IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Бизнесът в Европа трябва да покаже способност да задържи маржовете

За компаниите ще бъде по-трудно да впечатлят инвеститорите, не непременно защото очакванията са високи, а защото е по-трудно да впечатляват, смята анализатор

10:52 | 22.01.24 г. 5
Снимка: Jörg Halisch/picture alliance via Getty Images
Снимка: Jörg Halisch/picture alliance via Getty Images

Европейските компании не са имали толкова ниска летва за преодоляване по отношение на очакванията за печалба от години, не на последно място поради изключително сложната геополитическа и макроикономическа среда. Инвеститорите обаче ще възнаградят само тези, които успеят да защитят маржовете си, пише Ройтерс.

Анализ на Bank of America установява, че през последното тримесечие на 2023 г. повече компании са отчели понижаване на оценките за печалбата, отколкото повишаване, както това е първият подобен случай за последните три години.

Пандемията и войната в Украйна, както и хаосът в глобалните търговски потоци и цените на суровините, тласнаха инфлацията до нива, невиждани от десетилетия. Това принуди централните банки да вдигнат лихвените проценти, което удари потребителите и индустрията, но увеличи маржовете на компаниите.

Сега тези ефекти намаляват, глобалнаа икономика се забавя и светът е нестабилен. Така че този сезон на отчетите ще се сведе до това кои компании ще успеят да запазят своите маржове на печалба.

Маржовете на нетна печалба на компаниите, включени в индекса STOXX 600, достигнаха своя връх от 16,1% през първото тримесечие на 2023 г. Очакванията са за спад до 10,1% през четвъртото тримесечие, според данни на LSEG I/B/E/S.

Има някои сектори обаче, в които се очаква маржовете да се задържат. Компаниите от цикличния потребителски сектор, от нецикличния потребителски сектор, финансите и промишлеността ще отбележат увеличение на маржовете на нетната печалба през четвъртото тримесечие на 2023 г. в сравнение с четвъртото тримесечие година по-рано, показват цитираните данни.

Допълнителна несигурност е прекъсването на световната търговия в Червено море, което удвои цените на товарите, забави доставките и принуди някои автомобилни компании да спрат производство. Това предизвика опасения за нов пристъп на инфлация.

„За компаниите ще бъде по-трудно да впечатлят инвеститорите, не непременно защото очакванията са особено високи, а защото е много по-трудно да впечатляват“, каза главният пазарен стратег на Barclays Private Bank Жулиен Лафарг. Според него те трябва да демонстрират адаптиран и устойчив бизнес модел.

Очаква се печалбите за четвъртото тримесечие да намалеят със 7,1% спрямо същия период на 2022 г., а приходите да се свият с 4,8%, показват данните на LSEG I/B/E/S.

Ако прогнозата се реализира, това ще е третото поредно тримесечие на отрицателен растеж на приходите.

През следващата седмица отчети ще публикуват някои ключови компании, сред които производителите на чипове ASML и STMicro, германската технологична група SAP и лидерът на пазара на луксозни стоки LVMH

Общоевропейският индекс STOXX 600 се повиши с над 10% през последните два месеца от годината. Анализатори коментират, че са необходими силни финансови отчети, за да се стимулира допълнителен ръст на бенчмарка.

Геополитиката обаче – войните в Украйна и Близкия изток и множеството политически избори, са предизвикателства за бизнеса. Атаките на йеменските бунтовници хути над кораби в Червено море затрудняват търговията между Азия и Европа, което накара корабните компании да отклонят търговските потоци около южния край на Африка.

Британският търговец Next и френската хранителна група Danone например предупреждават за продължителни прекъсвания. Volvo Car и Michelin временно спряха производството в някои европейски заводи поради закъснения на доставките.

„Производствената икономика е все още слаба, има няколко източника на прекъсвания на световната търговия, затова е трудно да бъдем оптимистични“, коментира Линдзи Джеймс, инвестиционен стратег в Quilter Investors.

Способността на компаниите да повишават цените ще бъде от решаващо значение за инвеститорите, като се има предвид, че растежът е по-слаб, потребителите са похарчили спестяванията си от епохата на пандемията и се справят с високи лихви и все още гореща инфлация.

„Това, което търсим през този сезон на отчетите, тъй като виждате, че цените са умерени, е кои компании все още имат основен ръст на обемите. Подозираме, че приходите все още ще бъде предизвикателство за компаниите“, посочва Aviva. Друго препятствие може да дойде от по-високите лихви.

Пазарите очакват Европейската централна банка (ЕЦБ) да намали лихвите с 25 базисни пункта през март. Някои трейдъри обаче се отказаха от тези прогнози заради позицията на централните банкери, както и заради серия доказателства, че процесът по забавяне на инфлацията е нестабилен.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:51 | 22.01.24 г.
Специални проекти виж още
Още от Пазари виж още

Коментари

1
rate up comment 6 rate down comment 2
khao
преди 3 месеца
няма как да стане вече... такова стрижене на стадото идва един път на 20-30 г.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още