На Разпети петък застаряващият супертанкер Varada пристига, натоварен с петрол, във водите източно от Малайзия след двумесечно пътуване от Венецуела. Плавателният съд повдига няколко червени флага – той е на 32 г., т.е. на възраст, на която обикновено би бил бракуван, и плава под флага на Коморските острови (доста удобен флаг, който затруднява контрола на корабите).
Този кораб изглежда като всеки друг танкер от т.нар. тъмен флот, който превозва барели със санкциониран петрол от производители като Русия, Иран и Венецуела. Само че не е, пише Bloomberg.
Истинският танкер Varada, който никога не е бил санкциониран, всъщност е унищожен в Бангладеш през 2017 г. Регистрираният през април плавателен съд е „зомби“, или „кораб фантом“ – един от плавателните съдове, които приемат самоличността на бракувани танкери, за да изглеждат законни и да избегнат проверките на властите в САЩ и другаде.
През последните седмици в деликатната търговия с венецуелски петрол, която стана още по-рискова, след като администрацията на американския президент Доналд Тръмп наложи мита на страните, внасящи петрол от южноамериканската държава, се появиха поне четири кораба зомбита.
Bloomberg News използва данни за проследяване на кораби, предоставени от Starboard Maritime Intelligence, и анализира сателитни снимки на водите край терминалите за износ на петрол Хосе и Амуай във Венецуела, за да идентифицира четирите кораба.
Изображенията са сравнени с исторически снимки на четирите кораба, чиито имена и уникални номера на Международната морска организация те са узурпирали. Във всеки случай има големи несъответствия между корабите зомбита и техните бракувани съименници, включително формата на палубата, разположението и цветовете. Четирите бракувани кораба не са били санкционирани от нито едно правителство.
Използването на танкери зомбита позволява на операторите на тъмни флотилии да заобикалят ограниченията за транспортиране на петрол. През септември миналата година Bloomberg за първи път съобщи за кораб зомби, появил се в китайско пристанище, а през ноември подробно описа завръщането на предполагаемо бракуван танкер от „тъмния флот“.
Измамата привлича вниманието на морската общност, която отдавна следи появата на паралелна система, включваща оператори, застрахователи, търговци и банки, която поддържа тъмния флот.
Използването на зомби кораби за транспортиране на санкциониран петрол е част от нарастваща тенденция в незаконната търговия в условията на по-строг контрол. Освен прехвърлянето от кораб на кораб за прикриване на произхода на суровия петрол, все по-популярни стават и методи като преместване на нови места за претоварване или смяна на транспондерите.
„Корабите зомбита са заобиколен начин“, казва Марк Дъглас, анализатор на морските области в Starboard. „Мисленето е такова: „Не мога да си позволя да управлявам собствена система, затова ще използвам идентичността на друг кораб, за да пренеса петрола от точка А до точка Б“, добавя той.
Мнимият кораб Varada е първият от четирите танкера, напускащи Венецуела, които, ако са напълно натоварени, ще превозват общо 7 млн. барела петрол. От Хосе той плава през Атлантическия океан, заобикаля нос Добра надежда и след това преминава през Индийския океан, като пристига във водите на Малайзия на 18 април, когато спира да подава сигнали. Като дестинация е посочено „за поръчки“, а показанията на дълбочината сочат, че корабът е ниско във водата, което означава, че е силно натоварен. Сателитни изображения, прегледани от Bloomberg, показват, че корабът зомби все още е бил в района на 19, 21, 24 и 26 април.
Този участък от водите край източното крайбрежие на полуостров Малайзия е популярна точка за претоварване, където корабите от тъмния флот прехвърлят петрол на други кораби, често преди да го доставят в китайските рафинерии.
Най-голямата азиатска икономика е купувач № 1 на венецуелски петрол през миналия месец, като 10 танкера са извозвали до преработвателите средно 461 хил. барела на ден, според данни на американските митници и корабни служби. Известно е, че търговците по този маршрут използват различни методи, за да избегнат проверките и да бъдат пощадени от санкциите, но приемането на самоличността на разрушените кораби е новост.
Данните на Starboard и Bloomberg сочат, че корабът, представящ се за Varada, всъщност е M Sophia, VLCC, построен през 2004 г., който е застигнат от американските санкции, наложени на руската петролна индустрия през януари от предишната президентска администрация. Изглежда, че плавателният съд подправя сигналите, че в момента се намира в Гвинейския залив. M Sophia отговаря на профила на тъмен кораб: няма известен собственик, застраховател и изглежда плава без флаг.
На две скорошни конференции за корабоплаването, проведени в Сингапур, включително тази, организирана от Vortexa, анализаторите на морското разузнаване изтъкват тактиката на фалшифициране на самоличността на Международната морска организация като нов проблем.
След като двойникът на Varada отплава за Азия, три други танкера, регистрирани като бракувани, предприемат подобни пътувания през последните дни.
В края на март кораб, който показва, че е Gema VLCC, построен през 1999 г., и друг, който казва, че е Alana Suezmax, построен през 1998 г., напускат Амуай в западната част на Венецуела, напълно натоварени със суров петрол. Тези два танкера са заобиколили нос Добра надежда и изглежда навлизат в Индийския океан. В средата на април кораб, идентифициран като VLCC New Inspiration, който е построен през 2002 г., напуска Хосе и се насочва към Южна Африка в Атлантическия океан.
Появата на корабите зомбита се случва в момент, когато Вашингтон затяга контрола върху петролната индустрия на Венецуела и заплашва да санкционира страните, които приемат суровината.
Още новини можете да четете на сайта Bloomberg TV Bulgaria


Община Варна награди най-изявените доброволци за 2025 година
Тръгна петиция против отдаването на кортовете в "Чайка" на частни клубове
Хороскоп за 7 декември 2025
МААЕ: Защитният саркофаг на АЕЦ "Чернобил" е повреден
Виц на деня - 7 декември
Европа е изправена пред най-трудния момент в опитите си да избегне разрив със САЩ
Украйна и САЩ с „рамково споразумение“, но преговорите продължават
Дейвид Бут: Хората не вярват особено на алгоритмите
Дейвид Бут: Трендът е към услуги срещу такса, вместо комисионна
Дейвид Бут: Някои щати изискват да се инвестира извън Китай
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Ген. Атанасов: Ако този вот на недоверие не мине, ще се усилят протестите
Мирослав Великов победи в "Игри на волята", грабна чек за 100 000 лв.
Вашингтон и Киев отчитат напредък след срещите в Маями
Осъдиха българския шофьор, карал в насрещното в Гърция
Най-големият син на Болсонаро ще се кандидатира за президент на Бразилия