофикация - София" е платила с 200 млн. лева повече, отколкото е пазарната цена на емисиите, които е получила. Има много съществено увеличение на цената, платена през 2021 г. Действително тогава квотите за въглеродни емисии в ЕС поскъпнаха значително, но това се случи в края на годината, когато повечето дружества вече са закупили необходимите им квоти или остава да купят малка част. Средната цена на квотите, закупени от "Топлофикация - София" през 2021 г., е 173 лева за тон и според информацията, посочена от "Грийнпийс", тя е по-висока от пазарната (53,65 евро за тон).
Заради енергийната криза цените на квотите рязко се повишиха през 2022 г. - до средно 81,25 евро на тон, както и през 2023 г. - 85,31 евро за тон. От края на миналата година обаче се наблюдава снижение и средната цена за първото тримесечие на 2024 годна е вече малко над 61 евро за тон.
Според данните на "Грийнпийс" "Топлофикация - София" продължава да купува квотите при по-високи цени от пазарните. За 2024 г. например в заявлението си до КЕВР дружеството е съобщило, че очаква средната цена на квотите да е 180,52 лева за тон.
Оценката на "Грийнпийс" е, че топлофикационното дружество не е управлявало средствата за закупуване на въглеродни емисии с грижата на добър стопанин. Липсват данни кой е заменил "Гранд Енерджи Дистрибюшън" след 2021 г., но неизгодните условия, при които са купувани квотите, продължават.


Екшън в парламента! Депутати се псуваха и удряха
Спипаха шофьор да кара на два вида наркотик край Варна
Осъждан за грабеж го направи отново! Удари варненец и му взе чанта с пари и документи
34-годишен задигна 2 бона от варненско казино
Среднощна трагедия край Варна! Мъж загина при пътен инцидент в Аксаково
Warner Bros. смята да отхвърли офертата на Paramount
Петролът поскъпна след американската блокада на танкери край Венецуела
Мислехте, че търсенето на бензин е достигнало пик през 2019 г.? Опитайте пак
BNEF прогнозира забавяне на глобалния растеж на слънчевата енергия за първи път
Преходът към електрически автомобили се разнищва бавно, после изведнъж
Край на евтините коли от Китай – Пекин иска ново споразумение с Европа
10 дизелови седана, които са по-успешни от бензиновите си аналози
Mercedes показа най-бляскавия Unimog в историята
Официално: ЕС се отказва от забраната на ДВГ през 2035
Китайците нямат спиране – ще участват в 24 часа на Льо Ман
5 зодии със силна интуиция
БСП към Радев: Решихме да градим и да влезем в управлението ВИДЕО / СНИМКИ
До 50 м е видимостта на магистрала "Тракия“ в Старозагорско
Скандали и шутове в пленарна зала между Радостин Василев и Гюнай Далоолу ВИДЕО
Саркози продаде за дни над 100 000 от книгата си за затвора
преди 1 година Съпрyгът ми и аз свaлиxме излишнитe килoгpами бeз диeтa и cпopт и самo за две сeдмици. Най-ефeктивното лeкаpcтвo, което помогна на милиoни и ще ви пoмогнe:---- https://***/keto отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Държавно/общинско дружество извършвало неизгодни сделки в полза на (най-вероятно) частен интерес?Ти да видиш.Кой да ти очаква подобно нещо, а? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Неизгодно купували "зелен хайвер"? Че той е неизгоден на всякаква цена, защото търсят ограничаване на СО2, а не на замърсяващи и опасни газове. Докато без СО2 първо изчезват растенията, а след тях и дебелоглавите човек0оподобни. За климатичните промени питайте Слънцето и магмата на Земята, а не тия изпечени шарлатани. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Неизгодно купували "зелен хайвер"? Че той е неизгоден на всякаква цена, защото търсят ограничаване на СО2, а не на замърсяващи и опасни газове. Докато без СО2 първо изчезват растенията, а след тях и дебелоглавите ***. За климатичните промени питайте Слънцето и магвата на Земята, а не тия изпечени шарлатани. отговор Сигнализирай за неуместен коментар