IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Кабайеро: Искаме устойчивото гориво да е по-достъпно за авиокомпаниите на летище София

При влагане на 6% устойчиво авиационно гориво до 2030 г. разходите на авиокомпаниите ще се увеличат и се очаква поскъпване на билетите, прогнозира мениджърът

12:22 | 27.02.25 г.
Снимка: БГНЕС
Снимка: БГНЕС

Необходимите капитали за устойчиво авиационно гориво (SAF) ще дойдат от частния сектор, но подкрепа е нужна и от регулаторите, които да внесат сигурност във високорисковите инвестиции за производството му. Този коментар направи Хесус Кабайеро, главен изпълнителен директор на SOF Connect, в предаването „Чиста енергия" на Bloomberg TV Bulgaria.

Той съобщи, че през януари 2025 г. на летище София са заредени близо 11 370 тона авиационно гориво Jet A1 смесено с 2% устойчиво авиационно гориво (SAF), с което са обслужени около 75% от всички излетели полети от столицата за месеца.

„За да увеличим капацитета на SAF, инвестираме 6 млн. евро за адаптация на складовете и цистерните за гориво, като трансформираме част от тях в данъчни складове, което ще позволи на различни доставчици да ни снабдяват с гориво без допълнителни акцизи. Целта е да направим SAF по-достъпно и конкурентно за авиокомпаниите, които оперират на летището“, обясни мениджърът.

Той напомни, че залагането на устойчиво авиационно гориво е част от целите за декарбонизация на летището, която е заложена за 2036 г. Изпълнителният директор на SOF Connect заяви, че дружеството инвестира 55 млн. евро за декарбонизация, което включва инсталиране на фотоволтачина ферма и подмяна на летищния автопарк с електрически превозни средства.

„Това отговаря на новите регулации на ЕС, според които от 1 януари 2025 г. всички доставчици на авиационно гориво трябва да осигурят минимум 2% SAF. Кабайеро заяви, че още преди влизането в сила на новите правила SOF Connect e подготвила складовете, цистерните и лабораторията за сертифициране на SAF, което позволява предлагането на сертифицирано устойчиво авиационно гориво на авиокомпаниите. Това е важно, защото авиокомпаниите могат да получават субсидии от ЕС за използването на SAF“, поясни той.

Въпреки това SAF остава скъпо. Биогоривата, добивани от растителни масла и отпадъчни мазнини, са по-достъпни, но все още по-скъпи от обикновения керосин, докато синтетичните SAF, които се произвеждат чрез химични процеси, са 4-5 пъти по-скъпи.

Според регулацията до 2030 г. делът на устойчивите горива трябва да достигне 6% в сместа, а през 2050 – 70%. Мениджърът посочи, че това е изключително амбициозна цел, която изисква огромни инвестиции. В момента 95% от всички емисии в авиацията идват от горивото, а за да се достигнат 70%, трябва значително да се увеличи производството, особено на синтетично SAF, което все още е в ранен етап на развитие.

Хесус Кабайеро обясни, че според оценките, за да се постигнат целите за 6% до 2030 г., ще са необходими инвестиции за близо 45 млрд. долара и изграждане на над 200 рафинерии за SAF.

„В момента, при 2% смесване, влиянието върху цената на самолетните билети е минимално, но при достигане на 6% до 2030 г., разходите на авиокомпаниите ще се увеличат между два и четири пъти, което може да доведе до по-високи цени за пътниците“, прогнозира той.

Какви са зелените политики на SOF Connect? Как се изпълняват плановете Терминал 2 и Терминал 3 да бъдат въглеродно неутрални? Кога ще започне строителството на Терминал 3 и ще бъде ли той открит през пролетта на 2031 г.? Как се изпълнява стратегическата цел столичното летище да стане първото петзвездно регионално летище и регионален хъб освен преименуването му на Летище „Васил Левски“, което ще доведе до нова обществена стойност на аеропорта?

Целия коментар гледайте във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването „Чиста енергия“ може да гледате тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:22 | 27.02.25 г.
Най-четени новини
Още от Транспорт и инфраструктура виж още

Коментари

Финанси виж още