Търговската верига Billa откри новата си логистична база край старозагорското село Загоре, в която са инвестирани близо 30 млн. евро. Тя е третата за компанията в България след вече изградените край софийските села Столник и Мусачево и в нея ще бъдат разкрити 250 нови работни места.
На официалната церемония присъстваха премиерът Росен Желязков, министърът на икономиката и индустрията Петър Дилов, кметът на Стара Загора Живко Тодоров, управителят на Billa България Димитър Пешев, ръководители на германската компания REWE International, част от която е Billa, представители на германското и австрийското посолство у нас.
Премиерът Росен Желязков приветства активната работа на компанията с български производители, което по думите му спомага родните производители да достигнат до българския пазар, но също така продукцията им да се популяризира в Европа. Министър-председателят увери, че всички инвеститори могат да разчитат на благоразумен партньор в лицето на българското правителство.
Министър Дилов изтъкна важността на инвестицията за българската икономика, тъй като тя ще създаде нови работни места, ще повиши производителността и брутния вътрешен продукт, както и фискалните ползи за държавата.
Според кмета Живко Тодоров Стара Загора е център, който може да привлича инвеститори благодарение на стратегическата си локация и наличието на работна ръка с подходящо образование. Той обеща общината да подкрепя инвеститорите и да бъде в услуга на бизнеса.
Новата логистична база
Базата на Billa край с. Загоре е с площ от 16 хил. кв. м и разполага с над 6000 палетоместа, както и с 53 рампи. Очаква се складът, който работи с около 700 доставчици, да обработва 1,2 млн. кашона месечно. Целта е приемът на стоката, проверката на качеството и складирането ѝ и товаренето на камионите, с които тя ще стигне до магазините, да се случват в рамките на един и същи ден.
Новата логистична база ще обслужва мрежата от магазини на търговската верига от Добрич до Крумовград и от Карлово до Бургас, каза Цветин Атанасов, ръководител на отдел „Логистика“ в Billa България. За момента тя ще снабдява 59 магазина, но капацитетът ѝ е за 85. Отделно базите в Столник и Мусачево обслужват още около сто от общо 167-те магазина на веригата в България. „С трите логистични бази имаме готовност да поемем планираната експанзия и да снабдяваме до 220 магазина“, уточни Атанасов.
В логистичната база са обособени отделни зони с различни температурни нива. В хладилното помещение, например, има две зони – за месо с температура от 0 до 2 градуса по Целзий и за млечни продукти с температура между 2 и 4 градуса по Целзий. Очакванията са базата да обслужва около 200 хил. кашона с млечни продукти и 300 хил. кашона с плодове и зеленчуци месечно.
„Избрахме района на Стара Загора, тъй като смятаме, че той ще ни позволи да обслужваме по-бързо нашите клиенти“, каза Димитър Пешев, управител на Billa България. В склада са внедрени най-нови технологии и той ще бъде първият в портфейла на REWE, който не използва изкопаеми горива. Вместо това енергията от хладилното оборудване ще бъде използвана повторно за отопление, а в складовата и административната част е приложена иновативна технология за подово отопление. Нова система за управление на сградата ще оптимизира разхода на вода и електроенергия.
В процес на монтиране е фотоволтаична система с индустриални батерии, което ще позволи 40% от необходимата енергия за логистичната база да идва от слънцето. Тя ще бъде сертифицирана по международния стандарт за устойчивост BREEAM за зелено строителство, като целта е да бъде постигнато най-високото възможно ниво при сертифицирането, каза Пешев.
Част от усилията на компанията в екологичното направление са и пчелините около сградата, тъй като пчелите са един от главните биоиндикатори за чистота на водата и въздуха, както обясни ръководителят на Billa Bulgaria.
Фокус върху българското
Над 80% от асортимента на Billa се състои от артикули, които се доставят от български фирми. Само при хранителните стоки този дял е над 90%, съобщи Пешев. Компанията е съсредоточена върху работата с български доставчици на хранителни стоки. Една от инициативите в това направление е Billa Градини, в която участват над 60 български производители на плодове и зеленчуци. „Включени са 180 градини, като предварително договаряме с тях какво и как да произвеждат. Ние контролираме качеството, пестицидите, опаковките, калибрирането и в същото време осигуряваме на производителите пазар и гарантирани пазарни цени. Инициативата ни позволява да имаме свежи български продукти и същевременно се чувстваме част от социалното развитие на страната“, отбеляза Пешев.
Billa открива първия си магазин в България през 2000 г., а към момента в 167-те обекта на компанията в страната работят 5500 служители. Това я поставя на пето място сред най-големите работодатели у нас. В магазините ѝ работят и повече от 150 ученици над 16-годишна възраст.
Общата площ на магазините на веригата в България е 140 хил. кв. м, равняващи се на повече от 15 стадиона. Всяка година тя обслужва чрез тях десет пъти населението на България.
Компанията се стреми да прилага и на българския пазар всички новости в търговията с хранителни стоки. Тя е внедрила електронни етикети в 100% от магазините си, а във всеки втори магазин има каси на самообслужване. Компанията си поставя за цел до няколко години да електронизира всички пластикови карти, както и брошурите си. 80% от комуникацията ѝ с клиентите се насочва към дигиталните канали. В рамките на три години са инсталирани фотоволтаични системи на покривите на всеки трети магазин Billa, като 12% от изразходваната енергия в тях е чиста и възобновяема.
За 25-те години, откакто присъства на българския пазар, REWE е инвестирала в България 1,1 млрд. лв. Тя е платила 165 млн. лв. под формата на социални осигуровки и данъци в размер на 400 млн. лв. В социални инициативи са вложени 1,2 млн. лв.
Миналата година клиентите на веригата са се увеличили с 29%, а оборотът ѝ е нараснал с 51,5 на сто. До края на годината тя планира да инвестира около 20 млн. евро в откриване на нови магазини и реконструкция на съществуващи.
Billa – марка с близо 100-годишна история
През 2027 г. брандът Billa, който е собственост на групата REWE от 1996 г., ще чества 100-годишнината от основаването си. Веригата присъства в 21 страни в Европа, има над 400 хил. служители и повече от 15 хил. магазина.
REWE присъства с марката Billa в България, Австрия, Словакия и Чехия. С дискаунтъра Penny е представена в Италия, Румъния, Унгария и Чехия. В Литва тя присъства с бранда IKI, а дрогериите BIPA имат свои обекти в Австрия, Хърватия и от миналата седмица – в Румъния.
Пешев съобщи, че засега няма планове други брандове от портфейла на REWE да навлязат на българския пазар.


Няма опасност за околната среда заради авариралият танкер край Ахтопол
Никола Цолов спечели първия си подиум във Формула 2
Меси донесе победата на Локо (Сф) над Ботев (Пд) в драматичен мач с пет гола
Задействаха BG-ALERT в Бургаско, две реки преляха
Седмичен хороскоп 8 - 14 декември 2025
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Идеи за коледни подаръци под 50 лева
Зеленски: Русия падна ниско, атакува цивилни обекти в деня на Свети Николай
Новата стратегия за национална сигурност на Тръмп е насочена към Европа
Като робство е, нямаш права: Говорят дезертирали руски войници
Невероятен Никулден в Бургас: От ледено плуване до празнични сцени и рибен курбан