IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Румъния предлага варианти за износа на украинско зърно, засягащи и България

Украйна използваше Черноморското споразумение за около половината от износа си на зърно

19:23 | 28.07.23 г. 2
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

На 17 юли Русия излезе от Черноморското споразумение, което позволява на Украйна да изнася зърнена продукция от три от своите пристанища в Черно море. Сега Киев и западните партньори търсят алтернативи, а Румъния предлага варианти, които засягат и България.

По данни на ООН чрез маршрутите през Черно море Украйна е изнесла 33 млн. тона продукция, от които повече от половината са царевица. Останалите количества са преминали през т. нар. коридори на солидарността, които бяха отворени още в първите месеци от началото на пълномащабната война в Украйна. Те предвиждат транзитното преминаване на украински продукти през територията на страни от ЕС.

По данни на ЕС през тези коридори от началото на войната до днес са преминали 41 млн. тона селскостопански стоки и 36 млн. тона друга продукция (като например руди, стомана, дървесина и т.н.), като от тях в украинския бюджет са влезли 33 млрд. евро.

Графика: Bloomberg Графика: Bloomberg

По данни на Bloomberg повече от 20 млн. тона селскостопанска продукция от Украйна са преминали само през територията на Румъния - през сухопътната пътна мрежа или през терминалите на р. Дунав. Сега Букурещ полага усилия да увеличи количествата и да подкрепи съседната си страна. Увеличават се митническите служители на пунктовете между двете държави, както и се наемат служители, които да ускорят транзита през Дунав, коментира външният министър на страната Луминита Одобеску.

"Разговаряме с Украйна, за да намерим най-добрите опции за увеличаване и усковяване на транзита", допълва министърът пред Bloomberg.

Страната може да предложи и друга възможност - пристанище Констанца, което е най-голямото на Черно море в ЕС и вероятно ще е предпочитан вариант от бизнеса в Украйна заради близостта и по-ниските разходи. Очаквайки това, Румъния разширява капацитета на пристанището и подновява работата на жп линия до границата с Украйна. Пътят на корабите след това ще преминават на юг - през териториалните води на България.

Досега България подкрепяше износа през пристанище Варна, припомня още Bloomberg и допълва, че преди няколко дни, по време на визитата си в Атина, премиерът Николай Денков е дискутирал с гръция си колега Кириакос Мицотакис развитие на жп връзките и увеличаване на капацитета на гръцките пристанища в Кавала, за да бъде използвана инфраструктурата за увеличаване на износа на стоки от България, Молдова и Украйна.

Самата Румъния е голям износител на пшеница и рискува "задръстване" на пътищата , посочва Bloomberg. Агенцията припомня, че още отпреди имаше километрични опашки по сухопътната граница и десетки кораби по р. Дунав. Заради оплакванията от дъмпинга на украинските стоки ЕК позволи на Румъния, България, Унгария, Чехия и Словакия да забрани вноса до средата на септември. Транзитът обаче не трябва да бъде засегнат, посочиха от Брюксел.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 19:24 | 28.07.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Земеделие виж още

Коментари

2
rate up comment 5 rate down comment 10
OHЯ
преди 9 месеца
Няма вариант ЕС да остави Украйна и нейната земеделска продукция ! Ще намерят начин . За продукцията на една изостанала азиатска държава силно се съмнявам , че ще бъдат допуснати . И от това родните *** няма да са щастливи :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 2 rate down comment 7
danchomentata
преди 9 месеца
Дрезината представлява в най-общ вид количка, която се движи по железопътните релси за влакове Руси-Плачковци-Дедеагач https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/ce/%D0%96%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D0%B7%D0%BE%D0%BF%D1%8A%D1%82%D0%BD%D0%B0_%D0%BC%D1%80%D0%B5%D0%B6%D0%B0_%D0%91%D1%8A%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%80%D0%B8%D1%8F_1912.jpg
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още