Терминал 3 на столичното летище „Васил Левски“ София може да отвори врати през април 2031 г. Очаква се работата по изграждането му да приключи до 2030 г., след което ще са нужни още няколко месеца за получаване на разрешително за експлоатация. Това съобщи Хесус Кабайеро, главен изпълнителен директор на „СОФ Кънект“, в предаването „Чиста енергия“ по Bloomberg TV Bulgaria.
Кабайеро посочи, че за изграждането на голям обект като Терминал 3 на летището трябва да се премине през дълъг процес на екологична оценка. Операторът на летището е поискал такава оценка през 2022 г. и Кабайеро се надява окончателното одобрение да бъде получено през април 2026 г. „Терминал 3 ще се строи десет години, а седем от тях са за събиране на необходимите разрешителни“, отбеляза той.
„СОФ Кънект“ подписа договор с „Хидроенергийна компания“ АД за изграждането на модерна фотоволтаична електроцентрала с мощност от близо пет мегавата на летище „Васил Левски София“. Съоръжението ще бъде разположено върху собствен терен на летището и ще произвежда електроенергия за вътрешно потребление, като по този начин ще намали зависимостта от външни доставчици и ще подпомогне усилията на оператора за пълна декарбонизация до 2036 г.
Наред с това фотоволтаичната централа ще помогне на оператора да има видимост на разходите си за енергия, отбеляза Кабайеро. „Ще имаме и по-голяма устойчивост относно обезпечаването с енергия, тъй като трябва да разполагаме с резервно захранване на нашите съоръжения и оборудването поради непрекъснатия режим на работа на летището“, добави той.
Очаква се фотоволтаичният парк да бъде въведен в експлоатация до лятото на следващата година, като в момента операторът кандидатства за строително разрешение. „Междувременно получаваме слънчевите панели, инверторите и цялата конструкция. Ще започнем строителството през първото тримесечие на 2026 г.“, съобщи гостът.
Очаква се фотоволтаичната централа да бъде пусната в експлоатация в края на 2026 г., след което ще започне работа по системата за съхранение на енергията в батерии.
Към момента „СОФ Кънект“ има договор с енергиен доставчик и 94% от енергията, която столичното летище потребява, идва от възобновяеми източници. „Това ни позволи да намалим въглеродните си емисии с над 50% от началото на концесията през 2021 г.“, изтъкна Кабайеро.
Освен че спомагат за намаляване на въглеродните емисии, слънчевите панели носят и висока възвръщаемост на инвестицията. Гостът съобщи, че средствата, които ще бъдат вложени във фотоволтаичната централа, възлизат на около 2,2 млн. евро и очакванията са разходите да бъдат възстановени за по-малко от четири години.
По какви критерии е бил избран партньорът на „СОФ Кънект“ в проекта фотоволтаичната централа? С какви ключови показатели ще се измерва успехът на проекта? Какви други стъпки ще помогнат за пълната декарбонизация на летището преди 2036 г.?
Вижте целия коментар във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването „Чиста енергия“ гледайте тук.


Къде са най-опасните пътни отсечки във Варна
Унгарската МОЛ иска да купи чуждестранните активи на "Лукойл"
Защо плащаме скъпо за храна с неясен произход?
Освен че няма риба, намаляват и рибарите
Наша съседка е най-доброто място за пенсиониране
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
Hensold очаква до 10-15г военните разходи да продължат
Hensold подкрепя някои доставчици на автопроизводителите в Германия
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Pininfarina възроди първото поколение на Honda NSX
Японски компании съдят администрацията на Тръмп заради митата
Bosch и Maserati ще спасяват ДВГ с водород
Османската династия ще съди турчин, живеещ в САЩ, представящ се за османски принц
3 зодии с шанс за изненадващи парични постъпления около пълнолунието на 4 декември
Аманда Сейфрид на 40 - актрисата блесна до Сидни Суини на червения килим
Суперхрани, които са бюджетни
Тайланд разреши алкохола от 14 до 17 часа