IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

С. Тодоров: В Shelly USA работим по плана да пренесем производството в България, но има и план Б

Ще бъде много трудно и почти невъзможно да се приложи нулева ставка за митата, коментира изпълнителният директор на най-голямата българска компания в SOFIX

22:00 | 07.04.25 г. 1
Снимка: Shelly Group
Снимка: Shelly Group

Работим вече по плановете да пренесем производството на продуктовата ни гама за САЩ в България. Това съобщи Светлин Тодоров, изпълнителен директор на дъщерната компания Shelly USA, която е 100% собственост на Shelly Group, и е най-голямата българска компания в SOFIX, в „Бизнес старт“ на Bloomberg TV Bulgaria.

„Можем да ги ускорим доколкото имаме въздействие върху процеси като проектиране, строеж и т.н. Планът е още в сила, работим по него, категорично. Независимо, че до някаква степен бяхме изненадани от размера на митата, които бяха наложени за Европейския съюз. Но... нищо не се знае. Това е най-страшното в момента в Съединените щати – че цари някаква много нездравословна несигурност за бизнеса“, коментира той новите мита на Тръмп.

Светлин Тодоров отбеляза, че има хиляди коментари, а медиите са пълни с прогнози, че може би „Сенатът на САЩ ще се опита отново да вземе под своята юрисдикция от президента въпросите за налагането на данъци и мита“.

Мениджърът смята, че при положение, че митата на Доналд Тръмп за Китай ще са по-високи от тези за Европейския съюз, за Shelly USA по-икономически ефективно е да произвежда продуктите си в ЕС, в България и оттук да ги изнася за САЩ. Според него може да се намери решение с производствена база и партньори в България, които да произвеждат продуктите. Той посочи, че има и план Б като вариант при преместване на производството от Китай към Европейския съюз.

Светлин Тодоров подчерта, че цари невероятна несигурност и въпросите са много повече от отговорите, що се отнася до търговската война, която започнаха в САЩ срещу почти целия свят.

По думите му, това, което Илон Мъск иска или му се струва като най-добър вариант за свободна търговска зона с нулеви мита между САЩ и ЕС, „не е много възможен“.

„Твърде много „тъпани и свирки“ имаше в Щатите покрай въвеждането на митата за Европа, има важен нюанс – Китай вече отговори с обратни мита, докато Европейският съюз още обмисля своя отговор“, коментира мениджърът.

Той предположи, че ще бъде много трудно и почти невъзможно да се приложи нулева ставка. Тодоров обаче допусна, че има някакъв шанс, ако „Европейският съюз единно се появи във Вашингтон и успее по някакъв начин да убеди Тръмп, че има доброто желание да работи равнопоставено със САЩ“.

Тодоров напомни, че американският президент заяви много пъти, че ще използва митата като някаква изходна позиция за преговори. „За мен и много колеги наоколо е неразбираемо защо всъщност се налага такъв драстичен подход. Всички разбираме, че търговският дефицит на Щатите не е в завидно състояние. Всички разбираме, че нещо трябва да се промени, но защо точно по този начин? И защо с търговски партньори, които открай време са били надеждни, сигурни и на тях се е разчитало за много други неща“, коментира той.

Светлин Тодоров обърна внимание, че продажбите на продуктите на Shelly USA вървят добре. „Традиционно нашите релета се продават навсякъде добре. В Щатите е малко по-голям делът на т.нар. Plug & Play устройства – това, което е много по-удобно и лесно за използване, по-бързо за употреба, което не изисква допълнителни умения и знания за инсталация“, съобщи той. Мениджърът обясни, че това е основната разлика при продажбите в Европа, защото американският потребител е по-практичен. Той направи сравнение с продажбите в Европа, където „има много различни видове суичове за осветление или контакти“, докато „в Америка до голяма степен това е стандартизирано и предпочитанията на клиента са да смени цялото устройство, отколкото да бръкне зад него и да прави нещо по-сложно“.

Достатъчни ли ще са 700 хил. долара, за да увеличи пазарния си дял Shelly USA на американския пазар? Какви са плановете ви за увеличение на продажбите на „Шелли Груп“ в САЩ през 2025 г. и променят ли се те предвид реципрочните мита за ЕС и Китай? Какъв ръст на приходите залага компанията на американския пазар през тази година? Каква ще бъде търговската политика на компанията на американския пазар след влизане в сила на митата – ръст в цената на продуктите или намаляване на маржа на печалба? Възможно ли е отделни американски щати да се опитат да заобиколят митата на Тръмп, каквото предложение направи губернаторът на Калифорния Гавин Нюсъм?

Материалът не е препоръка за вземане на инвестиционно решение!

Целия коментар гледайте във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да намерите тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 08:08 | 08.04.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Пазари виж още

Коментари

1
rate up comment 6 rate down comment 6
Slavi.13
преди 7 месеца
Те не могат да разберат защо САЩ се отнасят така със своите доверени и сигурни "партньори"?! Щото искат и те да внасят в ЕС не само да ги цакат с "топла" бира. Постройте фабрика в САЩ нали пазарът е там. Що произвеждате в Китай и го изнасяте. Дори с транспортните разходи явно е доста, доста по еФтино.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още