Прилагането на секционен контрол за измерване на средната скорост на движение по определени участъци от републиканската пътна мрежа започва от 00:00 ч. днес, 7 септември, съобщават от Агенция "Пътна инфраструктура".
Чрез камери в началото и в края на всеки участък ще се отчита времето, за което едно превозно средство изминава разстоянието, и се изчислява средната му скорост. Ако тя е по-висока от максимално допустимата според Закона за движението по пътищата, ще се регистрира и данните ще се предоставят от Националното тол управление (НТУ) на Министерството на вътрешните работи (МВР), което ще налага съответните санкции. НТУ и МВР работят съвместно за прилагането на ефективен контрол в подкрепа на пътната безопасност.
Броят на сертифицираните отсечки е 22 към 5 септември. Списъкът е публикуван на сайта на Националното тол управление. Той съдържа информация за пътя, началната и крайната точка на участъка, както и връзка към карта с точното му местоположение. Данните се актуализират с всяка нова отсечка, преминала задължителната първоначална проверка от Българския институт по метрология, посочват от пътната агенция.
Национално тол управление има техническа готовност за включване на 126 отсечки от републиканската пътна мрежа с обща дължина около 1200 км. Очаква се издаване на методическите указания от Министерството на вътрешните работи, след което тези участъци могат поетапно да бъдат включени в реален секционен контрол на средната скорост. Предвижда се до края на годината целият планиран обхват от 126 отсечки да започне реално да функционира.
Всички сертифицирани до 5 септември отсечки са: магистрала "Тракия": Вакарел - Ихтиман; Ихтиман - Вакарел; Цалапица - Радиново; Радиново - Цалапица, магистрала "Струма": Сандански - Дамяница; Дамяница - Сандански; Българчево - Покровник; Покровник - Българчево, магистрала "Хемус": Девня - Игнатиево; Игнатиево - Девня; Белокопитово - Каспичан; Каспичан - Белокопитово, Северна коростна тангента: Илиянци - Чепинци; Чепинци - Илиянци, републиканските пътища: Слатино - Кочериново; Кочериново - Слатино; Струйно - Шумен; Шумен - Струйно; Долни Дъбник - Телиш; Телиш - Долни Дъбник; Български извор - Сопот; Сопот - Български извор.
Очаква се началото на контрола на претоварването да бъде около 15 октомври, като през първия етап ще има 20 точки, каза тогава Олег Асенов.
Какви други промени за участниците в движението важат от днес:
Пресичане на релсов път
Забранено е: пресичането на релсов път извън железопътните прелези; самоволното вдигане на спусната бариера или заобикалянето ѝ; превключването на предавките на превозното средство на железопътен прелез и преминаването му при изключени предавки; движението назад на железопътен прелез.
Шофиране в аварийната лента
При движение по автомагистрала на водача е забранено да се движи в платното за насрещно движение или в лентата за принудително спиране. Досега това беше забранено, но с изключение на хипотезата за повреда на пътното превозно средство, както и при здравословни проблеми на водача или пътниците в превозното средство. Вече изключение не се допуска.
Плавно спиране
При спиране скоростта на движение на пътното превозно средство се намалява плавно. Рязкото спиране е забранено, освен ако това е необходимо за избягване на пътнотранспортно произшествие. За пропускане на участниците в движението, които са с предимство, спирането се извършва в заеманата лента за движение.
Забрана за мобилни устройства
На водача на моторно превозно средство е забранено да използва мобилно устройство за комуникация или друго мобилно устройство по време на управление на превозното средство освен чрез устройство, позволяващо използването без участие на ръцете му или чрез системите за комуникация и управление, с които е оборудвано превозното средство.
Пешеходна пътека
При приближаване към пешеходна пътека водачът на нерелсово пътно превозно средство е длъжен да пропусне сигнализиращите, че ще пресичат платното за движение на пешеходната пътека, стъпилите на пешеходната пътека или преминаващите по нея пешеходци, като намали скоростта или спре.
Участие в произшествие
Водачът на пътно превозно средство, който е участник в пътнотранспортно произшествие, е длъжен: когато при произшествието са пострадали хора, да не употребява алкохол или наркотични вещества или техни аналози до пристигането на контролните органи.
Когато при произшествието са причинени само имуществени вреди - ако между участниците в произшествието няма съгласие относно обстоятелствата, свързани с него, те, без да напускат местопроизшествието, уведомяват съответната служба за контрол на Министерството на вътрешните работи на територията, на която е настъпило произшествието, и изпълняват дадените им указания, като не употребяват алкохол и/или наркотични вещества или техни аналози до пристигането на контролните органи.
Системи за обезопасяване на деца
За деца с ръст под 150 сантиметра, които пътуват в моторни превозни средства от категориите M1, N1, N2 и N3, задължително се използват системи за обезопасяване на деца.
Технически преглед
Преглед за проверка на техническата изправност на пътно превозно средство се извършва след установяване на липсата на задължения на собственика или вписания в свидетелството за регистрация ползвател, както и на лицето, което представя пътното превозно средство за проверка на техническата изправност към датата на извършване на прегледа, за заплащане на глоба или имуществена санкция за извършено със същото превозно средство нарушение по този закон, наложена с влязло в сила наказателно постановление, фиш или електронен фиш.
