IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Държавата прави крачка към премахването на монопола на НКЖИ

Със законодателни промени се отваря вратата за прехвърляне на дейности по развитието и управлението на жп мрежата на концесионери и други дружества

11:41 | 13.07.23 г.
Снимка: архив БТА
Снимка: архив БТА

Министерството на транспорта е внесло за обществено обсъждане промени в Закона за железопътния транспорт, с които да прекрати монопола на Националната компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ), като даде право на дружеството да прехвърля дейности на други предприятия.

С поправките се предлага също така Изпълнителната агенция „Железопътна администрация“ да бъде определена за регулаторен орган в сектора на жп превозите, без да се засягат правомощията на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Поправките са предложени във връзка със стартиралата наказателна процедура срещу България заради неправилно транспонирани текстове от европейски нормативни актове в националното законодателство. Наказателната процедура е на втори етап, т.е. мотивирано становище. Ако страната ни не предприеме мерки, Европейската комисия (ЕК) ще заведе дело в Съда на ЕС.

С тези мерки от транспортното ведомство смятат, че ще изпълнят изискванията на ЕС за пълно отваряне на пазара на жп превози в България. През 2019 г. бяха направени други промени в същия закон, с които от 2025 г. всички жп превозвачи в ЕС ще могат да осъществяват превоз на пътници и товари в България, след като през 2024 г. изтече договорът с БДЖ за обществени превозни услуги.

Концесионерите ще могат да управляват жп инфраструктурата

В началото на тази година Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) предяви обвинения в злоупотреба с господстващо положение на НКЖИ на пазара на жп инфраструктура и пазара на разпределение на тягова енегрия по разпределителните мрежи на жп транспорта. Според КЗК държавното дружество, което единствено управлява жп мрежата в страната, е давало привилегия на държавното „БДЖ Товарни превози“ пред частните му конкуренти.

С промените в Закона за железопътните превози се предлага и концесионерите да управляват жп инфраструктурата освен НКЖИ.

Дава се също така право на НКЖИ да прехвърля дейности по развитие, поддръжка и обновяване на железопътната инфраструктура и свързани с това задачи на железопътни предприятия или дружества, които контролират железопътно предприятие или са контролирани от железопътно предприятие, без да възниква конфликт на интереси.

В текстовете се дава и определение кога е наличен конфликт на интереси - когато управителят на железопътна инфраструктура, негови служители или наети от него лица извън неговата структура, които участват в подготовката или възлагането на функции или дейности или могат да повлияят на възлагането, имат интерес, който може да води до облага и за който би могло да се приеме, че влияе на тяхната безпристрастност и независимост.

Дейностите на НКЖИ са осигуряване използването на жп инфраструктурата, развитие и ремонти на жп мрежата, разработване и съгласуване на графици на движение на влаковете, заявки на капацитет за превози и т.н. 

Независимост на управителя на инфраструктурата

Едно от изискванията на ЕС е членовете на надзорния съвет и на управителния съвет на управителя на инфраструктура и ръководителите, които са на тяхно пряко подчинение, да работят безпристрастно и да нямат конфликти на интереси.

Според европейското законодателство на членовете на висшите органи на управителя на инфраструктура им е забранено да са едновременно назначени в различни органи, което е въведено в българското законодателство. ЕК смята обаче, че текстовете в националното законодателство не гарантират достатъчна правна сигурност по отношение на това кои предприятия са действително обхванати.

В тази връзка се създава нов член в Закона за железопътните превози, според който лицата от органите на управление на управител на железопътна инфраструктура и ръководителите, които са на тяхно пряко подчинение и са отговорни за вземането на решения във връзка с основните им функции, не могат да извършват конкурентна дейност, както и да бъдат в договорни отношения с железопътни предприятия, дружества или сдружения.

Включва се и изричен текст за недискриминация при управлението на жп инфраструктурата.

Общественото обсъждане на предложенията ще продължи до 26 юли. Текстовете с промените в закона и мотивите са публикувани на портала за обществени консултации strategy.bg.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:42 | 13.07.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Транспорт и инфраструктура виж още

Коментари

Финанси виж още