Най-бързият начин да заработят отново лифтовете на Витоша е партньорство с частния собственик, в което общината има съществена роля, заяви кметът на София Васил Терзиев, който представи публично план за работа – „Визия за Витоша“. Още тази година общината ще започне работата по един от конкретните проекти – зелен коридор по река Драгалевска.
От няколко години насам „Витоша ски“ има нов собственик – италианската фирма TechnoAlpin, която е световен лидер в производството на изкуствен сняг. TechnoAlpin е заявила желание да инвестира 100 млн. евро в модернизация на всички лифтове и влекове, информира Терзиев.
„Очакваме от дружеството конкретен инвестиционен проект, който да разгледаме, и при положение, че е обществено приемлив и има санкция от Столичен общински съвет (СОС), да реализираме заедно след приемане на необходимите нормативни промени, които в момента възпрепятстват това инвестиционно намерение“, заяви столичният кмет.
Ако собственикът не предприеме инвестиционни действия до края на лятото, общината ще премине към план Б – възстановяване на Драгалевския лифт. „Приоритетните лифтове за най-скорошно възстановяване са Симеоновският и Драгалевският", съобщи Терзиев.
Предвижда се да бъде свалена стартовата станция на Симеоновския лифт на по-добро от сегашното място – транспортен хъб, който ще бъде обособен на Околовръстния път, под двата големи търговски обекта. Там ще има голям буферен паркинг, автобусен терминал, както и в бъдеще – трамвай по бул. „Климент Охридски“ от Студентски град. Възможно е в бъдеще дотам да стига и метрото.
„Визия за Витоша“ включва пет елемента – целогодишен достъп до планината, модерни и адектавни условия за туризъм и разнообразни спортни дейности там, опазване на витошката природа, Витоша да бъде социална планина, място за децата, където те да растат здрави и щастливи, и добро управление на всички дейности в планината – да се работи системно, а не на парче.
Още тази година общината ще започне работата по един от конкретните проекти – зелен коридор по река Драгалевска, съобщи Терзиев.
Достъпът с автобуси
Предвижда се проектиране на буферни паркинги в началото на двата пътя, водещи към високите части на планината, в кварталите „Драгалевци“ и „Бояна“. От тези два буферни паркинга ще тръгват скъсени автобусни линии 61, 63 и 66, които по-редовно ще обслужват хижа "Алеко" и Златните мостове.
„Столичната общината ще може да подобри автомобилния достъп още повече, когато държавата прехвърли за управление тези два горски пътя към общината“, отбеляза Терзиев. След като има транспортни алтернативи като лифтове и автобуси с достатъчен капацитет, може да се обмисли масовият автомобилен достъп да бъде ограничен, допълни той.
Предвиждат се изходни точки с по-малки паркинги към тях във всяко от осемте населени места в общината, които опасват Витоша – от Железница и Бистрица до Владая и Мърчаево. Три от тези паркинги ще са готови още през тази година, а останалите – догодина.
Пешеходен достъп и с велосипед
Това ще стане по зелени коридори. Предвижда се всеки от петте зелени коридора по витошките реки да се превърне в приятна и минималистична екопътека, по която пеш и с колело гражданите да могат да стигат до планината, без да бъдат притеснявани от автомобилния трафик.
Развитие на възможностите за спорт: ски, сноуборд, колоездене и парапланеризъм
Нужно е да има модернизация на всички съществуващи лифтове и влекове в скизоните, емблематични съоръжения като Романския лифт, Спас, Конярника и други, записано е в плана за Витоша. Влек "Заека" е собственост на Министерството на младежта и спорта, от което се очаква да предприеме мерки по въвеждането му в експлоатация, каза Терзиев.
За колоезденето, освен нуждата от лифтове, е важно да се изгражда и поддържа добре обозначена мрежа от пътеки, да е ясно кои от тях са само за колоездачи, кои са споделени и кои не са за колелета. Ще се работи активно при проектирането на паркинги и друга общинска инфраструктура, да се предвидят удобни места за кацане при парапланеризъм, така че да има и добра връзка с бъдещите лифтове – например Драгалевския, става ясно още от плана.
