Инвестиции в производството за увеличаване на капацитета, производство на нови продукти, завоюване на нови пазари – това са приоритетите на производителя на функционални храни „Мелифера“ АД, който се подготвя за утрешното първично публично предлагане на акции.
Дружеството дава заявка и да е дивидентна компания. На уебинар за потенциални инвеститори от съветника по емисията ИП „Юг Маркет“ ЕАД коментираха, че при излизане на дружеството на печалба 50% от нея ще бъде разпределена като дивидент на акционерите, след покриването на загуби от минали години.
Компанията поне засега няма печалби за разпределяне, но е амбицирана да се разшири на пазари в Близкия изток, Азия, Европа. Тя залага на сертифицирането на производството и продуктите си и партньорства, с които да докаже ползата от нейните функционални храни с мед в сравнение с други, които съдържат захар или синтетични подсладители.
Листването на пазар BEAM на Българска фондова борса, по думите на основателката Биляна Лаундс-Николова, дава прозрачност и носи престиж, които са важни за изграждането на доверието на партньорите на дружеството.
Инвестиции в производството
По-голямата част от средствата, които „Мелифера“ ще набере от инвеститорите, ще се използват за ремонт на производствената база на дружеството в „Кремиковци“ в София и закупуване на нови машини.
Компанията разполага с една пакетираща машина, която е разработена специално за фирмата заради основната суровина - меда, който е със специфичен вискозитет. Машината е с капацитет 1,5 млн. пакетчета от гела, който компанията произвежда в момента, на година. Капацитетът обаче реално не е толкова, защото машината е прототип и постоянно трябва да се донастройва. Това забавя процеса.
Плановете са да бъде поръчана и да се закупи една голяма пакетираща машина или 3 по-малки, така че дружеството да може да посрещне по-засилено търсене, поръчки и нуждите на новите пазари. Биляна Лаундс-Николова коментира, че предпочита втория вариант заради диверсификацията на риска – по-трудно е и трите да излязат от строя едновременно например.
Тя поясни, че ако на IPO-то не бъде набрана цялата търсена сума, ще бъде закупена първоначално една машина и капацитетът ще се увеличава поетапно, вкл. и с друго финансиране.
Останалата част от парите „Мелифера“ смята да използва за търговски маркетинг – участие в изложения например, както и регистрации на локални пазари.
Нови продукти и пазари
В момента дружеството произвежда енергиен гел на основата на мед и добавени други натурални храни – лиофилизирани плодове, какао, джинджифил и други вкусове и аромати.
Веднага след закупуването на новите машини някъде около средата на 2023 г. „Мелифера“ има готовност да започне производството на функционален тоник с мед. Разработена е и рецепта за функционални желирани бонбони.
Дружеството има готовност да започне продажби в държавите от Персийския залив, където има контакти с дистрибутори на продуктите му. В Германия е сключен договор със Съюза на вендинг операторите. Водят се преговори с дистрибутори в Гърция и Румъния.
Следваща цел на компанията са пазарите в Япония и Южна Корея. За Япония в момента се работи по отваряне на представителство.
Запитвания за продуктите има от Румъния, Гърция, Чехия, Австралия, Литва и други страни, най-вече от спортисти.
В България разпространението е с индивидуални договори с обекти – аптеки, бензиностанции, фитнеси, био магазини.
Инвестиции за сертификация
Съществен разход за компанията в момента е сертификацията от Informed Sport, които тестват всяка партида. Този сертификат е донесъл на компанията множество запитвания от спортисти и нутриционисти на спортни отбори от целия свят. Биляна Николова очаква този разход да се оптимизира с разширяването на производството.
Компанията има сертификати за био производство и за добри производствени практики, предстои сертификация на производствената база по международен стандарт за качество, което е изискване на големите дистрибутори, за да работят с нея. В момента тече халал регистрация на продуктите заради партньорите на дружеството от Близкия изток. Продуктите са сертифицирани за вегетарианци.
„Мелифера“ е започнала партньорство с Integral Nutrition Coaching – швейцарска организация, която работи с атлети и прави тестове. Тя ще изготви доклад с доказателства за ползите от продуктите на дружеството за здравето.
За IPO-то
„Мелифера“ АД е регистрирана през 2016 г. Компанията е продавала овкусен мед под марки на клиенти. Първите ѝ клиенти са от Сингапур, има такива и от Близкия изток, Европа и др.
Функционалният гел за консумация при спортни и други натоварвания е пуснат през 2021 г.
Компанията ще предложи на инвеститорите до 456 500 бр. обикновени, поименни, безналични, свободнопрехвърляеми акции, всяка с номинална стойност 1 лев и емисионна стойност 4,4 лева.
Дружеството търси малко над 2 млн. лева от инвеститорите. Ако набере максималната заложена сума, то ще постигне оценка от 4,8 млн. лева.
По думите на Биляна Лаундс-Николова свързани с нея лица, като основател на компанията, няма да купуват акции.
Финансово представяне
„Мелифера“ АД в момента няма съществени продажби и работи на загуба. Отчетът на компанията за 2021 г. показва 137 хил. лева приходи и 44 хил. лева загуба.
Все пак приходите растат – през 2020 г. са били за 71 хил. лева при 22 хил. лева загуба.
Към 30 септември тази година приходите от продажби на дружеството са за 139 хил. лева, а загубата е за 46 хил. лева.
За тази година се очаква приходите от продажба на продукция да достигнат 206 хил. лева, а нетната загуба да е 43 хил. лева. Догодина продажбите се очаква да са за над 1 млн. лева и загуба от 541 хил. лева поради срока на внедряване на новите машини и значителните разходи за търговски маркетинг..
За 2024 г. прогнозата е за почти 6,5 млн. лева продажби и печалба от над 1,8 млн. лева.
Свързани компании:


Защитата на Благомир Коцев оспорва размера на паричната гаранция от 200 000 лв.
Днес във Варна ще бъдат връчени наградите "Доброволец на годината"
Инициатива за размяна на играчки във Варна
Във Военноморския музей представят най-новите си експонати, дарени през 2025 г.
Облачно време на много места в страната днес
AI асистентите компенсират разликата между физическо и онлайн пазаруване
Луксозните марки и автомобилите помрачават прогнозите за Франция и Германия
Коалицията на Мерц е на ръба при решаващо гласуване за пенсионната реформа
Warner Bros. започва преговори за сключване на ексклузивна сделка с Netflix
Моди разстила червен килим за Путин, въпреки натиска от САЩ
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Новата суперкола на Toyota – V8 с 640 к.с. и алуминиево шаси
Черната златка унищожава овощните градини в България
Кметът на Враца ще съди протестиращи за издевателство над семейството му
Задържаха над 17 килограма марихуана в Любимец
Напрежение в НС: Белобрадова даде за подпис оставката на Желязков
След 50 години партньорство Ferrari и PMI отварят нова глава