През юни 2022 година страните от ЕС премахнаха митата при вноса на украински стоки в опит да подпомогнат икономиката на страната, нападната от Русия. Сега дискусиите около забраните за вноса на пшеница, слънчоглед, царевица и други селскостопански продукти повдигат въпроса има ли смисъл от мярката, пише в коментар европейското издание Politico.
За петък (28 април) е планирано заседание на посланиците на ЕС по темата за компенсациите за фермерите в четирите държави от ЕС, които забраниха вноса на селскостопански стоки - България, Полша, Унгария и Словакия. Румъния не наложи собствени ограничения, но поиска такива на ниво ЕС.
Според Politico няма индикации, че общността ще се разбере по този казус в следващите дни. През изминалата седмица комисарят Валдис Домбровскис е водил разговори на различни нива с представители на петте държави и резултат няма, допълва изданието.
Анализаторите коментират, че по темата има много изявления и повечето си противоречат. В същото време само месеци ни делят от жътвата и още нови милиони тонове зърнени храни, които могат да навлязат на пазара в Източна Европа. И в момента в държавите в региона вече има излишък на зърно - например Полша изчислява, че в страната има допълнителни 4 млн. тона зърнени храни, които са над капацитета на нейните пристанища и не могат да бъдат изнесени до новата реколта.
Едностранната забрана за вноса на зърнени култури нарушава правилата на единния пазар, коментират от ЕК и останалите членове на ЕС. Те настояват, че страните не могат едновременно да настояват за солидарност и да взимат едностранни решения.
Петте засегнати държави искат още забрани за внос - на пилешко месо, слънчогледово олио, мляко и други, като преговорите с ЕК засега са в тайна, твърдят източници на Politico. Те настояват украинските стоки да преминават транзит през територията им - директно до купувачи в Северна Африка и Близкия изток, които са и традиционните купувачи на Украйна.
Друга идея е продукцията да бъде изкупена от програмата за прехрана на ООН и изпратена за нуждаещите се държави. Този вариант обаче в момента не се дискутира, сочат източниците на изданието.
Заради блокирания износ на Украйна през Черно море страните от ЕС въведоха т.нар. "коридори на солидарността" - през тях трябваше да преминават селскостопански стоки от Украйна през европейските пристанища към традиционните пазари на Украйна. Година по-късно обаче се оказа, че стоките се спират на пазара в Източна Европа и не продължават по пътя си.


Олимпик Варна с рекордна победа в третото ниво на българския футбол този сезон
Черно море с благородна кауза за мача с Арда
Затварят основни улици заради мача Спартак - Левски днес във Варна
Хороскоп за 8 декември 2025
Скъпотия! Храните у нас продължават да поскъпват стремглаво преди еврото
В Испания и Италия банките са двигател на дълго чакан възход на акциите
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Гръцкият имотен пазар губи инерция: чуждите инвестиции рязко спадат
Облачно, но без валежи в планините: подходящи условия за зимен туризъм
Александър Джартов: Бедствено положение е обявено за Ардино
Китайски изтребители насочиха радар за управление на огъня към японски самолети
Как "човекът на Тръмп" в НАСА ще изправари Китай в космоса?