IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Стачките в Европа може да донесат поредното трудно лято за авиоиндустрията

Отмяната и закъсненията с над три часа на полети в Европа са се увеличили през 2022 г. спрямо 2019 г.

21:14 | 19.04.23 г.
Летище "Шарл де Гол". Снимка: Mustafa Yalcin/Anadolu Agency via Getty Images
Летище "Шарл де Гол". Снимка: Mustafa Yalcin/Anadolu Agency via Getty Images

Стачки в Европа водят до ръст в отмяната и закъсненията на полети и намаляват резервациите за градове като Париж въпреки усилията на авиолиниите да избегнат повторение на проблемите от миналата година, показват данни на туристически компании.

Отмяната и закъсненията с над три часа на полети в Европа са се увеличили през 2022 г. спрямо 2019 г. през уикенда около католическия Великден (5-11 април), най-вече във Франция и Великобритания, показва данни на компанията за управление на искове към авиолинии AirHelp.

„Ситуацията бързо се влоши, докато Франция потъваше в криза на пенсионната реформа. Летище „Шарл де Гол“ е негативно засегнато, както като дестинация, така и като хъб“, казва Оливие Понти, вицепрезидент по анализите в компанията за данни за пътувания ForwardKeys.

Във Франция, където персоналът за контрол на въздушното пространство е в стачка през последните седмици, 62% от полетите са навреме спрямо 75% през 2022 г. и 76% през 2019 г. преди пандемията да хвърли международните пътувания в застой, показват данни на Airhelp, споделени с Ройтерс.

Около 33 300 полета са били отменени тази година по Великден спрямо 7800 миналата година, а 9000 са закъснели с по над 3 часа спрямо 6800 миналата година.

Трансферите и планираните престои през летище „Шарл де Гол“ в Париж са намалели с около 75% спрямо нивата от 2019 г. до средата на март, посочва ForwardKeys.

Парижкият летищен оператор Aeroports de Paris в понеделник оцени, че е изгубил около 470 хил. пътници между януари и март заради стачки.

Във Великобритания стачките по границите също предизвикваха сътресения на летищата из страната, но тези в Лондон са изправени пред най-големи закъснения, посочва AirHelp.

Около 73% от полетите са били навреме спрямо 76% през 2022 г. и 81% през 2019 г. Имало е 33 700 отменени полета спрямо 26 600 миналата година, а 10 800 полета, които са 1% от всички, са имали закъснение от над 3 часа спрямо 9500 миналата година.

Изплащания на пътниците

Продължаващите прекъсвания от дългите трудови стачки може да доведат до по-високи разходи за авиокомпаниите, които работят усилено да смечкат проблемите. Това накара някои изпълнителни мениджъри да призоват Европейската комисия да се намеси.

Великденските празници тази година се възприемаха като голям тест за способността на индустрията да се справи с прилива на пътници, след като увеличиха служителите си.

Има обаче особено безпокойство, че продължаващите стачки може да предизвикат спад на туристическия трафик, който вървеше към възстановяване на предпандемичните нива това лято.

Билетите от Европа до „Шарл де Гол“ са намалели с 30% спрямо 2019 г. за седмицата до 16 март, казва ForwardKeys, макар че спадът от САЩ е само 8%.

А стачките явно ще продължат. Президентът на Франция Еманюел Макрон в събота подписа крайно непопулярния законопроект за повишаване на държавната пенсионна възраст, вбесявайки синдикатите, които призоваха за продължаване с месеци на масовите протести, започнали през януари тази година.

В Германия летище Хамбург отмени всички заминаващи полети в четвъртък и петък поради стачка на служителите от контрола по сигурността, призовани от профсъюза Verdi.

Агенцията за въздушен контрол Евроконтрол по-рано предупреди, че закъсненията в северното полукълбо може да продължат през лятото, особено ако стачките не спрат.

Главният изпълнителен директор на Ryanair Майкъл О'Лиъри каза миналия месец, че е "скандално", че френските стачки са блокирали много полети над въздушното пространство на Франция, нарушавайки услугите между различни страни, включително натоварения туристически пазар между Великобритания и Испания.

Според правилата за правата на пътниците в Европа клиентите на авиокомпании, които се сблъскват с много часове закъснения, имат право на обезщетение, което отдавна е болна тема за авиокомпаниите, борещи с изключително ниски маржове.

Авиокомпаниите казват, че летищата и другите заинтересовани страни също трябва да плащат компенсации на потребителите, така че тежестта да не е изцяло върху тях.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 21:14 | 19.04.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Туризъм виж още

Коментари

Финанси виж още