IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Billa България инвестира близо 30 млн. евро в трета логистична база у нас

Тя ще обслужва мрежата от магазини на веригата от Добрич до Крумовград и от Карлово до Бургас

09:03 | 22.05.25 г.
Снимка: Министерски съвет
Снимка: Министерски съвет

Търговската верига Billa откри новата си логистична база край старозагорското село Загоре, в която са инвестирани близо 30 млн. евро. Тя е третата за компанията в България след вече изградените край софийските села Столник и Мусачево и в нея ще бъдат разкрити 250 нови работни места.

На официалната церемония присъстваха премиерът Росен Желязков, министърът на икономиката и индустрията Петър Дилов, кметът на Стара Загора Живко Тодоров, управителят на Billa България Димитър Пешев, ръководители на германската компания REWE International, част от която е Billa, представители на германското и австрийското посолство у нас.

Премиерът Росен Желязков приветства активната работа на компанията с български производители, което по думите му спомага родните производители да достигнат до българския пазар, но също така продукцията им да се популяризира в Европа. Министър-председателят увери, че всички инвеститори могат да разчитат на благоразумен партньор в лицето на българското правителство.

Министър Дилов изтъкна важността на инвестицията за българската икономика, тъй като тя ще създаде нови работни места, ще повиши производителността и брутния вътрешен продукт, както и фискалните ползи за държавата.

Според кмета Живко Тодоров Стара Загора е център, който може да привлича инвеститори благодарение на стратегическата си локация и наличието на работна ръка с подходящо образование. Той обеща общината да подкрепя инвеститорите и да бъде в услуга на бизнеса.

Новата логистична база

Базата на Billa край с. Загоре е с площ от 16 хил. кв. м и разполага с над 6000 палетоместа, както и с 53 рампи. Очаква се складът, който работи с около 700 доставчици, да обработва 1,2 млн. кашона месечно. Целта е приемът на стоката, проверката на качеството и складирането ѝ и товаренето на камионите, с които тя ще стигне до магазините, да се случват в рамките на един и същи ден.

Новата логистична база ще обслужва мрежата от магазини на търговската верига от Добрич до Крумовград и от Карлово до Бургас, каза Цветин Атанасов, ръководител на отдел „Логистика“ в Billa България. За момента тя ще снабдява 59 магазина, но капацитетът ѝ е за 85. Отделно базите в Столник и Мусачево обслужват още около сто от общо 167-те магазина на веригата в България. „С трите логистични бази имаме готовност да поемем планираната експанзия и да снабдяваме до 220 магазина“, уточни Атанасов.

В логистичната база са обособени отделни зони с различни температурни нива. В хладилното помещение, например, има две зони – за месо с температура от 0 до 2 градуса по Целзий и за млечни продукти с температура между 2 и 4 градуса по Целзий. Очакванията са базата да обслужва около 200 хил. кашона с млечни продукти и 300 хил. кашона с плодове и зеленчуци месечно.

„Избрахме района на Стара Загора, тъй като смятаме, че той ще ни позволи да обслужваме по-бързо нашите клиенти“, каза Димитър Пешев, управител на Billa България. В склада са внедрени най-нови технологии и той ще бъде първият в портфейла на REWE, който не използва изкопаеми горива. Вместо това енергията от хладилното оборудване ще бъде използвана повторно за отопление, а в складовата и административната част е приложена иновативна технология за подово отопление. Нова система за управление на сградата ще оптимизира разхода на вода и електроенергия.

В процес на монтиране е фотоволтаична система с индустриални батерии, което ще позволи 40% от необходимата енергия за логистичната база да идва от слънцето. Тя ще бъде сертифицирана по международния стандарт за устойчивост BREEAM за зелено строителство, като целта е да бъде постигнато най-високото възможно ниво при сертифицирането, каза Пешев.

Част от усилията на компанията в екологичното направление са и пчелините около сградата, тъй като пчелите са един от главните биоиндикатори за чистота на водата и въздуха, както обясни ръководителят на Billa Bulgaria.  

Фокус върху българското

Над 80% от асортимента на Billa се състои от артикули, които се доставят от български фирми. Само при хранителните стоки този дял е над 90%, съобщи Пешев. Компанията е съсредоточена върху работата с български доставчици на хранителни стоки. Една от инициативите в това направление е Billa Градини, в която участват над 60 български производители на плодове и зеленчуци. „Включени са 180 градини, като предварително договаряме с тях какво и как да произвеждат. Ние контролираме качеството, пестицидите, опаковките, калибрирането и в същото време осигуряваме на производителите пазар и гарантирани пазарни цени. Инициативата ни позволява да имаме свежи български продукти и същевременно се чувстваме част от социалното развитие на страната“, отбеляза Пешев.

Billa открива първия си магазин в България през 2000 г., а към момента в 167-те обекта на компанията в страната работят 5500 служители. Това я поставя на пето място сред най-големите работодатели у нас. В магазините ѝ работят и повече от 150 ученици над 16-годишна възраст.

Общата площ на магазините на веригата в България е 140 хил. кв. м, равняващи се на повече от 15 стадиона. Всяка година тя обслужва чрез тях десет пъти населението на България.

Компанията се стреми да прилага и на българския пазар всички новости в търговията с хранителни стоки. Тя е внедрила електронни етикети в 100% от магазините си, а във всеки втори магазин има каси на самообслужване. Компанията си поставя за цел до няколко години да електронизира всички пластикови карти, както и брошурите си. 80% от комуникацията ѝ с клиентите се насочва към дигиталните канали. В рамките на три години са инсталирани фотоволтаични системи на покривите на всеки трети магазин Billa, като 12% от изразходваната енергия в тях е чиста и възобновяема.

За 25-те години, откакто присъства на българския пазар, REWE е инвестирала в България 1,1 млрд. лв. Тя е платила 165 млн. лв. под формата на социални осигуровки и данъци в размер на 400 млн. лв. В социални инициативи са вложени 1,2 млн. лв.

Миналата година клиентите на веригата са се увеличили с 29%, а оборотът ѝ е нараснал с 51,5 на сто. До края на годината тя планира да инвестира около 20 млн. евро в откриване на нови магазини и реконструкция на съществуващи.

Billa – марка с близо 100-годишна история

През 2027 г. брандът Billa, който е собственост на групата REWE от 1996 г., ще чества 100-годишнината от основаването си. Веригата присъства в 21 страни в Европа, има над 400 хил. служители и повече от 15 хил. магазина.

REWE присъства с марката Billa в България, Австрия, Словакия и Чехия. С дискаунтъра Penny е представена в Италия, Румъния, Унгария и Чехия. В Литва тя присъства с бранда IKI, а дрогериите BIPA имат свои обекти в Австрия, Хърватия и от миналата седмица – в Румъния.

Пешев съобщи, че засега няма планове други брандове от портфейла на REWE да навлязат на българския пазар.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 09:11 | 22.05.25 г.
Най-четени новини
Още от Търговия и потребителски стоки виж още

Коментари

Финанси виж още