IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Още няма конкретни срокове за строителството на тунела под Шипка

Ще се започне със строителството на подходите, така че да са готови до приключването на съдебните спорове и екооценките, коментира регионалният министър

19:34 | 25.07.25 г.
Автор - снимка
Създател
Тунелът под вр. Шипка ще е част от обхода на Габрово. Снимка: архив Агенция "Пътна инфраструктура"
Тунелът под вр. Шипка ще е част от обхода на Габрово. Снимка: архив Агенция "Пътна инфраструктура"

Министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Иванов не се ангажира с конкретен срок за начало на строителството на тунела под връх Шипка. По време на парламентарния контрол той посочи, че основният проблем за започване на реалното строителство и проектиране на тунела са затруднения в екологичните процедури.

Иванов изтъкна, че продължават преговорите с различни екоорганизации, за да се стигне до разбирателство за това как да бъдат завършени екологичните процедури. В Оценката за въздействие върху околната среда по проекта е заложено, че природният парк "Българка" трябва да има План за управление. Към днешна дата поради възражения, спъвания, съдебни процедури такъв няма, заяви министърът.

Той обаче информира, че са предприети дейности по проектиране и започване евентуално на строителни работи след одобряване на проект от страната на Казанлък. Целта е поне подходите да са готови и когато приключат всички екологични процедури, да започне и строителството.

По проекта за изграждане на обхода на Габрово, включително и на тунел под връх Шипка, през юни 2022 г. пътната агенция е сключила договори за инженеринг, напомни министърът. Работата по изработване на техническата документация е започнала на 13 юни 2022 г. Заради изискването на решението по Оценката на въздействието върху околната среда в Природен парк "Българка" да не се изграждат спомагателни пътища за обслужване на строителство, приоритетно е изготвен технически проект за участък, попадащ в обхвата на одобрения подробен устройствен план.

На 24 април 2025 г. е проведено заседание на Експертния технико-икономически съвет към Агенция "Пътна инфраструктура", на което бил разгледан изготвеният технически проект. Той е приет със забележки, каза министърът и допълни, че на 14 май 2025 г. изпълнителят е представил коригиран проект, който в момента се съгласува. Към момента се работи по изработването на техническия проект за друг участък, като се предвижда проектната документация да бъде завършена през 2025 г. След приключването на всички процедури ще може да стартира изпълнение на строително-монтажните работи за обекта, каза министърът.

Съгласно Закона за държавния бюджет за 2025 г. по проекта за изграждане на обхода на Габрово, включително на тунел под връх Шипка, са предвидените 36,120 млн. лева, напомни Иванов. Проектът предвижда изграждането на участък с дължина 10,5 км, от които 7,6 км са нов път, а 2,9 км са реконструкцията на съществуващия път Габрово - Казанлък, както и няколко тунела, от които най-сложният е тунелът под връх Шипка. Съоръжението ще е дълго 3,2 км и ще е най-дългият пътен тунел в България, напомни министърът.

Проектът е включен за финансиране по програма "Транспортна свързаност" 2021-2027.

В началото на април вицепремиерът и министър на иновациите и растежа Томислав Дончев съобщи в рамките на парламентарния контрол, че правителството ще рестартира проекта по изграждане на тунел под Шипка и довеждащата към него инфраструктура, защото обектът е важен за всички. "Реалистичният план за тази година е от северната страна да бъде изградена голяма част от трасето, което води до тунела.

Същевременно от критична  важност е да текат мероприятия от юг, като на първо място това е проектиране и изграждане на обхода на гр. Казанлък, каза тогава Дончев.   

(БТА)

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 19:34 | 25.07.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Транспорт и инфраструктура виж още

Коментари

Финанси виж още