IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Зад кулисите на световния бизнес с детски играчки

Китай остава лидер на глобалния пазар, но големите онлайн платформи извиват ръцете на производителите за цени, а това понижава качеството

17:10 | 02.02.25 г.
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

Китай е най-големият производител на детски играчки в света. Привидно този бизнес е създаден най-вече, за да радва децата, но зад кулисите му се води истинска борба за все повече и повече печалби. 

Децата и техните родители едва ли се замислят, че предизвикващите умиление кукли или конструкторите с цветни пластмасови кубчета, които магазините за играчки предлагат на клиентите, са само видимата част на бизнеса с детски играчки. Потребителите едва ли осъзнават, че зад тези безобидни играчки се крие истинска ценова война и корпоративна надпревара за по-голям пазарен дял. 

Конкуренцията между участниците в бизнеса с детски играчки се изостри още повече с включването на големи онлайн платформи за електронна търговия, сред които е и китайската Temu, посочва германската телевизия телевизия ARD.

Корпорацията Temu е обект на обвинения, че не прилага адекватно стандартите и изискванията за качество към продуктите, които продава чрез своя сайт. Европейската комисия обяви в края на октомври миналата година, че е започнала разследване на предполагаеми нерегламентирани търговски практики на платформата. Стоките, предлагани от китайската онлайн платформа, "трябва да отговарят на стандартите на ЕС и да не вредят на потребителите", обяви ЕК, цитирана от ДПА.

Неправителствената организация "Европейски производители на играчки" (TIE), базирана в Брюксел, обяви миналия октомври на сайта си, че 80 процента от играчките, предлагани от 10 водещи онлайн магазина, не отговарят на стандартите за безопасност на Евросъюза. 

Международната столица на детските играчки

Голяма част от пластмасовите детски играчки в Китай се произвеждат от хиляди малки и средни по големина компании, които оперират в района на китайския град Шантоу. Той се намира в южната провинция Гуандун.

Срещу определени такси производителите на играчки получават правото да изложат своята продукция в четириетажен експозиционен център, който разполага с изложбена площ от около 20 000 кв. метра. В него могат да бъдат открити много от играчките, които се предлагат в магазините в страните от ЕС или в онлайн порталите за електронна търговия.  

В този предполагаем рай на играчките обаче не се изпълняват детски желания, а се водят тежки търговски преговори, разказва репортаж на германската телевизия ARD. Търговци на едро на играчки от целия свят посещават изложбения център. Това става в съответствие с предварително изготвен график. 

Търговците избират играчките, които искат да купят. След това служители на центъра ги сканират, за да ги въведат в информационната му система като стоки, които ще бъдат купени. След това се свързват с производителите на играчките, избрани от търговците. Потенциалните купувачи и продавачи на детски играчки обикновено провеждат търговски преговори в офиси, които се намират в сградата на експозиционния център.

На фона на сериозната конкуренция производителите на играчки от района на град Шантоу са подложени на все по-голям натиск да свалят производствените си цени. Например играчки, които се продават в редица страни от ЕС за по 20 евро, в изложбения център могат да бъдат договорени за по 2 евро на брой, посочват представители на бранша. 

"Когато водя тук моите деца, понякога те ме питат: "Татко, защо са толкова евтини тези играчки?", разказва пред ARD търговският посредник Тони Чен. "Много купувачи искат да купят играчки на по-ниска цена. Тогава производителите им казват: "Добре, но ще ви ги продадем в по-евтини опаковки или ще компенсираме по-ниската цена като намалим количеството на материалите (които влагаме при изработката на играчките - бел. ред.)", посочва Тони Чен.

Temu натиска надолу цените и качеството

Натискът върху производителите да предлагат своята продукция на по-ниски цени се е засилил, откакто на пазара на играчки се намесиха големи онлайн търговци като китайската корпорация Temu, отбелязва търговският посредник от град Шантоу. Той дава пример с два детски водни пистолета. По-скъпият от тях струва 30 евроцента на едро, а по-евтиният - 10 евроцента. 

"Тези играчки изглеждат еднакво, но в единия случай производителят е използвал по-тънка пластмаса и е изработил играчката с по-ниско качество, за да намали производствената ѝ стойност. Когато я видите на снимка на някои сайт за онлайн търговия, няма да можете да я различите от другата. Когато обаче я докоснете, ще можете да усетите разликата в качеството заради по-чупливия материал, от който е изработена", посочва Тони Чен.

Китайската корпорация за онлайн търговия Temu е подложена на критики, тъй като са установени редица случаи, при които тя е изпращала на потребители в Европа продукти, които са произведени от толкова евтини материали, че не отговарят на стандартите на ЕС, посочва ARD. Тези нарушения са възможни, тъй като онлайн търговците изпращат стоките от Китай директно до европейските потребители. Всеки ден в Германия пристигат стотици хиляди подобни пратки, заради което митническите служители успяват да проверят само част от тях. 

Ако даден продукт бъде конфискуван, тъй като бъде установено, че качеството му не отговаря на стандартите на Евросъюза, то загубата за търговците на дребно е минимална в сравнение с евентуалното изземване на цял контейнер със стоки.

Търговците на едро, които внасят от Китай в Европейския съюз цели контейнери с детски играчки, са принудени да спазват по-високи стандарти за качеството на своите стоки. В противен случай рискуват да им бъде конфискувано голямо количество стоки, при което да загубят десетки хиляди евро.

В промишлената зона на китайския град Шантоу екип на телевизия ARD посещава цеха за производство на играчки на предприемача И Фен. Преди бизнесът вървеше по-добре. Сега, при тези ниски цени, на които сме принудени да продаваме, можем да печелим само от обема на продукцията, която пласираме", посочва И Фен.

Китайският предприемач споделя, че неговата продукция е предназначена за пазарите в целия свят. Той отбелязва, че във всяка страна се прилагат различни стандарти за качеството на стоките. Запитан дали може един продукт, предназначен за африканския пазар, да се окаже в Европа, И Фен отговаря: "Това е работа на посредниците. Те купуват (играчки - бел. ред.) от нас. Не е наша работа къде ги изпращат след това. В някои случаи това дори е тяхна търговска тайна".

Световният пазар на детски играчки

Прогнозите на пазарните анализатори сочат, че през 2025 г. световният пазар на детски играчки и на продукти от категорията "Хоби и свободно време" ще генерира приходи в размер на 367 млрд. долара. Това представлява увеличение с 5,2 на сто спрямо 2024 г., посочва компанията за анализ на данни Statista. 

Значителен дял от този пазар се държи от китайските производители. На този фон прогнозите сочат, че Китай ще бъде лидер в този сектор през тази година на база привлечени приходи (73 млрд. долара).

От своя страна, САЩ продължават да доминират световния пазар на детски играчки и на продукти от категорията "Хоби и свободно време" по отношение на въвеждането на иновативни и технологично усъвършенствани продукти, отбелязват анализаторите от Statista.

(БТА)

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 17:10 | 02.02.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Lifestyle виж още

Коментари

Финанси виж още