IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Нов проект: високоскоростна жп линия от Виена до Истанбул през България

Инвестицията ще е поне 25 млрд. евро

15:18 | 28.03.25 г. 3

Обсъжда се нов железопътен проект за високоскоростен влак през България от Виена до Истанбул. Идеята е да се подобри транспортната свързаност и икономическите възможности между Централна и Източна Европа. Проектът ще изисква значителни инвестиции, като се очаква общата стойност да надвиши 25 млрд. евро, а за финансирането ще се търсят както европейски фондове, така и частни инвестиции. Това каза д-р Людмил Иванов, експерт по управление и цифровизация в железопътния транспорт, в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria.

Проектът за високоскоростна железница между Виена и Истанбул, предложен от железопътния експерт, бе представен в София по време на дискусия.

Очаква се линията да бъде около 1300 км и ще е проектирана за максимална скорост от 400 км в час, което ще позволи бързо пътуване между двата мегаполиса с цел да се достигне до Истанбулското летище за около 6 часа.

В момента между Виена и Истанбул има ограничени транспортни опции, а високоскоростната железница би могла да запълни тази празнина, осигурявайки бърз и удобен транспорт, посочи експертът.

Основните предизвикателства при изграждането са свързани с това, че ще се налага изграждането на изцяло ново трасе, способно да поддържа движението на високоскоростни влакове и е невъзможно да се използва старата инфраструктура, поясни Иванов.

Проектът ще изисква изграждането на много тунели и виадукти, особено в планински райони като Стара планина и Карпатите. Тунелите ще трябва да бъдат с дължина над десет километра, за да отговорят на изискванията за радиус на завоите. За да се поддържа висока скорост, трасето трябва да бъде проектирано с много прави участъци и минимални завои, което изисква значителни инвестиции и инженерни решения, уточни събеседникът. 

"Предвид сложността на обектите, които ще се изграждат, най-вероятно ще говорим за стойност над 25 млрд. евро", каза Иванов.

Проектът за високоскоростна железница между Виена и Истанбул ще се развива в няколко ключови етапа, като в момента предстои да се извърши предпроектно проучване, което ще анализира разходите, ползите и капацитета на линията. Това проучване ще определи прогнозния трафик на пътници и ще оцени икономическата ефективност на проекта.

Страните, през които ще преминава линията, ще трябва да подпишат и меморандум за сътрудничество, за да започнат проектирането и оценката на трасето. След подписването на меморандума, ще започне техническото проектиране на трасето. Очаква се, че изграждането на линията ще отнеме между 10 и 15 години в зависимост от сложността на проектите и процедурите за отчуждаване.

Вижте целия коментар във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 15:18 | 28.03.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Транспорт и инфраструктура виж още

Коментари

3
rate up comment 2 rate down comment 3
grainis
преди 8 месеца
Работим по проект за свръхзвуков (1200+ км/ч) ЛЕТЯЩ ВЛАК - flytrain.alle.bg, задвижван с MOH-Gas, финансиран изцяло, извънбюджетно и извънбанково, в мулти-трилионен мащаб, по линия на Алтернативния Монетарен Механизъм "Зелен Трилионен Фонд" - green-trillion.alle.bg. Проектът предвижда изграждане на маршрути София-Център - Бургас-Център (20 минути), София-Варна (30 мин.), Видин-Солун, Констанца-Истанбул, София-Скопие-Тирана - 30 мин., Русе-Ксанти, дублаж на Хемус и Подбалкана, и много други.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 0 rate down comment 0
alex8712
преди 8 месеца
До: doba А дано, ама надали, дето се вика :) НКЖИ работи по жп магистралата София-Бургас вече 20 год., на работата по участъка Елин Пелин-Костенец не й се вижда края. Отделно в БГ под ''високоскоростен влак'' се разбира такъв със скорост 160 км/ч... Да не говорим, че Сърбия строи с китайски пари бърза връзка от Будапеща през Македония към Солун, заобикаляйки БГ. Румънците и те не се натискат да строят нещо модерно към Калафат...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 1 rate down comment 0
doba
преди 8 месеца
Дай Боже, дай Боже. После и Букурещ-Стамбул.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още