Европейски държави, сред които Прибалтийските, Дания, Норвегия и Швеция започват по-стриктни проверки на руските петролни танкери за наличието на застраховки, съобщава Bloomberg. Идеята беше предложена от Великобритания с цел да се изясни статутът на корабите, за които се смята, че пътуват в нарушение на правилата и санкциите на Запада.
Мярката е до голяма степен "пожелателна" - за събиране на информация, защото няма санкции за корабите без застраховки, нито някакви мерки за тези, които отказват да представят данни. Причината е Конвенцията от Копенхаген, подписана през 1857 година, която дава правото за свободно преминаване на всички търговски кораби през Датските протоци. По силата на този документ Дания не може да иска информация за застраховки, а корабите имат право да отказват да съобщават такива данни.
Естония например опита да въведе самостоятелно такива проверки през юли и август и само 40% от корабите са съдействали на властите, посочва Bloomberg. От своя страна, Великобритания е проверила 43 кораба, преминаващи през Ламанша през октомври. От 43 кораба само един е отказал да предостави информация и веднага е вписан в списъците със санкции.
Заради ограниченията на Запада Русия започна да превозва своя петрол с т.нар. "сенчеста флотилия" от стари кораби, извършващи рискови операции по претоварване в открито море или плаващи без включени транспондери. Това се прави с цел да не могат да бъдат проследени доставките до крайната дестинация и опасенията са, че причината е, че не се спазват ограниченията, които наложи Запада върху цената на петрола (от 60 долара за барел).
Проверка на Ройтерс преди време показа, че повечето кораби нямат реална застраховка - западните застрахователи например предлагат услугата си, но ако се окаже, че товарът е в нарушение на правилата, има клауза в договора, че полицата отпада. Не е съвсем ясно при инцидент кой ще покрие щетите.
Такива инциденти вече се случиха на няколко пъти. Само в последните три дни инциденти претърпяха три руски танкера в Керченския пролив. При два от тях силните вълни са разцепили корпуса и в морето се изля мазут. Вчера (17 декември) стана ясно и за трети танкер, който обаче е получил само повреди, без разхерметизиране на камерите и изтичане на петролни продукти.
Според анализатори причината за тези инциденти е видът на танкерите - от клас "Волгоград", които са пригодени да плават в реки и в крайбрежието, но при тихо време. Вероятно причината танкерите да бъдат изпратени в бурното море е липсата на достатъчно кораби - основните клиенти на Русия са вече на изток и пътуването отнема много повече време спрямо времената преди Москва да започне своята война в Украйна.
Според данните на Bloomberg само през Балтийско море всяка година преминават танкери, натоварени с петрол на стойност към 60 млрд. долара. Това е близо 40% от износа на руски петрол през морски терминали. Затегнатите проверки могат да притиснат руските петролни компании в район, останал като цяло незасегнат от санкциите срещу Русия.
Държавите, които подкрепят мярката, са Полша, Германия, Нидерландия, Великобритания, петте Скандинавски страни и трите Прибалтийски.
Преди ден и Европейският съюз (ЕС) представи своите мерки срещу "сенчестата флотилия", вписвайки още 52 кораба в черния списък с нарушителите на санкции.
Според оценката на Bloomberg последните ограничения имат известен ефект - през втората седмица на декември Русия изнася по средно 2,97 млн. барела на ден през морски терминали, спрямо 3,46 млн. барела на ден през октомври. От началото на годината доставките са с 2% надолу спрямо същия период на 2023 г., отчитат още анализаторите от агенцията.
В този период Русия е получила 1,36 млрд. долара от продажбата на петрол. Освен намалелите обеми, пада и цената на руския петрол, което е и причината за по-ограничените приходи.


Ще има ли мир в Украйна преди Коледа?
Ето колко струват живите елхи във Варна
Чистят 70 дерета, канали, канавки във Варна
Потребителската кошница отново поскъпва
Варненският театър отваря кутия за писма до Дядо Коледа за всички деца
Билтън: Еврото остава подценено
Прокурор: Юн е търсил конфликт със Северна Корея, за да обяви военно положение
Как контекстът се превърна в новата сила в медийната епоха
Тръмп за стрелбата в университета Браун, Австралия и атаката в Сирия
Тръмп смята, че трябва да се чува гласът му във Фед
Land Rover пуска Defender в чест на Уинстън Чърчил
Изкуствен интелект направи кола от две скици
Надеждно и по-евтино: производители отново променят подхода си
4 кросоувъра за по 20 000 евро, които са добър вариант за зимата
Volkswagen ще затвори завод в Германия за първи път от 88 години
„Полицай на годината“: Жандармеристът Иванов, извадил от автомобил, паднал в реката, жена
7 души, сред които и полицаи, са обвинени за участие в организирана престъпна група
Терзиев: Столичната община планира изграждането на девет паркинга за 18 месеца
17-годишно момиче загина, падайки от четвъртия етаж на блок в Кърджали
преди 11 месеца Балтийско море ще бъде превърнато във вътрешно за НАТО езеро. Точка! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 месеца До: wart дреме ни на деддовия как ще реагира бункерния плъх... важното е ръждивия и пробит 50 годишен флот да стои надалеч от нашите води и да не прави мизерия, каквато направиха тези дни в Черно море! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 месеца Akо меката Мария --Путин продължава така ще задължат всички Руски танкери да бъдат проверени сега опипват" почвата " как ще реагира Русия. Но ако както винаги тоя самоуверен Путин ще се усмихне и ще маха с ръка като нещо маловажно ще го направят. отговор Сигнализирай за неуместен коментар