IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Български кораб е задържан край Швеция по подозрение за саботаж в Балтийско море

Корабът "Вежен" се е движил от Уст-Луга към Южна Америка и се е намирал в близост до прекъснат комуникационен кабел

10:17 | 27.01.25 г. 4
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

Българският кораб "Вежен", плаващ под малтийски флаг, е задържан край бреговете на Швеция по подозрение за саботаж в Балтийско море, съобщават местни медии. Късно снощи шведската прокуратура официално съобщи за задържането на кораб, който се е намирал в близост до прекъснатия през уикенда кабел между Латвия и Швеция по дъното на морето по времето на инцидента.

Оттам не дават повече информация, а само отбелязват, че работят активно с латвийските власти за изясняване на случая.

Справка на шведската държавна телевизия SVT в сайта на Marine Traffic, който следи движението на корабите, обаче показва, че край бреговете на Швеция на дрейф седи българският кораб, а до него е позициониран кораб на шведската брегова охрана. Телевизията разпространява и кадри от качването на властите на кораба.

Историческите данни от плаването му показват, че преди дни той е тръгнал от пристанището Уст-Луга (край Санкт Петербург) към Швеция. В неделя (26 януари) "Вежен" се е отклонил от маршрута си, приближавайки се към мястото на инцидента с латвийския кабел.  

Латвийски военни съобщиха, че в района е имало и още един кораб по време на инцидента.

Корабът "Вежен" е собственик на "Параходство Български морски флот" (БМФ) и е пуснат на вода през 2022 година. Той е построен в китайската корабостроителница Jiangsu New Yangzi Shipbuilding.

В брифинг изпълнителният директор на БМФ кап. Александър Калчев обясни, че корабът е плавал в много лошо време и затова се е отклонил от курса си. След като ситуацията се е стабилизирала моряците са открили, че една от котвите е "изтекла" и вероятно се е влачила по дъното. Калчев уточни, че дори и българският кораб да е причинил скъсването на комуникационния кабел, това в никакъв случай не е саботаж. Такива инциденти не са рядкост, допълни той.

"Надявам се бързо да се установи, че не става въпрос за някакви умишлени действия, а за технически проблем вследствие на лошото време", каза Калчев пред медии.

Крайната дестинация на "Вежен" е Южна Америка, а товарът му е торове, допълниха още от компанията. 

Това е поредното прекъсване на кабел по дъното на Балтийско море и заради зачестилите инциденти НАТО и службите на страните в района засилиха присъствието си. При предишните инциденти имаше подозрения за диверсия, извършена от китайски кораб, влачил котвата си по дъното на морето.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:29 | 27.01.25 г.
Най-четени новини
Още от Транспорт и инфраструктура виж още

Коментари

3
rate up comment 4 rate down comment 1
mr. Yoda
преди 10 месеца
До: гъбко = Отровна гъбка, гъбаркат се с тебе, а?!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 1 rate down comment 14
гъбко
преди 10 месеца
До: 0pk Хех ... Ентелект! Ами дневно през Балтийско море преминават 2500 карабли. Аварии се случват, морето е плитко по принцип, пътя на движение на дълбоко газещите карабли е ограничен. Защо точно с ру33ийски и поднебесни карабли се случват напоследък прекъсванията?! И то в порядък по-често отколкото допреди 2022?! А сега и с български и то товарещ в ру33ийката ... :))) ... Да ти се изсипе котвата е като да ти се откачи ауспуха на дарака. Можеш да плаваш/вървиш ама страничните ефекти са ... !!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 16 rate down comment 6
0pk
преди 10 месеца
Въх, само гъбко да не е тръгнал вече да го потапя, че вчера беше почнал да разфърля спори из коментарите. Естествено ние разбирам, че това е било нещастен случай, за разлика от целенасочените саботажи от страна на руски и китайски корита. :]
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още