Проект на Споразумение за подготовката, изграждането и експлоатацията на граничния железопътен тунел „Деве баир“, който е ключов елемент от Коридор №8, е изпратила България на Северна Македония. След подписването му правителствата на двете държави ще поемат конкретни и ясни ангажименти за реализацията на тунела, съобщи Министерството на транспорта и съобщенията.
С подписването на документа ще бъдат договорени техническите, финансовите, правните и организационните въпроси, свързани с изграждането на тунела, които трябва да бъдат в съответствие с европейското и национално законодателство на двете страни.
Страните ще се споразумеят коя от тях ще отговаря за изграждането на трансграничното съоръжение, за обществените поръчки и за надзора на строителството. Предвижда се железопътните управители на България и Северна Македония да създадат съвместни работни групи за подготовка на необходимата документация за тръжните процедури.
До три месеца от влизане в сила на Споразумението, България и Северна Македония трябва да изготвят и изпратят до Европейската комисия и финансиращите институции общ график за изпълнението на строителството. Двете страни ще положат всички усилия за осигуряване на безвъзмездна финансова помощ за изграждането на съоръжението и прилежащата му железопътна инфраструктура, като спазват изискванията на Европейския съюз и НАТО що се отнася до стандартите на Трансевропейската транспортна мрежа (TEN-T), се посочва в проекта на споразумението, изготвено от Министерство на транспорта и съобщенията.
Българската страна е в готовност в най-кратки срокове да започне преговори със Северна Македония по предложените текстове, след което да се пристъпи към подписването му, посочиха от транспортното ведомство.
Припомняме, че намеренията на българската държава са най-късно до 2030 г. да бъде напълно завършен тунелът от българска страна по Коридор №8.
В хода на преговорите през есента на миналата година между двете страни се разбра, че властите у нас са готови да започнат строителството, докато в Скопие поискаха проектът за Коридор №8 да се промени и заявиха, че няма да строят третия участък на жп линията, докато София не завърши своята половина от тунела.
Що се отнася до свързването на двете граници, България към момента е изградила цялата жп инфраструктура, като остава неизграден един участък от около 2,5 км. За него страната ни има осигурено финансиране.
Българската страна е изградила част от трансграничния тунел "Деве баир" в далечната 1948 година и целта е с неговото построяване да се осигури достъп до повече пазари, до повече конкуренция, до по-бързо придвижване. Коридор №8 е приоритет за България, за Европейската комисия и НАТО.


Къде са най-опасните пътни отсечки във Варна
Унгарската МОЛ иска да купи чуждестранните активи на "Лукойл"
Защо плащаме скъпо за храна с неясен произход?
Освен че няма риба, намаляват и рибарите
Наша съседка е най-доброто място за пенсиониране
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
Hensold очаква до 10-15г военните разходи да продължат
Hensold подкрепя някои доставчици на автопроизводителите в Германия
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Pininfarina възроди първото поколение на Honda NSX
Японски компании съдят администрацията на Тръмп заради митата
Bosch и Maserati ще спасяват ДВГ с водород
Османската династия ще съди турчин, живеещ в САЩ, представящ се за османски принц
3 зодии с шанс за изненадващи парични постъпления около пълнолунието на 4 декември
Аманда Сейфрид на 40 - актрисата блесна до Сидни Суини на червения килим
Суперхрани, които са бюджетни
Тайланд разреши алкохола от 14 до 17 часа