Европейски държави, сред които Прибалтийските, Дания, Норвегия и Швеция започват по-стриктни проверки на руските петролни танкери за наличието на застраховки, съобщава Bloomberg. Идеята беше предложена от Великобритания с цел да се изясни статутът на корабите, за които се смята, че пътуват в нарушение на правилата и санкциите на Запада.
Мярката е до голяма степен "пожелателна" - за събиране на информация, защото няма санкции за корабите без застраховки, нито някакви мерки за тези, които отказват да представят данни. Причината е Конвенцията от Копенхаген, подписана през 1857 година, която дава правото за свободно преминаване на всички търговски кораби през Датските протоци. По силата на този документ Дания не може да иска информация за застраховки, а корабите имат право да отказват да съобщават такива данни.
Естония например опита да въведе самостоятелно такива проверки през юли и август и само 40% от корабите са съдействали на властите, посочва Bloomberg. От своя страна, Великобритания е проверила 43 кораба, преминаващи през Ламанша през октомври. От 43 кораба само един е отказал да предостави информация и веднага е вписан в списъците със санкции.
Заради ограниченията на Запада Русия започна да превозва своя петрол с т.нар. "сенчеста флотилия" от стари кораби, извършващи рискови операции по претоварване в открито море или плаващи без включени транспондери. Това се прави с цел да не могат да бъдат проследени доставките до крайната дестинация и опасенията са, че причината е, че не се спазват ограниченията, които наложи Запада върху цената на петрола (от 60 долара за барел).
Проверка на Ройтерс преди време показа, че повечето кораби нямат реална застраховка - западните застрахователи например предлагат услугата си, но ако се окаже, че товарът е в нарушение на правилата, има клауза в договора, че полицата отпада. Не е съвсем ясно при инцидент кой ще покрие щетите.
Такива инциденти вече се случиха на няколко пъти. Само в последните три дни инциденти претърпяха три руски танкера в Керченския пролив. При два от тях силните вълни са разцепили корпуса и в морето се изля мазут. Вчера (17 декември) стана ясно и за трети танкер, който обаче е получил само повреди, без разхерметизиране на камерите и изтичане на петролни продукти.
Според анализатори причината за тези инциденти е видът на танкерите - от клас "Волгоград", които са пригодени да плават в реки и в крайбрежието, но при тихо време. Вероятно причината танкерите да бъдат изпратени в бурното море е липсата на достатъчно кораби - основните клиенти на Русия са вече на изток и пътуването отнема много повече време спрямо времената преди Москва да започне своята война в Украйна.
Според данните на Bloomberg само през Балтийско море всяка година преминават танкери, натоварени с петрол на стойност към 60 млрд. долара. Това е близо 40% от износа на руски петрол през морски терминали. Затегнатите проверки могат да притиснат руските петролни компании в район, останал като цяло незасегнат от санкциите срещу Русия.
Държавите, които подкрепят мярката, са Полша, Германия, Нидерландия, Великобритания, петте Скандинавски страни и трите Прибалтийски.
Преди ден и Европейският съюз (ЕС) представи своите мерки срещу "сенчестата флотилия", вписвайки още 52 кораба в черния списък с нарушителите на санкции.
Според оценката на Bloomberg последните ограничения имат известен ефект - през втората седмица на декември Русия изнася по средно 2,97 млн. барела на ден през морски терминали, спрямо 3,46 млн. барела на ден през октомври. От началото на годината доставките са с 2% надолу спрямо същия период на 2023 г., отчитат още анализаторите от агенцията.
В този период Русия е получила 1,36 млрд. долара от продажбата на петрол. Освен намалелите обеми, пада и цената на руския петрол, което е и причината за по-ограничените приходи.


"Спартак" пусна билетите за мача с "Левски"
Трима се озоваха в арестите във Варна и региона заради наркотици
Арестуваха 33-годишен варненец за кражба
По 4987 евро от БВП се пада на човек от населението
НСИ: Работещите българи са 3, 726 млн. души
Airbus обещават да се справят с проблемите
Патерсън: Рискът от заразяване при биткойн не е изчезнал
Над 500% поскъпване за ден: Китай извади нов конкурент на Nvidia
Airbus е на 133 самолета от годишната си цел
Gol.bg празнува: 20 години истинска спортна журналистика
Малка кола на старо с автоматик – ето 4 сигурни предложения
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Нова вълна банди в афиша на новия пловдивски фест Phillgood
Звездата от Mortal Kombat Кари-Хироюки Тагава почина на 75 г.
Правителството или ще се самосрути, или ще бъде срутено от ДПС
Защитата на Благомир Коцев обжалва размера на гаранцията му от 200 000 лв.
ПП внесоха вота на недоверие: Бъдещето принадлежи на младите
преди 11 месеца Балтийско море ще бъде превърнато във вътрешно за НАТО езеро. Точка! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 месеца До: wart дреме ни на деддовия как ще реагира бункерния плъх... важното е ръждивия и пробит 50 годишен флот да стои надалеч от нашите води и да не прави мизерия, каквато направиха тези дни в Черно море! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 месеца Akо меката Мария --Путин продължава така ще задължат всички Руски танкери да бъдат проверени сега опипват" почвата " как ще реагира Русия. Но ако както винаги тоя самоуверен Путин ще се усмихне и ще маха с ръка като нещо маловажно ще го направят. отговор Сигнализирай за неуместен коментар