Да се създаде Европейски съвет по хранително-вкусовата верига е едно от предложенията в доклада от Стратегическия диалог за бъдещето на селското стопанство на Европейския съюз (ЕС), който беше предаден днес на председателя на Европейската комисия (ЕК) Урсула фон дер Лайен. Той представлява оценка на ситуацията и набор от предпоръки, които да направляват работата на ЕК при изготвянето на визията ѝ за селското стопанство и храните. Тя ще бъде представена през първите 100 дни от втория мандат на Лайен.
Представен от председателя на ЕК през есента на 2023 г. и започнат през януари 2024 г., Стратегическият диалог за бъдещето на селското стопанство на ЕС събира 29 основни заинтересовани страни от европейските хранително-вкусови сектори, гражданското общество, селскостопанските общности и академичните среди, за да се постигне общо разбиране и визия за бъдещето на селското стопанство на ЕС. Това беше един от отговорите на ЕК към протестите на земеделските стопани срещу европейската зелена политика.
Европейски съвет по хранително-вкусовата верига ще представлява платформа, сформирана от участниците в агрохранителната верига, граждански организации и учени. Тя следва да определи необходимите стратегии за постигане на по-голяма устойчивост на агрохранителните системи.
Препоръчва се освен създаването на този нов орган, ЕС да обърна внимание на нуждата от намаляване на излишната бюрократична тежест, от извършване на задълбочени оценки на въздействието и доколкото е възможно – осигуряване на приобщаващи политики и процеси на вземане на решения.
Основни идеи на доклада
В доклада се предвижда подсилване на позицията на земеделските производители чрез насърчаване на по-доброто им сътрудничество, намаляване на разходите, повишаване на ефективността и подобряване на цените и постигане на достойни доходи. Това предполага проактивни стъпки както на европейско, така и на национално равнище за засилване на конкурентоспособността на земеделците, увеличаване на прозрачността по веригата, подкрепа за сътрудничеството и изграждането на капацитет, по-добро справяне с нелоялните търговски практики и по-добра съвместна работа за постигане на устойчивост.
Необходими са и действия за улесняване на адаптирането на селското стопанство към променящите се климатични и екологични условия и за насърчаване на иновациите и инвестициите и практиките за преминаване към земеделие, устойчиво на засушаване и отнемащо по-малко ресурси.
Сред изложените приоритети е още насърчаването на приемственост между поколенията в сектора, като се създаде стимул за този преход. Сред възможностите се изброяват улесняване на поземлената мобилност, адекватната финансова подкрепа и по-доброто образование за привличането на млади земеделски стопани в сектора.
Финансиране на прехода
Според доклада бъдещата Обща селскостопанска политика на ЕС трябва да се фокусира върху предоставянето на подкрепа за онези земеделци, които имат най-голяма нужда от нея, да популяризира положителни резултати за обществото в областта на околната среда, социалната сфера и хуманното отношение към животните и да подобрява условията за селскостопанските райони. Въз основа на икономическата жизнеспособност на земеделските стопани ОСП трябва да предоставя по-таргетирано помощ на определени активни земеделски стопани.
Предоставянето на целева подкрепа следва да предотврати изоставянето на стопанства и да помогне на земеделските стопани да получават прилични доходи, като се насочи към най-нуждаещите се, по-специално към малките и смесените стопанства, младите земеделски стопани, новите участници и районите с природни ограничения.
За да се осигури достатъчно финансиране на прехода, според доклада трябва да се мобилизира както публичен, така и частен капитал. Трябва да се създаде временен фонд за справедлив преход, който да допълва подкрепата за бърз устойчив преход в сектора.
Същевременно е необходима ефективна рамка за банково кредитиране, както и корекции в надзорната рамка и съгласуваност между различните схеми за финансиране. Европейската инвестиционна банка следва да предложи специален пакет от групови заеми за сектора, се препоръчва в доклада.
Самата Европейска комисия също трябва да подсигури по-сериозна връзка между по-добро съгласуване между търговската си политика и политиката си за устойчивост.


Правителство, синдикати и работодатели постигнаха съгласие по новия Бюджет 2026
Какво ще бъде времето в събота?
Полицията във Варна излезе с мерки за спокойни студентски празници
"Спартак" пусна билетите за мача с "Левски"
Трима се озоваха в арестите във Варна и региона заради наркотици
Търговските вериги инвестират в устойчивост и адаптация към еврото
Airbus обещават да се справят с проблемите
Airbus намалиха целите си за доставка до края на 2025г
Патерсън: Рискът от заразяване при биткойн не е изчезнал
Над 500% поскъпване за ден: Китай извади нов конкурент на Nvidia
Политик предложи премахване на червения светофар и знаците на пътя
Малка кола на старо с автоматик – ето 4 сигурни предложения
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Надеждност на пътя – как да изберете правилните носачи за своя автомобил
Бурята „Байрън“ парализира Гърция с наводнения и затваряне на училища ВИДЕО
Леденият парк на София тази зима ще бъде с още по-голяма площ
Борисов вече и в TikTok, надява се Бюджет 2026 да се внесе скоро ВИДЕО
Разбраха се: Тристранката постигна съгласие по Бюджет 2026
преди 1 година Големият скок напред е икономически и социален план. Цели ускоряване на икономическото развитие, бързо развитие на промишлеността и селското стопанство. Нарастването на производството е предвидено със средствата на идеологическата пропаганда. Броят на загиналите от глад по време на Големия скок е противоречив. До средата на 80-те години, когато официалните данни от преброяването са публикувани от китайското правителство, почти нищо не се знае за мащаба на бедствието в китайската провинция. отговор Сигнализирай за неуместен коментар