Нахлуването на руски дронове във въздушното пространство на Полша съживи опасения за безопасността на гражданския въздушен транспорт в Европа, коментират експерти по авиация и застраховане. Това е поредното сътресение, с което се сблъскват авиокомпаниите в резултат на ескалиращия глобален конфликт, пише Ройтерс.
В сряда сутринта Полша свали руски дронове във въздушното си пространство с подкрепата на военни самолети от съюзниците си от НАТО. Това е първият известен случай, в който член на западния военен алианс е открил огън по време на войната на Русия в Украйна.
Летищата „Шопен“ и „Модлин“ във Варшава, както и летищата в Жешув и Люблин в източната част на страната, временно бяха затворени, преди да възобновят работата си.
Държавите, граничещи с Украйна, са съобщавали за случаи на руски ракети или дронове, навлизащи във въздушното им пространство от началото на руската инвазия през 2022 г., но не в такъв мащаб, а и не е известно да са ги сваляли.
Авиокомпаниите остават с по-малко възможности и по-високи разходи
Разпространяващите се конфликтни зони по света увеличават бремето върху дейността и рентабилността на авиокомпаниите, засилвайки опасенията за безопасността и нарушавайки пътуванията.
Със затварянето на въздушното пространство около Русия и Украйна, в целия Близък изток, между Индия и Пакистан и в части от Африка, авиокомпаниите остават с по-малко възможности за маршрути.
Обходните маршрути увеличават разходите за гориво на авиокомпаниите и удължават времето за пътуване. „Евроконтрол“ – координационна агенция на 41 държави, заяви, че затвореното въздушно пространство на Украйна е допринесло за претоварването на въздушното пространство в региона.
От октомври 2023 г. много международни превозвачи са преустановили полетите си до региона поради опасения от атаки с ракети и дронове.
Инцидентът с дрона в сряда последва опита на Израел във вторник да убие политическите лидери на „Хамас“ в столицата на Катар Доха.
Опасенията за по-нататъшни сътресения в туристическия сектор оказват натиск върху акциите на авиокомпаниите. Акциите на IAG, собственик на British Airways, поевтиняха с 4,1%, на easyJet – с 2,2% до най-ниското си ниво от април, а на Lufthansa и Ryanair – също с 2,2% при затварянето на борсата в сряда.
Нарушенията в полетите бяха относително ограничени, тъй като нахлуването на дроновете се случи рано сутринта, преди много авиокомпании да са започнали да летят.
Полската авиокомпания LOT пренасочи някои полети към западната част на Полша и заяви, че очаква отменени и закъснели полети.
Говорител на нискотарифната авиокомпания Wizz Air, която работи в Централна и Източна Европа, заяви, че екипите ѝ по сигурността „внимателно наблюдават“ ситуацията и коригират разписанията на полетите при затварянето на летища.
Агенцията за авиационна безопасност на Европейския съюз заяви, че не е необходимо да се издава предупреждение за нахлуването на дроновете поради временния му характер, добавяйки, че полските авиационни власти са успели да се справят ефективно с инцидента.
Авиокомпаниите и застрахователите оценяват рисковете
Авиационните анализатори казват, че авиокомпаниите са все по-предпазливи по отношение на рисковете, свързани с нахлуването в зони за граждански полети.
„Мисля, че това е предупреждение за всички в Европа, които могат да очакват подобни инциденти да се случват по-често“, заяви Ерик Шутен, директор на консултантската фирма за сигурност Dyami.
Двама високопоставени източници от пазара на авиационни застраховки заявяват, че пазарът следи отблизо събитията в Полша и Катар.
Ако пазарът получи усещането, че нахлуванията на руски дронове в полското въздушно пространство стават постоянни и умишлени или че израелските въздушни удари в Близкия изток вероятно ще продължат, това ще постави сериозни въпроси пред застрахователите, добави един от източниците.
LOT, Lufthansa, Ryanair и airBaltic не са отговорили веднага на исканията за коментар.
Полските граждански авиационни власти и аеронавигационната служба не са отговорили на искането за коментар относно допълнителните мерки, предприети за осигуряване на безопасността на въздушното пространство.
Най-лошият сценарий
След инцидента с дроновете авиокомпаниите може да преразгледат оценките си за риска в Полша, заяви Матю Бори, главен разузнавателен офицер в консултантската фирма за авиационни рискове Osprey Flight Solutions.
Те може да обмислят да летят по-далеч на запад в Полша, далеч от границите с Русия, Украйна и Беларус, да оперират през деня и да носят допълнително гориво, за да се справят с евентуални отклонения, каза той, подобно на мерките, предприети в Близкия изток.
Най-лошият сценарий за авиокомпаниите, летящи в близост до зона на конфликт, е самолетът да бъде ударен – случайно или умишлено – от оръжие.
От 2001 г. насам шест търговски самолета са били непреднамерено свалени, а три други са били на косъм от това, според Osprey.
В един от тези инциденти, през декември, самолет на Azerbaijan Airlines се разби в Казахстан, като загинаха 38 души. Самолетът беше случайно свален от руската противовъздушна отбрана, според президента на Азербайджан и източници на Ройтерс.
През 2020 г. украински пътнически самолет беше погрешно прицелен и унищожен от иранските оператори на противовъздушната отбрана.
„Ако това се случва по-често, трябва наистина да разберете какво се случва... Какво може да се обърка? Винаги казвам, че погрешната идентификация е най-големият риск“, добави Шутен.


Може ли изкуственият интелект да намали броя на върнатите покупки от е-магазини?
Бездомници превзеха подлезите във Варна (СНИМКИ)
Момиче се влюби в мъж, той я продаде за проститутка
41 пияни или дрогирани водачи спипа КАТ за ден
МОСВ започна спешен мониторинг на морските води заради блокирания танкер
Настоящият модел на поддържане на дефицити и дългове е към своя край
Нобелов лауреат за мир: Иран използва екзекуциите като „инструмент за репресии“
Фирми от САЩ разграбват редкоземните елементи, нужни на Европа за превъоръжаване
Мадуро знае, че Тръмп блъфира
Сигурността на Израел се нуждае от по-малко оръжие и повече диалог
Ландо Норис е новият шампион във Формула 1
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Синът на Арнолд Шварценегер, Кристофър, е копие на полубрат си Джоузеф Баена
Над 500 студенти посрещат 8 декември на Пампорово
Берое и Септември завършиха 0:0
Мъж е в тежко състояние след катастрофа на пътя София-Варна
Делян Добрев: Предишният вариант не беше бюджетът на ГЕРБ