В края на 2023 година на климатичната конференция COP28 в Дубай 200 държави подписаха историческо споразумение за увеличаване на усилията за подобряването на енергийната ефективност, но развитието на нещата са такива, че сме много далеч от изпълнението на заявените ангажименти в тази област, сочи доклад на Международната агенция за енергетика (МАЕ).
В него се отбелязва, че през миналата година много държави и компании прилагаха мерки за намаляване на енергийната интензивност заради кризата, която повиши съществено цените на енергоресурсите. Сега обаче усилията се забавят - особено в развитите икономики, а в развиващите се отчита много слаб прогрес, отчитат анализаторите.
Общо частните и публичните инвестиции за подобряване на ефективността в сградния сектор, транспорта и индустрията през 2024 година ще се повишат с 4% до 660 млрд. долара. От МАЕ обаче отчитат, че това е недостатъчно, за да бъдат изпълнени поетите ангажименти по отношение на промените в климата и към 2030 година те трябва да се утроят до 1,9 трилиона долара годишно.
Нови мерки или актуализиране на стари планове са предприети в държавите, които представляват 70% от търсенето на електроенергия. Сред тях са Европейският съюз (ЕС), който актуализира разпоредбите за сграден фонд с нулеви емисии до 2050 година, включително и за насърчаване на реконструкцията на съществуващи сгради. Китай също направи преглед и промени стандартите за електро уредите и засили националните цели за ефективност, а САЩ затегнаха своите стандарти за икономия на гориво за тежкотоварни превозни средства.
Мерките за енергийна ефективност са сочени като едни от важните за енергийната трансформация. Според оценките на МАЕ ако те са адекватни, те могат да допринесат за намаляването на потреблението на петрол със 70% до 2050 година и на природен газ с 50% до 2030 година. Това ще доведе до намаляване на въглеродните емисии с една трета до 2030 година и ще подкрепи усилията за въглеродна неутралност към 2050 година.
Като цяло работните места в сферата на енергийната ефективност са 10 млн. Броят им намаля съществено по време на пандемията от коронавируса, но и секторът се възстанови през 2023 година, която беше и рекордна по отношение на цените на електроенергията и на енергоресурсите. От МАЕ отчитат и липсата на подготвени кадри, които забавят изпълнението на някои проекти.


Вижте кои са най-устойчивите на ръжда коли на старо
Спипаха поредния варненец с дрога
Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Дакота Джонсън, Нина Добрев и Ана де Армас демонстрираха супер фигури в чернo
Как да преодолеем усещането, че не сме достатъчно добри?
Джеймс Камерън все още е лудо влюбен в звездата си от „Титаник“ Сузи Еймис
Кейт Уинслет дойде с красив млад кавалер на червения килим
Бърнаут или липса на витамини?