Нулевоенергийните сгради са реалност в България, а строителството им не е по-трудно и по-скъпо в сравнение с конвенционалното. Това е посланието на нулевоенергийна каравана, представена в рамките на Архитектурно-строителната седмица, която се провежда в Интер експо център до събота. Тя обаче не се продава, а ще бъде използвана само за демонстрационни цели и повишаване на информацията за ползата от енергийната ефективност на домовете.
„Създаването на караваната беше трудно, защото много по-сложно е да се постигне енергийна ефективност в малка сграда, отколкото в голяма. Въпреки това успяхме да постигнем параметрите на златния стандарт за енергийна ефективност“, коментира Драгомир Цанев, изпълнителен директор на Центъра за енергийна ефективност „ЕнЕфект“. Резултатите от тестовете за въздухоплътност са покрили точно изисквания стандарт, което е било изненада дори за самия екип, допълни той.
Снимка: Investor.bg
Създаването на подвижната къща е част от международен проект по европейската програма „Хоризонт 2020“, в който освен България, участват още Румъния, Хърватия, Италия и Гърция. Цялата стойност на проекта е 1 млн. евро, а сумата е разпределена между участниците.
За изграждането на българската каравана от „ЕнЕфект“ работят в партньорство с бизнеса. Някои от вложените материали са били предоставени на много достъпни цени, с което бюджетът за конструкцията на подвижната къща е достигнал 40 хил. лв., съобщи Цанев. Останалите средства по международния проект са били инвестирани в седем събития в България на тема енергийна ефективност, а общо в държавите по проекта са предвидени над 30 такива събития.
Снимка: Investor.bg
Караваната достига 4,20 м в най-високата си част, а в най-ниската – 2,5 м, широка е 2,5 м и е дълга 4 м. За направата ѝ е използвана смесена метална и дървена конструкция, в която е вложен изолационен слой от най-малко 20 см. Тя е покрита от външен дървен слой. От вътрешната страна има мембрана, която осигурява идеална пароизолация и въздухоплътност, обясни Цанев.
За създаването на подвижната къща е било нужно много време заради липсата на кадри в България, които могат да монтират такъв тип материали. Наложило се е представители на фирмите, които са осигурили материалите, лично да ги монтират, за да се постигне желаното качество.
В 99% от времето караваната няма нужда от отопление, излъчваната от обитателите ѝ топлина е напълно достатъчна, за да се осигури нормална температура на обитаване, обясни Цанев. Проблемът е по-скоро с охлаждането през лятото, затова караваната разполага с ефективна термопомпа, която помага това да се случи. През лятото подвижната къща се захранва от фотоволтаична инсталация на покрива, достатъчна за покриване на основните нужди. Караваната може да бъде свързана и към електрическата мрежа.
Снимка: Investor.bg
„Проектът ни е базиран на продукт, който е в масово производство в България в момента. Нашата работа беше да оптимизираме енергийните параметри и да го подобрим, за да отговаря на най-високите енергийни характеристики“, каза Цанев.
По-скъпи ли са нулевоенергийните от масовите домове? Цанев даде пример с пасивна сграда в България, проектирана от „ЕнЕфект“ и построена в Габрово през 2015 г., при която оскъпяването е било със 7,2% спрямо стандартното строителство, а очакванията са били първоначалната инвестиция да бъде изплатена за 7,5 години при тогавашните цени на енергията. Той посочи и пример от Брюксел, където през 2013-2014 г. е влязъл в сила стандартът за пасивна къща. При направено сравнение колко са били строителните разходи за хиляда сгради в спрямо стандартното строителство разликата се е оказала нулева.
„Това е така, защото когато се проектира една сграда, трябва да помислим за приоритетите си. Ако искаме висока енергийна ефективност, вероятно ще се наложи да се откажем от някои "луксове" като стълби пред входната врата или златни кранчета в банята“, каза Цанев.


Вижте кои са най-устойчивите на ръжда коли на старо
Спипаха поредния варненец с дрога
Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Дакота Джонсън, Нина Добрев и Ана де Армас демонстрираха супер фигури в чернo
Как да преодолеем усещането, че не сме достатъчно добри?
Джеймс Камерън все още е лудо влюбен в звездата си от „Титаник“ Сузи Еймис
Кейт Уинслет дойде с красив млад кавалер на червения килим
Бърнаут или липса на витамини?
преди 2 години Да я избочат на минус 20 градуса, да видим без отопление дали ще оцелеят. Хех... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години -ChatGpt,какво е приземен етаж? -непротивоконституционствователствувайте отговор Сигнализирай за неуместен коментар