Около 3,3 млн. души в България, или 71% от всички, използващи интернет, са пазарували онлайн през последните шест месеца. Това сочи проучване на „Маркет линкс“ за нагласите на потребителите, проведено съвместно със списание Enterprise и представено днес. Жените пазаруват онлайн повече от мъжете (76% спрямо 65%).
Най-активни в пазаруването в интернет са хората от поколението Y (родените през 80-те и 90-те години на XX в.) и поколението Z (родените от средата на 90-те години на XX в. до началото на 10-те години на XXI в.) – 82% и 81% от ползващите интернет в съответните възрастови групи. Да купуват стоки онлайн избират най-вече хора от София и големите градове (съответно 83% и 80%).
Проучването показва още, че онлайн пазарът е ценово чувствителен, а силно влияние имат рекламата и промоцията. За 75% от потребителите фактор за покупката е цената, а за 51% – доверието в съответния онлайн магазин. 45% се влияят от промоциите.
При последното си пазаруване 71% от потребителите са направили сравнение на цената на продукта на различни места, преди да пристъпят към покупката, а 39% са проучвали цените в различните магазини. При поколението Z най-голямо значение за избора имат онлайн инфлуенсърите, както и публикувани от приятели снимки и видеа.
Българските потребители не са импулсивни в онлайн покупките и дори когато пазаруват в интернет, пазаруват планирано, показва още проучването. При общо 81% покупката е планирана, макар и направена онлайн.
През последните шест месеца потребителите са купували онлайн най-вече дрехи, обувки и аксесоари (72%), козметика (35%), книги, учебници и игри (27%), а след тях се подреждат домакински уреди и потребителска електроника (25% и 24%).
Малко по малко се отчита трайна тенденция към повишаване на плащанията с карта, отчете Галя Гогова от „Маркет линкс“, която представи проучването. 35% от потребителите избират да платят с карта покупката си, но все още преобладава изборът на наложен платеж – при 61% от хората. Едва 6% от пазарувалите онлайн казват, че се е наложило да направят рекламация и да върнат закупен продукт.
Ако в световен мащаб при онлайн пазаруването все по-голямо значение имат добавената и виртуалната реалност при предлагането на стоки, в България тази тенденция все още не е навлязла масово. Въпреки че у нас все още няма акцент върху етичното пазаруване или навлизането на изкуствения интелект, за промяна в тази посока ще подейства навлизането на чуждестранни онлайн магазини.
Който не се адаптира бързо и не се опита да въведе новостите и да отговори на изискванията на потребителите, ще загуби своето пазарно място, прогнозира Гогова.


Къде са най-опасните пътни отсечки във Варна
Унгарската МОЛ иска да купи чуждестранните активи на "Лукойл"
Защо плащаме скъпо за храна с неясен произход?
Освен че няма риба, намаляват и рибарите
Наша съседка е най-доброто място за пенсиониране
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
Hensold очаква до 10-15г военните разходи да продължат
Hensold подкрепя някои доставчици на автопроизводителите в Германия
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Pininfarina възроди първото поколение на Honda NSX
Японски компании съдят администрацията на Тръмп заради митата
Bosch и Maserati ще спасяват ДВГ с водород
Османската династия ще съди турчин, живеещ в САЩ, представящ се за османски принц
3 зодии с шанс за изненадващи парични постъпления около пълнолунието на 4 декември
Аманда Сейфрид на 40 - актрисата блесна до Сидни Суини на червения килим
Суперхрани, които са бюджетни
Тайланд разреши алкохола от 14 до 17 часа