IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Най-печелившите от пандемията компании са изтрили 1,5 трлн. долара пазарна капитализация

50-те компании с най-голямо поскъпване на акциите през 2020 г. понасят болезнен спад след края на ограниченията

15:00 | 08.05.24 г.
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

Петдесет корпорации, които спечелиха от коронавирусната пандемия, впоследствие са изгубили 1,5 трлн. долара от пазарната си капитализация от края на 2020 г. насам, тъй като инвеститорите обръщат гръб на много от акциите, които постигнаха силен ръст по време на първите строги ограничителни мерки, пише Financial Times.

Според данни на S&P Global технологичните компании доминират в списъка с 50-те компании с борсова стойност над 10 млрд. долара, които постигнаха най-големите процентни ръстове през 2020 г.

Но тези победители в началото на пандемията са отписали над една трета от общата си пазарна капитализация, или около 1,5 трлн. долара, от края на 2020 г., сочат изчисления на FT на база данни на Bloomberg.

Компанията за видеоконферентни разговори Zoom, чиито книжа поскъпнаха със 765% през 2020 г., след като бизнесът се насочи към работа от разстояние, е един от най-големите губещи. Акциите на компанията са поевтинели с около 80%, което се равнява на спад с над 77 млрд. долара на борсовата ѝ стойност, от края на същата година.

Компанията за облачни комуникации RingCentral също отбеляза ръст в бума на работата от разстояние през 2020 г., но оттогава е отписала около 90% от стойността си, докато се конкурира с технологични гиганти като Alphabet и Microsoft.

Производителят на домашни фитнес колела Peloton е друг голям губещ, като книжата му са поевтинели с 97% от края на 2020 г., равняващи се на спад на пазарната капитализация от около 43 млрд. долара. Миналия четвъртък Peloton съобщи, че главният изпълнителен директор Бари Маккарти ще се оттегли и че ще намали броя на служителите си с 15% в поредната мярка за намаляване на разходите.

Загубите са отчетени, след като рязкото ускоряване на тенденции като видеоконферентните разговори и онлайн пазаруването, стимулирани от ограничителните мерки, се оказаха по-нетрайни от очакванията, след като много служители се върнаха в офисите, а високите лихви и разходи за живот нанесоха удар на търсенето в областта на електронната търговия.

„Някои компании вероятно помислиха, че този шок ще остане за постоянно. Сега те се сблъскват болезнено с реалността“, коментира Стивън Блиц, главен икономист за САЩ в компанията TS Lombard.

В процентно изражение Tesla беше най-големият победител през 2020 г. Пазарната стойност на производителя на електромобили нарасна със 787% до 669 млрд. долара до края на декември същата година, но оттогава се върна на ниво от 589 млрд. долара.

Базираната в Сингапур интернет компания Sea беше на второ място, след като пазарната ѝ стойност нарасна от 19 млрд. долара на 102 млрд. долара благодарение на повишенията и в трите ѝ основни бизнеса – хазарт, електронна търговия и цифрови разплащания. Но оттогава компанията е изгубила над 60% от стойността си към края на 2020 г. на фона на опасенията от забавяне на растежа.

Компаниите за електронна търговия Shopify, JD.com и Chewy, които първоначално процъфтяваха с нарастването на разходите за онлайн пазаруване, също са понесли големи загуби.

Надеждите за ваксина и търсенето на медикаменти подкрепиха и фармацевтични компании като Moderna и Pfizer през 2020 г., както и по-малко известни китайски компании, включително WuXi Biologics, Chongqing Zhifei Biological Products и Alibaba Health Information Technology.

Но ръстовете на много от производителите на ваксини от времето на пандемията спряха, тъй като инвеститорите започнаха да се притесняват от непредсказуемото търсене на ваксините. Pfizer вече изтри напълно ръстовете от 2020 и 2021 г., въпреки че разработи широко използвана ваксина заедно с германската биотехнологична компания BioNTech.

Само седем от 50-те най-големи корпоративни победители през 2020 г. са повишили пазарната си стойност – китайският производител на автомобили BYD, компанията за киберсигурност CrowdStrike, софтуерните компании The Trade Desk и Datadog, T-Mobile, китайската технологична компания CATL и латиноамериканският сайт за електронна търговия Mercado Libre.

Но други компании, които постигнаха ръстове по време на пандемията, се представят още по-добре, включително технологичните гиганти Nvidia и Amazon, които бяха съответно на 54-о и 100-о място сред най-добре представилите се компании през 2020 г. Nvidia е увеличила борсовата си стойност с над 1,9 трлн. долара от края на 2020 г. благодарение на бума при акциите, свързани с изкуствения интелект.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:06 | 08.05.24 г.
Специални проекти виж още
Още от Пазари виж още

Коментари

Финанси виж още