IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Експерти: Бъдещето е да развиваме устойчив туризъм в четири сезона

Разполагаме с различни туристически продукти, което прави България уникална

17:57 | 28.04.25 г.
Снимка: БГНЕС
Снимка: БГНЕС

Идеята е България да развива устойчив туризъм в четири сезона. Трябва да използваме и морето, и планината като платформа за устойчив туризъм, която създава добри възможности за привличане на различни типове туристи. Не трябва да избираме едното за сметка на другото, а по-скоро да направим правилния маркетинг, правилното бизнес развитие с концепцията. Около това мнение се обединяват експерти в туризма в анкетата на Bloomberg TV Bulgaria: „На планински или морски туризъм да заложи България?"

Константин Занков, главен експерт в Институт за анализи и оценки в туризма, маркетинг и бизнес консултант

"Темата не е дали България да заложи на морето и на планината, а е как реално да развиваме и двата ресурса по интелигентен начин. Идеята е да развиваме устойчив туризъм в четири сезона. За някои дестинации морският туризъм има нужда от ребрандиране, нова добавена, стойност като култура, кулинария, спорт, събития, семейни изживявания… По-скоро това трябва да бъде фокусът. В същото време планинският туризъм в момента е по-устойчив, развива се в повече сезони и по-голяма продължителност през годината. Сезонът е по-дълъг, с по-висока добавена стойност на турист, като погледнем цялостно на годишна база в хотелите, но реално няма какво да се желае откъм средна годишна заетост и като продължителност на престоя. Най-важното тук е, че и морето, и планината могат да бъдат като платформа за устойчив туризъм, която реално създава наистина добри възможности за привличане на различни типове туристи, които търсят природа, автентичност, гостоприемство, различни възможности.

Не трябва да избираме едното за сметка на другото, а по-скоро реално да направим правилния маркетинг, правилното бизнес развитие с концепцията да разкажем правилната туристическа приказка към правилната аудитория туристи. Да не забравяме, че туризмът е хибрид от различни услуги, имаме много възможности за развитие на туризма и от нас зависи как ще го развием и с какви концепции."

Георги Дучев, изпълнителен директор на Българската асоциация на професионалистите в мениджмънта на хотели

"Ако направим препратка към една развита туристическа дестинации като Италия, това означава да попитаме, например, италианците, морски или винен туризъм е по-добре да се развива, или планински туризъм. Аз мисля, че коректният отговор е, че ние трябва да развиваме устойчив туризъм. Като устойчив туризъм имаме предвид туризъм с висока добавена стойност…., така че хората, които работят в бранша, да получават достойно възнаграждение за труда си. Високата добавена стойност позволява също така да опазваме и развиваме дестинацията. И разбира се, високата добавена стойност води от това, че туристите си тръгват от посещенията в България с незабравими преживявания.

Новата епоха на туризма сега е свързана именно с туризъм на преживяванията. В тази връзка би било добре вместо да броим броя туристи, които идват всяка година в България, да обърнем внимание към приходите от туризъм и по-скоро нетните приходи, как се развиват - растат ли, намаляват ли, защото това е всъщност единственият критерий, който ни дава представа как се развиваме като дестинация."

Димитър Попов, Penguin травъл

"Най-накрая се сетихме, че всъщност не може да конкурираме Гърция - един от нашите големи конкуренти. Продължаваме да наливаме пари точно в морския туризъм, където всъщност сме най-слаби спрямо Гърция, дори и Турция. При всичките тези години няма стратегия за развитие на планинския туризъм или конкретно за пешеходен, вело, конен и т.н. А това също е туризъм с висока добавена стойност. Туризмът все пак е индустрията на преживяванията. Като започнеш от наблюдение на птици до пешеходен туризъм, до конен туризъм, до вело, планинско колоездене, нормално туристическо колоездене. Те са толкова много видове, но това абсолютно се неглижира. Имам чувството, че още тези хора, които отговарят за реклама и за туристическото ведомство, въобще не знаят или не искат да знаят какъв е туризмът.…Имаме поне 20-30 видове специфичен туризъм, които се практикуват 8-10 месеца в годината и те са висока добавена стойност..."

Димитрина Горанова, Асоциация на българските туроператори и туристически агенти 

"България трябва да залага на абсолютно всички видове туризъм, така че да разшири своя продукт и да има едно целогодишно предлагане на туристически услуги, към които се стремим от доста години. Говори се за България на четири сезона. Туристическите ресурси са налице - не само планина и море, а също и спа курорти, изключително богата на културно-исторически забележителности и такива за алтернативен и еко туризъм. Така че не бих препоръчвала на никого да се насочва и да се фокусира, когато промотира дестинация България, само за един тип продукт. Това е комбинация от всички съставни части и това ни прави уникални."

Венцислав Венев, Български туристически съюз

"Всички знаем, че морският туризъм е един от отраслите, които е най-добре развит в нашата страна. Но нишата, в която ние се развиваме, е посока, която ни води към продукт с много малка добавена стойност…Морето е една атракция, която няма голямо разнообразие….Планинският туризъм е с доста по-голям потенциал. България е планинска държава. Имаме на много малка територия изключително голямо разнообразие. И можем да предложим на нашите туристи не само разглеждане на забележителности и нашата красива природа, а и много различни активности като: археология, религиозни и исторически забележителности“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 17:57 | 28.04.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Туризъм виж още

Коментари

Финанси виж още