Тунелопробивната машина, която ще изгражда тунела за метрото през квартал „Слатина“ в столицата, официално започна работа днес.
„Метрото е стратегически приоритет за града. Така е било при предишната администрация, така ще бъде и сега, надявам се така да бъде занапред, защото метрото е гръбнакът на транспорта в града“, заяви кметът на София Васил Терзиев по време на официалната церемония.
„Метрото е това, което ни обединява всички, защото е свързано с развитието на нашия град", заяви също столичният кмет.
Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group
Терзиев благодари за положените усилия на предишната администрация на града по отношение на изграждането на метрото и увери, че работата тече с все по-бързи темпове. „Работим за две нови отсечки, които са в процес на избор на изпълнител, в различен етап на проектиране са десет нови метростанции. Новите отсечки са разширението по бул. „Царица Йоанна“ в „Люлин" към „Околовръстен път" и към „Студентски град“, каза Терзиев.
Той допълни, че работата продължава в срок и изрази надежда всичко да приключи в срок през 2026 г. и 2027 г. за различните отсечки през „Подуяне“ и през „Слатина“. С всяка нова метростанция се увеличават и хората, които използват метро за ежедневните си придвижвания, посочи също Терзиев. Той информира, че за текущите проекти финансирането е осигурено, и добави, че се надява и на добро сътрудничество с държавата, тъй като метрото е стратегически обект за града.
Георги Илиев, кмет на район „Слатина", заяви, че метрото е от изключителна важност за района. Той подчерта, че се радва, когато проектите се случват малко по-бързо, и даде пример с бул. „Шипченски проход", който е бил отворен два месеца преди срока. „Вярвам, че в рамките на предвидения срок ще успеем да се поздравим с пускането на метрото в експлоатация", каза Илиев.
Тунелопробивната машина „Витоша” тежи 1600 тона, дълга е около 86 метра и е широка 9,4 метра в диаметър. Това е приблизително ширината на тунела, в който ще се движат метровлаковете. Чрез нея строителството не създава обичайните затруднения. Механизираната тунелопробивната машина осигурява най-безопасната технология за пробиване на тунели в света. Ограничават се затрудненията в трафика, тъй като изграждането на тунела става, без да се затварят улици за движение, освен на самите метростанции, докато се строят.
Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group
Машината е произведена специално за условията на проекта на софийското метро от водещата в тази област германска компания „Херенкнехт".
Превозването на едрогабаритните елементи на тунелопробивната машина до стартовата ѝ шахта под локалното платно на бул. „Цариградско шосе” срещу УМБАЛ „Св. Анна” започна през лятото и приключи през есента на миналата година. Предвижда се машината да работи непрекъснато, на три смени, 24 часа в денонощието, седем дни в седмицата, без да се влияе на живота в столицата, за да постига среден напредък по около 10 метра на ден в зависимост от условията. Машината влиза на станция със скорост от 35 мм на минута, като обичайната ѝ скорост е 80 мм в минута. Строителството на двупътния тунел трябва да приключи през втората половина на 2026 г., а цялата отсечка да бъде пусната в експлоатация през 2027 г., което ще даде възможност на 75 хиляди столичани да се придвижват по-удобно с бърз градски транспорт.
До метростанцията на бул. „Цариградско шосе“ ще бъде изграден и буферен паркинг за около 250 коли.
Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group
В момента се изграждат общо 10 метростанции в София. Продължава работата по още два участъка. Разширява се метрото през „Подуяне“ с 3 км, където дейностите са изпълнени на 70% и се очаква участъкът да бъде пуснат в движение през 2026 г. Изгражда се метростанция на бул. „Панчо Владигеров” в кв. „Обеля“, като се очаква работата да приключи през есента на 2026 г.
След реализацията на 10-те станции общата дължина на линиите на метрото ще достигне 61 км с 57 метростанции, а делът на метрото в системата на градския транспорт ще е около 50%, или над 650 хил. пътници дневно.
Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group
Като бъдещо развитие на метрото се предвижда разширение от „Люлин" към „Околовръстен път" и към „Студентски град".


Броят на чужденците в Европа се увеличава, нужни са за работна ръка
Какво вещаят звездите за 2026 година?
Една от най-известните медии в света: Намаля ентусиазма от приемането на еврото в България
Има ли исторически доказателства за Витлеемската звезда?
Мерц никога няма да бъде обичан от германците, но как управлява страната?
Европейските народи трябва да променят мисленето си по отношение на войната
AI трябва да задава повече въпроси на децата ви
Старомоден лек за отслабващото доверие в правителството
Китай отхвърля чиповете H200 на Nvidia, надхитряйки стратегията на САЩ
Чешки милиардер иска да създаде европейски отбранителен гигант
Volkswagen попадна в капан
Stellantis иска да увеличи пазарния дял, но някои марки са изложени на риск
Японците са лидери по надеждност и при колите на старо
Грешка ли е да сменяте единствено амортисьорите
10 много яки функции на новия Mercedes GLB
Рецептата Dnes: Постен хляб с мед
Димитър Ганев: Следващата оставка в държавата ще бъде тази на президента Радев
Атанас Славов: Най-отдалечен и нямащ нищо общо с модела Борисов - Пеевски е Андрей Гюров