IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Как европейските футболни клубове превръщат стадионите си в дойни крави

За тези, които предстои да планират реконструкции на съоръжения, спокойните дни на заключването на евтино дългосрочно финансиране може и да са отминали

12:24 | 21.01.24 г.
Снимка: Angel Garcia/Bloomberg
Снимка: Angel Garcia/Bloomberg

На новия стадион се проведе концерт на Бионсе през май 2023 г. Концертът беше част от световното ѝ турне Renaissance.

„Работехме с един от най-малките стадиони във Висшата лига и, следователно, по-ниски приходи в деня на мача – в ожесточена конкурентна среда“, казва Даниел Ливай, председател на „Тотнъм Хотспър“, пред медията. „Стадионът с увеличен капацитет беше от решаващо значение за посрещане на търсенето от страна на феновете, които не могат да получат достъп, и стимулиране на ръста на приходите в деня на мача и в дните, в които няма мачове“, допълва той.

С отварянето на вратата за домакинство и на други събития търговските приходи на стадиона на отбора се увеличават от 117 млн. евро през 2018 г. до 215 млн. евро през 2022 г. Данните сочат, че се повишават и приходите, свързани с футболни мачове – от 85 млн. евро през 2018 г. до 125 млн. евро през миналия сезон, според Deloitte.

Изпълнителен директор на конкурентен клуб описва стадиона като „произведение на изкуството“, което е вдъхновило собствениците в цяла Европа да преоценят собствените си съоръжения и да се съсредоточат много повече върху изживяването на феновете. „Не можем да се отнасяме към футболните фенове като към пленена публика. Те имат избор. Те ще дойдат на мача, но ще похарчат парите си в местен пъб и ресторант, ако не предоставяте достатъчно добро качество“, казва Кристофър Лий, управляващ директор на бизнеса за Европа, Близкия изток и Африка в дизайнера на стадиони Populous.

В Барселона проектът за преустройство на клуба, който се разработва почти десетилетие, най-накрая е в ход. След като бъде завършен, общият капацитет на "Камп Ноу" ще нарасне до 105 хил. души. Ще бъде направена допълнителна ВИП ложа, както и покрив и 360-градусов екран.

Повечето от работата обаче ще бъде извършена извън стадиона, където в нова сграда ще се помещават музеят и клубният магазин, заедно с обновената Palau Blaugrana - пространство, което ще побира 15 хил. души и ще се ползва за провеждането на концерти и други събития, вкл. и спортни.

Испанските клубове също ще трябва да инвестират сериозно в подготовката си за Световното първенство през 2030 г. Сделката на Ла Лига с частната инвестиционна компания CVC Capital Partners включва изключения от правилата за разходите на лигата, за да насърчи клубовете да влагат пари в инфраструктура. Ла Лига очаква сделката да помогне за отключването на инвестиции за 1,8 млрд. евро.

Милош Ненадович, консултант по клубна инфраструктура в Ла Лига, казва, че целта е да се даде причина на феновете да пристигнат преди мача и да се увеличи сумата, която харчат, след като са там.

Работата на топ испанските клубове активизира и италианските отбори. Двата отбора, които споделят стадион „Сан Сиро“ в Милано, който е завършен през 1926 г. и след това реновиран преди Световното първенство през 1990 г., са проучвали възможността да построят нов стадион заедно. Наскоро обаче клубовете обявиха планове за построяването на два отделни стадиона, всеки с капацитет за около 70 хил. души. Съоръженията ще се строят на юг от Милано.

В Италия проблемите с инфраструктурата са остри. Серия А беше най-високата лига в света през 90-те години на миналия век, но оттогава позициите ѝ се изплъзват до голяма степен поради липса на инвестиции. Сега Серия А генерира по-малко приходи от излъчване от топ лигите в Англия, Испания и Германия и наскоро сключи сделка за местна телевизия на по-ниска цена от последния си договор.

Ръководителите и собствениците на клубове, включително нарастваща група от професионални инвеститори, виждат новите стадиони като ключ към връщането на лигата в правилния път. „Италия е изключително интересна, защото инфраструктурата възпира клубове с огромна фен база и международна привлекателност, поради което виждаме интерес от навлизането на международен капитал“, казва Кристофър Лий от Populous. Компанията е проектирала стадиона на „Тотнъм“ и в момента работи по проектите на „Интер Милан“ и „Рома“.

Според него италианските клубове са подценени активи и стадионите ще са това, което ще преобърне нещата.

Въпреки предимството, което идва с доходоносните телевизионни права във Висшата лига, английските клубове не са имунизирани от необходимостта да модернизират съоръженията си. „Манчестър Сити“, който според Deloitte е клубът с най-високи приходи във футбола, изпитва натиск да не изостава от най-добрите клубове в Европа и планира да разшири стадиона си с около 7 хил. места. Клубът изгражда и хотел, музей и ново музикално пространство с капацитет от 23 500 места - Co-op Live Arena, в своя кампус в източен Манчестър. Новото пространство ще отвори врати през април и ще е домакин на концерти на Ники Минаж, Ерик Клептън и Бари Манилоу тази година.

Последна актуализация: 12:24 | 21.01.24 г.
Специални проекти виж още
Още от Спорт виж още

Коментари

Финанси виж още