Капсулата на НАСА "Орион" се завърна на Земята в неделя след светкавично бързо обратно пътуване от Луната и се приводни с парашут в Тихия океан край бреговете на Мексико, съобщи AP. Тестовият полет трябва да отвори пътя за следващата пилотирана мисия около Луната.
Капсулата навлезе в атмосферата със скорост, 32 пъти по-висока от скоростта на звука, и издържа на температури от 2760 градуса по Целзий, преди да падне в океана близо до остров Гуадалупе край Баха Калифорния. Кораб на американския военноморски флот бързо прибра апарата и тримата му мълчаливи обитатели - тестови манекени с вибрационни сензори и радиационни монитори.
НАСА определи спускането и приводняването като почти съвършени.
"Развълнуван съм. Това е необикновен ден (...) Той е исторически, защото сега ние се завръщаме в космоса, дълбокия космос, с ново поколение", каза администраторът на НАСА Бил Нелсън от контролния център на мисията в Хюстън.
Успехът на мисията позволява на НАСА да продължи по график с подготовката за следващия полет на "Орион" около Луната, предвиждан за 2024 г. с четирима астронавти, които ще бъдат обявени в началото на следващата година. Този полет ще бъде последван от кацане на Луната на двама астронавти още през 2025 г., а целта е да бъде установена в крайна сметка постоянна лунна база. Дългосрочният план предвижда изпращането на експедиция до Марс в края на 30-те години на века.
За последно астронавти кацнаха на Луната преди 50 години, на 11 декември 1972 г., когато Юджийн Сърнън и Харисън Шмит от екипажа на "Аполо 17" прекараха три дни на повърхността на спътника на Земята. Та бяха последните от общо 12 астронавти, посетили Луната.
"Орион" беше изстреляна от космическия център "Кенеди" на 16 ноември. Това е първият полет от новата лунна програма на НАСА, наречена "Артемис" (Артемида) на името на митологичната сестра на Аполон ("Аполо").
Скоростта, с която апаратът се завърна на Земята, а именно 40 хил. км/ч, е значително по-висока от скоростите при завръщане от ниска земна орбита, поради което капсулата беше снабдена с нов, усъвършенстват топлинен щит, който беше тестван за първи път в космически полет. За да бъдат намалени гравитационните натоварвания, "Орион" за кратко навлезе в атмосферата и отскочи обратно, което позволи да бъде определена по-точно и точката на приводняване.
"Не мисля, че някой от нас би могъл да си представи по-успешна мисия", каза ръководителят на мисията Майк Сарафин.
"Орион" измина 2,25 млн. километра, докато се приближаваше към Луната, след което навлезе в широка и стръмна орбита в продължение на почти седмица, преди да се отправи обратно към Земята. На два пъти апаратът се приближи на разстояние от 130 км от Луната и достигна до максимално разстояние от 430 хил. км от Земята. (БТА)


ИАМА: Дипломатите да уточнят как танкерът Kairos е докаран в български води
300 бойци от 21 държави се включиха във финалния SENSHI лагер за годината
Костадинов зове за бойкот на Евровизия
Турнир по акробатичен рокендрол се провежда днес във Варна
Проливните дъждове предизвикаха нови наводнения край Царево
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Как чуждестранните автомобилни гиганти могат да се закрепят на китайския пазар
Империята на китайските пристанища, част 4
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Фермерският протест: Отново спряха движението през ГКПП "Кулата" на ТИР-ове
Мицкоски работи за "Сръбски свят", а не за независима РСМ
В кадър: Никулден във Варна с военен ритуал, молебен и курбан
Здравко от "Ритон" е в болница, дуетът отлага участия и концерт
Любен Дилов-син: Готови сме за избори, но държавата има нужда от бюджет
преди 2 години Отлично изпълнена мисия (за разлика от фобос-грунт) ... !! ... За инфо на копейкопоклонниците , животоподдържащият модул на мисиите Artemis се изгражда от Airbus , и според първичната информация се е представил според очакваното (щото в ЕС само услуги и нищо не се произвежда) ... В момента е сглобен и се тества модула за Artemis 2 . А модула за Artemis 3 е на финалната права . Основните части от скелета на Artemis 4 и 5 , които ще са в края на десетилетието , са произведени и събрани ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар