ОПЕК+ официално потвърди, че отлага с още месец планираното увеличение на добивите със 180 хил. барела на ден. Това отлагане беше очаквано от пазарите, посочва колумнистът на Ройтерс Клайд Ръсел и допълва, че на пръв поглед обяснението е лесно - нестихващото напрежение в Близкия изток.
Според анализатора обаче ОПЕК има много по-сериозно основание да се придържа към ограниченията и то се крие в намаляването на търсенето на петрол в Азия, като тенденцията изглежда устойчива в последните месеци. Реално цената на петрола остава висока заради голямата волатилност на пазарите, действително породена от ударите, които си разменят Израел и Иран.Търговията в сутрешната търговия в понеделник (4 ноември) се стабилизира около 74 долара за барел за европейския сорт Брент.
Но като цяло цените на контрактите са с около 10% под нивото в началото на октомври (малко над 81 долара за барел) и значително под цената през април (90 долара за барел). Именно това е отражението на разочароващите данни от Азия по отношение на търсенето на петрола.
Последните данни за работата на рафинериите в Китай пък показват, че тенденцията може да се окаже по-устойчива от очакваното. Според Стастистическия преглед на World Energy, цитиран от Ройтерс, през 2024 година преработката на петрол в Китай ще бъде ограничена и това ще се пренесе и в първите месеци на 2025 година.
Rystad Energy отбелязва, че през четвъртото тримесечие в страната ще бъдат преработвани към 14,7 млн. барела петрол на ден, което е намаление от 5% на годишна база. Тенденцията за спад се наблюдава от април насам и според наблюдателите тя е свързана с масовото навлизане на електромобилите.
В Китай има големи резерви от петрол, което ще ограничи вноса до 10,6 млн. барела на ден в последните месеци на годината и в първото тримесечие на 2025 година, сочат още очакванията на анализаторите. През първите 9 месеца на годината средно вносът на петрол в Китай достигна 11 млн. барела на ден, сочат данните на статистиката.
Като цяло в периода януари-октомври вносът на петрол в Азия намалява с 200 хил. барела до 26,78 млн. барела на ден, допълва и Клайд Ръсел. Той обръща внимание и на разминаването на данните с прогнозите на ОПЕК - организацията продължава да прогнозира ръст на търсенето на петрол с 1,2 млн. барела на ден през 2024 година, като основните двигатели на този растеж са Китай (580 хил. барела) и Индия (270 хил. барела).
Според Ръсел при стабилизиране на ситуацията в Близкия изток цената на петрола ще тръгне трайно надолу и тогава единственият правилен ход на ОПЕК+ е да задържи ограниченията върху добивите, за да ограничи спада на цената. И да се надява, че стимулите за китайската икономика ще проработят и търсенето на петрол ще започне да расте.


Паника заради еврото: Хората се страхуват от измами и скок на цените
Учениците в Германия скочиха срещу закона за военната служба
Варна отбеляза Никулден с молебен за здраве и рибен курбан (СНИМКИ)
ИАМА: Дипломатите да уточнят как танкерът Kairos е докаран в български води
300 бойци от 21 държави се включиха във финалния SENSHI лагер за годината
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Как чуждестранните автомобилни гиганти могат да се закрепят на китайския пазар
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Затвориха Прохода на Републиката заради румънски камион
Времето утре: Валежите постепенно ще спират
Задействаха BG-АLERT в Бургаско, две реки преливат
Мелони иска закон, който "да се справи с джендър идеологията"
Почина Франк Гери, най-известният архитект на своето време
преди 1 година Четете ли друзя антиваксъре-газовици-фронтоваци? Цитирам : което е намаление от 5% на годишна база. Тенденцията за спад се наблюдава от април насам и според наблюдателите тя е свързана с масовото навлизане на електромобилите. Който помпил, вече се е напомпил! В Европа тази тенденция е видима от поне 3 години! отговор Сигнализирай за неуместен коментар