IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

След 27 г. и 660 млн. долара Тайгър Уудс прекрати партньорството си с Nike

Спортните звезди все повече се стремят към дялове в компаниите, които рекламират

10:05 | 09.01.24 г.
Тайгър Уудс. Снимка: Bloomberg LP
Тайгър Уудс. Снимка: Bloomberg LP

Близо 30-годишното партньорство на Тайгър Уудс с Nike, от което голф легендата спечели около 660 млн. долара, беше прекратено, предава Bloomberg.

„Преди повече от 27 години имах късмета да започна партньорство с една от най-известните марки в света“, заяви Уудс в комюнике, публикувано в социалната мрежа X (бивша Twitter) в понеделник.

48-годишният Уудс подписа петгодишен договор за 40 млн. долара с Nike като млад феномен през 1996 г. Последва втори петгодишен договор за 100 млн. долара през 2001 г., а следващият му договор с гиганта в спортните стоки беше за 320 млн. долара и осемгодишен срок. Той подписа най-новия си договор с Nike на стойност 200 млн. долара за 10-годишен срок през 2013 г.

„Хората ще попитат дали има друга глава. Да, със сигурност ще има друга глава. Ще се видим в Ел Ей!“, написа още Уудс. Турнирът Genesis Invitational, на който той е домакин, започва на 15 февруари край Лос Анджелис.

В съобщение Nike похвали влиянието на Уудс върху голфа и върху спортния свят като цяло. „Благодарни сме, че бяхме част от него. Пожелаваме му всичко най-добро в бъдеще“, допълни компанията.

Партньорството за милиони долари, което издигна голфа до нови висоти по популярност, показва дълбоката история на Nike в изграждането на брандове с помощта на звезди, което надхвърля обикновената реклама. Слуховете коя ще бъде следващата компания, към която ще се насочи Уудс – вероятно друг бранд, където той може да придобие дял от акциите, показват и променящия се характер на сделките. Звездите се стремят към по-голям финансов дял от бизнеса, който рекламират.

Няколко по-млади спортисти избраха през последно време да поемат дялове от акциите вместо традиционни рекламни договори. При спортните напитки рънингбекът на „Сан Франциско 49-ърс“ Крисчън Макафри, гардът на „Атланта Хоукс“ Трей Йънг, гардът на „Ню Йорк Либърти“ Сабрина Йонеску и дори певицата Кери Ъндърууд имат дялове от акциите на Bodyarmor, собственост на Coca-Cola. Куортърбекът от NFL Патрик Махоумс, тенисистката Наоми Осака и играчите от NBA Антъни Дейвис, Крис Пол и Ръсел Уестбрук имат дялове в технологичната компания Hyperice.

В голфа PGA Tour съобщи, че голфърите, които останат верни на тура при предстоящото му сливане с подкрепяната от Саудитска Арабия компания LIV Golf, ще получат дялаве в новата компания, ако сливането бъде финализирано. Голфърите, които изберат LIV Golf, няма да получат това предложение.  

Спортните звезди от ново поколение искат дялове от акциите, защото те „вземат решения за това какво правят с капитала си и личния си бранд, за да са сигурни, че той отговаря на начина, по който искат да бъдат възприемани“, коментира Марк Патрикоф през ноември. Той е основател на платформата за инвестиции и консултации на спортисти Patricof Co.

Доживотни сделки

Отношенията на Уудс с Nike започнаха преди тези на звездите от NBA Леброн Джеймс и Кевин Дюрант, които имат доживотни сделки с компанията за разлика от Уудс. Джеймс подписа доживотен договор през 2015 г., а Дюрант – през април 2023 г.

В друга известна раздяла с Nike швейцарската тенис звезда Роджър Федерер напусна гиганта в спортните стоки през 2018 г. и избра 10-годишен договор на стойност 300 млн. долара с Uniqlo, отчасти защото искаше договор, който да продължи и след края на спортната му кариера. На следващата година Федерер подписа договор с швейцарския производител на спортни обувки On Holding, който му донесе и дял от 3% в компанията – нарастващ фокус за спортисти, които искат нещо повече от рекламни хонорари.

Следващата стъпка на Уудс не е ясна. Говори се, че той преговаря с On, но говорител на бранда заяви в понеделник: „Наясно сме със слуховете, но за момента нямаме планове да бъдем партньор с Тайгър Уудс“.

Анализаторът от Williams Trading Сам Поузър коментира през декември, че Nike може би планира да излезе изцяло от голф бизнеса. Преди време компанията произвеждаше стикове за голф, топки и чанти, но напусна бизнеса с екипировката през 2016 г. Ако Nike напусне изцяло голфа, Поузър очаква „промените да нанесат дългосрочни вреди на бранда“.  Рекламните договори на Nike с Рори Макълрой, Скоти Шефлър, Брукс Кьопка и Мишел Уий Уест може да бъдат застрашени при такъв сценарий.

Nike твърди, че остава ангажирана с голф екипировката.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:47 | 09.01.24 г.
Специални проекти виж още
Още от Спорт виж още

Коментари

Финанси виж още