IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Какво следва за модната империя на Джорджо Армани след смъртта му?

Компанията е изправена пред най-голямото си изпитание - дали може да продължи след ерата на своя основател, като запази наследството му

09:15 | 06.09.25 г.
Джорджо Армани. Снимка: Bloomberg LP
Джорджо Армани. Снимка: Bloomberg LP

Когато Джорджо Армани почина на 91-годишна възраст, светът на модата загуби не само дизайнер, а и един от последните големи собственици-оператори в луксозния сектор, пише Wall Street Journal.

За разлика от конкурентите си, които отстъпиха контрола на конгломерати като LVMH или Kering, Армани запази компанията си частна, като отговаряше само пред себе си и я управляваше с прецизността на бизнесмен и с окото на моден дизайнер. Той защитаваше яростно тази независимост и остана на практика единственият акционер в групата, която генерира около 2,7 млрд. долара приходи от продажби миналата година, и изгради предпазни мерки, за да гарантира, че модната къща ще устои на поглъщане отвън.

Сега компанията е изправена пред най-голямото си изпитание – дали ще може да премине отвъд ерата на своя основател, като запази неговото наследство.

Тъй като няма деца или съпруга, контролът на модната къща ще премине към фондация „Джорджо Армани“, която дизайнерът-бизнесмен създаде преди близо десет години, за да гарантира приемственост и да запази независимостта. Армани заяви много преди смъртта си, че е избрал трима кандидати, които да ръководят фондацията след смъртта му, въпреки че пълните подробности не бяха оповестени.

„Винаги съм подготвял сътрудниците си за следващата глава“, каза Армани пред Wall Street Journal миналата година. „Има хора, които са на нивото, на което трябва да бъдат, а други са малко по-назад“, допълни той.

В приближения кръг на Армани са Панталео „Лео“ Дел’Орко, негов дългогодишен заместник и ръководител на мъжката модна линия, Силвана Армани, негова племенница, която отдавна отговаря за дамската модна линия, и Роберта Армани, друга племенница, която управлява връзките с известни личности и развлекателния бизнес. Племенникът му Андреа Камерана е управляващ директор по устойчивостта, а сестра му Розана Армани е член на съвета на директорите.

Наред с фондацията, основана през 2016 г., Армани подготви нов набор от правила, които да влязат в сила след смъртта му. Те създадоха няколко категории акции с различни права на глас, макар че точното разпределение на блоковете не беше разкрито. Те също така предвиждат предпазлив подход към придобивания и дългове и поставят ясни ограничения върху всяка промяна в собствеността. Листване на фондовата борса не е забранено, но може да се разгледа само с одобрението на мнозинството от директорите.

Дори с такива предпазни мерки смъртта на Армани вероятно ще предизвика интерес към закупуването на групата.

„Марки като тази рядко се появяват на пазара“, казва Лука Солца, анализатор в компанията Bernstein. „Очаквам значителен интерес от страна на индустрията“, допълва той.

В миналото модните къщи не са оцелявали след смъртта на основателите си. Но в по-ново време смъртта на емблематичен основател не означава непременно край на марката. Balenciaga, Chanel, Dior, Givenchy и Saint Laurent процъфтяват дълго след смъртта на създателите си, превърнати в глобални компании под ново ръководство.

Смъртта на Армани подчертава отмирането на една епоха, в която няколко дизайнери упражняваха обхватна власт над модните си къщи, като ръководеха всичко – от ателието до магазина. Те не бяха само творчески таланти, а и бизнесмени, които определят стратегията и темпото на експанзията в света.

Този модел до голяма степен изчезна. „Армани“, основана през 1975 г., се конкурира в луксозната индустрия, доминирана от разрастващи се конгломерати, които използват огромна финансова мощ, за да навлизат на нови пазари, придобиват имоти и провеждат глобални маркетингови кампании. Творческите директори до голяма степен се превърнаха в наемници, привличани да съживят дадена марка и заменяни, когато продажбите намалеят.

През годините се появиха много почитатели на този модел. В края на 90-те години на миналия век Бернар Арно и Армани проучиха възможността за партньорство, при което LVMH трябваше да придобие 20% от италианския бизнес, а дизайнерът трябваше да остане като творчески директор. Сделката така и не се осъществи.

По-късно Армани обясни защо: „Щях да бъда управляван. И си помислих, че ако искат, може да не се съобразят с мен“, каза той пред WSJ през 2012 г.

Арно беше сред хората, които почетоха паметта на Армани в четвъртък, като заяви, че дизайнерът е „разширил италианската елегантност до световен мащаб“.

Солца от Bernstein коментира, че въпреки световното признание на Armani, престижът на марката е намалял и е необходим по-строг контрол върху дистрибуцията, което предполага, че тя би се възползвала от обновяване и нова перспектива.

Продажбите на Armani намаляха с 5% миналата година, а оперативната печалба се понижи с почти една четвърт на фона на охлаждане на пазара на луксозни стоки. Компанията реагира с увеличаване на инвестициите до рекордни нива, движени от ремонтите на магазини и решението да се прибегне до електронната търговия.

Освен основния си бранд Armani оперира в няколко сегмента на модата - Armani Privé е линията за висша мода на марката, Emporio Armani предлага младежка, повлияна от тенденциите, конфекция, а Armani Exchange е посветена на по-достъпна, „улична“ мода.

Марката се разшири и в областта на лайфстайл начинанията, които отразяват желанието на Армани да повлияе на средата, в която живеят неговите клиенти. Групата управлява Armani Casa, линия с мебели за дома, Armani Dolci, бизнес със сладкарски изделия, и мрежа от ресторанти и кафенета. Армани даде името си и на хотели в Милано и Дубай, които пренасят сдържаната естетика на дизайнера в хотелиерството.

В четвъртък компанията заяви, че Армани винаги е ценял независимостта на мисленето и действията и че „семейството и служителите му ще продължат да развиват групата в духа на тези ценности“.

Най-важният урок, който Армани искаше да предаде на хората, с които работеше? Бъдете скромни, каза той пред WSJ миналата година. „Понякога хората в този бизес имат силно его и е важно да останат скромни“, отбеляза дизайнерът.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 09:03 | 06.09.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Мода виж още

Коментари

Финанси виж още