Други видове спорт, за които се планира развитие, са пантенето, или т.н. "ски туринг", снегоходките, скибягането, катеренето, бягането в планината, маратоните и ултрамаратоните, ориентирането.
Витошката природа
Специален акцент в плана е отношението към природата. Модернизацията на скизоните, например, може да стане без намаляване на горски площи, дори с допълнително залесяване, предвижда той. Каквито и човешки дейности да се развиват, двата Витошки резервата и морените трябва да бъдат недокоснати от тях, категоричен беше Терзиев. „Човешката дейност не трябва да застрашава местообитанията на растителните и животинските видове, а една от най-големите ни грижи е водата", посочи също кметът.
Четири конкретни инициативи през тази година
Столична община започва инициатива “Пътеки на гражданите” това лято. Съвместно с дирекцията на Природен парк “Витоша” софиянци ще имат възможност да се включат в облагородяването на витошките пътеки. Информация за инициативата ще има на специално създадения сайт vitosha.me.
Увеличаване на възможностите децата да прекарват време на Витоша. Целта е всяко дете в София да се е качвало на Витоша поне веднъж до завършване на училище. Затова освен Зелените класни стаи на Витоша, които са еднодневни, ще се работи по програма за Зелени училища на Витоша, която да обхване няколко хиляди деца и социалнослабите ученици, подпомогнати от общината.
Започва работа по обособяване на зелен коридор по река Драгалевска. Ще бъде свързана София и Витоша пешеходно. Вече е възложено обследване на коритата на витошките реки. Пешеходният мост на река Драгалевска над Околовръстния път също е пред възлагане за обществена поръчка и трябва да е построен до края на тази есен, съобщи Терзиев.
С коридора по р. Драгалевска ще се даде възможност на хората да стигнат пеша или с колело от Орлов мост и езерото Ариана до "Драгалевци". Коридорът минава през Борисовата градина, Ловния парк, зелените пространства в кв. „Кръстова вада“, през моста над Околовръстния път, продължава по течението на реката в кв. „Драгалевци“ и достига природния парк.
Изграждане на модерна наблюдателна площадка на Копитото. Инициативата ще се реализира заедно Природен парк “Витоша”.
„Всичко, което правим на Витоша, е подчинено на цялостна логика, за да не е на парче и за да е трайно. Това наричаме ние добро управление – невидимата нишка, която съединява всички елементи на нашата "Визия". Това може да се постигне най-вече чрез междуинституционално сътрудничество – община, държава, парламент, но и неправителствен сектор, природозащитни организации и граждани. Това е общо усилие и протягаме ръка към всички, които имат отношение, за да се реализира „Визията за Витоша“, заяви Терзиев.


Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Черно море потопи ЦСКА в дъжда на "Тича"
Скоро: Озоновата дупка ще изчезне непълно
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Манчестър Сити надви Съндърланд
Нова атомна централа няма да свали цените на тока
Българската икономика расте 2-3 пъти по-бързо, отколкото средната на европейско ниво
„Черно море” потопи ЦСКА в деня на моряците
Оставка на правителството няма да е заплаха за България в Еврозоната
преди 7 месеца Дано видим един хубав, нов, модерен Симеоновски лифт, крайно време е това да се случи. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 месеца Министареството на младежта и спорта вече доста години не ремонтира и не пуска Заека в услуга на м а ф и я т а, която дори спря Симеоновския лифт. Нещо трябва да се направи и на държавно ниво, но докато е Делян Борисов на власт не очакваме раздвижване. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 месеца То вие очаквате, но Цеко не мисли така. Ако няма друг начин ще трябва да го принудите да махне съоръженията и да се поставят нови - общински, държавни или на нов частник, но с договор да работят и за да бъде социална планината с някакви пределни цени примерно 30% под средно претеглените от големите курорти, които пак са негови. отговор Сигнализирай за неуместен коментар