Управление с чуждестранна шофьорска книжка
Българските граждани могат да управляват моторни превозни средства на територията на Република България с чуждестранно национално свидетелство, когато то не е издадено от държава - членка на Европейския съюз, или от друга държава - страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, или от Конфедерация Швейцария в срок до една година от датата на влизането им в страната.
Пешеходци
При пресичане на платното за движение пешеходците са длъжни да преминават по пешеходните пътеки при спазване на следните правила: преди да навлязат на платното за движение, да спрат, да се огледат наляво и надясно и да се съобразят с приближаващите се пътни превозни средства; да не използват мобилен телефон или друго мобилно устройство за комуникация или друго средство, отклоняващи вниманието им; да пропуснат приближаващите релсови превозни средства.
На пешеходците е забранено: да се движат в тунели и по мостове, когато няма изградени тротоари; да пресичат платното за движение непосредствено зад или пред спрял на спирка от редовните линии за обществен превоз на пътници автобус, трамвай или тролейбус.
Индивидуално електрическо превозно средство
Минималната възраст на водача за управление на индивидуално електрическо превозно средство е 16 години.
Водачът на индивидуално електрическо превозно средство е длъжен: да се движи с изправно индивидуално електрическо превозно средство, което развива максимална скорост до 25 km/h; да ползва защитна каска, независимо от възрастта; при пресичане на платното за движение да се придвижи съгласно правилата за движение по пътищата, съобразявайки се с приближаващите превозни средства и без да им отнема предимство, а ако пресича платното за движение на пешеходна пътека - да слезе от индивидуалното електрическо превозно средство и да пресече на собствен ход.
Необходима е валидна застраховка „Гражданска отговорност“ за отговорността на застрахования за причинените от него вреди на трети лица.
На водача на индивидуалното електрическо превозно средство е забранено да: управлява индивидуално електрическо превозно средство, което не е регистрирано, като редът и условията за регистрация се определя в наредба на общинския съвет; се движи в тъмната част на денонощието; управлява превозното средство, без да държи кормилото с ръце или по начин, който създава опасност за останалите участници в движението, включително да извършва скокове или да го управлява на едно колело; използва мобилен телефон, друго мобилно устройство за комуникация или друго средство, отклоняващо вниманието му, освен устройства, позволяващи използването им без участието на ръцете му при управлението на индивидуално електрическо превозно средство; води животни.
Забранено е също да паркира превозното средство в паркове, градини, площади, детски и спортни площадки, зелени площи, площи, предназначени само за пешеходци, тротоари, както и на входовете към метростанции или сгради, спирки на наземния транспорт, пътеки за преминаване и пред рампи за достъп на хора с увреждания, освен на определените за това места.
Велосипедисти
Водачът на велосипед е длъжен: да ползва светлоотразителна жилетка или светлоотразителни елементи върху видимата част на облеклото, позволяващи да бъде лесно забелязан при управлението му извън населените места, през тъмната част на денонощието и при намалена видимост да управлява велосипеда с включена бяла или жълта светлина отпред; при пресичане на платното за движение на пешеходна пътека да слезе от велосипеда и да пресече на собствен ход.
На водача на велосипед е забранено: да превозва други лица върху велосипеда, освен деца до шестгодишна възраст или с тегло до 27 кг на специално предвидени и сертифицирани столчета или седалки, освен ако велосипедът е произведен за ползване от повече от едно лице; да превозва други лица върху велосипеда, ако е на възраст под 18 години; по време на движение да използва мобилен телефон, друго мобилно устройство за комуникация или друго средство, отклоняващо вниманието му, освен устройства, позволяващи използването им без участието на ръцете му; да води животни, ако се движи по платното за движение.
(БТА)


Как ще подаваме данъчни декларации след приемане на еврото?
Умеров: Постигнахме реален напредък по време на разговорите в Берлин
Нов астероид и мистериозен обект приближават Земята през декември 2025
Броят на левовете в обращение намалява
Башар Асад живее в „луксозно изгнание“ в Москва
На мен няма да ми се случи: Под 10% от имотите в България са застраховани
Макрон рискува да погребе завинаги споразумението с Меркосур
Дебатът на пазара на облигации за курса на Фед през 2026 г. набира скорост
Руският петрол се продава с "най-голяма" отстъпка в Китай след санкциите
ЕС: Китай започва издаване на общи лицензи за редкоземни елементи
Кой печели и кой губи на българския пазар през 2025
Шофьорка обърка педалите и скочи в пълен с хора басейн
Jeep Wrangler получи специална версия
Как Tesla печели невидимата война срещу шума
Пет коли, в които да инвестирате догодина
Как американската товарна жп индустрия стана по-мръсна от въглищните електроцентрали
Тимъти Шаламе и Кайли Дженър си взимали почивка, но още са заедно
Младите гърци вече няма да могат да се укриват от военна служба