IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Медийната индустрия изтри 500 млрд. долара пазарна стойност

Стрийминг компаниите спечелиха от пандемията, но последваха тежки времена

11:02 | 04.01.23 г.
Снимка: Gabby Jones/Bloomberg
Снимка: Gabby Jones/Bloomberg

Над 500 млрд. долара бяха изтрити от пазарната стойност на най-големите в света медийни компании през 2022 година, след като инвеститорите се отдръпнаха от идеята за стрийминг революцията, което предизвика исторически спадове на цените на акциите на компании от развлекателната и медийната индустрия, пише Financial Times.

Засилващата се конкуренция и растящите разходи се комбинираха със затягането на коланите от страна на потребителите и забавяне на рекламния бизнес, което допринесе за представянето на цялата индустрия.

Медиите, които за инвеститорите обхващат широк спектър от дейности – от създаване на филми до реклама и кабелна телевизия, се оказаха сред най-тежко засегнатите сектори в рамките на вероятно най-лошата година за книжата по света след финансовата криза.

„Това беше перфектната буря от лоши новини“, коментира Майкъл Нейтънсън, медиен анализатор в SVB MoffettNathanson. „Покривам този сектор отдавна и никога преди не съм виждал толкова лоши данни“.

Акциите на Walt Disney, чиято цена се понижи с 43%, отбелязаха най-големия си годишен спад от поне 1974 г. Книжата се оказаха под по-голям натиск наскоро, тъй като резултатите от представянето на дългоочакваното продължение на „Аватар“ не отговориха на очакванията веднага след премиерата си.

Paramount Global записа 42% спад на борсата през 2022 година, а Netflix – 52%, докато Warner Brothers Discovery потъна с 63% от създаването си миналата година чрез сливането на Discovery и WarnerMedia на AT&T.

Ръководителите на конгломерата се опитват да интегрират най-големите операции в медиите в момент, в който индустрията преживява сътресения, а наскоро предупредиха, че компанията е изправена пред отписване за 5,3 млрд. долара за преструктуриране и други такси, свързани с обединяването.

Стрийминг компаниите се справиха добре с пандемията, тъй като блокадите накараха потребителите да си стоят повече у дома и да гледат видео, а това тласна нагоре акциите в сектора. Въпреки че лидерите на тези компании похарчиха десетки милиарди долари за стрийминг съдържание, опциите за гледане се увеличиха, но разходите за издръжка скочиха, което накара финансово затруднените домакинства да се откажат от услуги или да превключват между различни абонаменти.

Индексът Dow Jones Media Titans, който проследява представянето на 30 от най-големите медийни компании в света, изтри 40% през миналата година, като общата пазарна капитализация се е свила от 1,35 трлн. долара до 808 млрд. долара.

Увеличаването на лихвените проценти понижи оценки, особено на т.нар. „компании на растежа“. Музикалният стрийминг гигант Spotify се раздели с 69% от стойността на акциите си, а видео услугата Roku – с 81%.

Традиционните медии също понесоха удар. Някои от най-големите спадове бяха на собственици на американски кабелни активи. При Charter Communications спадът е с 53%, а при Comcast – с 31%.

Отдръпването от кабелната телевизия се засили в САЩ. Броят на абонаментните за традиционна платена телевизия, следени от Macquarie, са спаднали с 8,3% през третото тримесечие в сравнение със същия период година по-рано.

Повишаването на цените – особено за спортно съдържание – доскоро смекчаваше удара от спада на броя на клиентите, но „попадайки в рецесия, се притесняваш, че потребителят ще откаже да плаща“, коментира анализаторът от Macquarie Тим Нолън.

Повечето стрийминг услуги понесоха „много тежки загуби“, така че медийните компании „все още не са в позиция, в която могат да компенсират спада при линейните канали“, допълва той.

Междувременно рекламодателите започнаха да свиват маркетинговите си бюджети, тъй като световната икономика се забавя, което ощети собствениците на медии, включително ITV във Великобритания, чиито акции загубиха 36% от стойността си.

Наскоро компанията заяви, че е напът да запише спад на годишните си приходи от реклами въпреки тласъка от Световното първенство по футбол.

В отговор на предизвикателствата няколко от най-големите компании в сектора се насочват към повишения на цените, съкращаване на служители и други инициативи като пускането на услуги, включващи реклами.

В доклад анализатори от Morgan Stanley написаха, че ако тези ходове не пожънат успех в осигуряването на „значителна“ печалба на стрийминг компаниите, последните ще бъдат принудени да се „откажат“ от дейността си или да се консолидират.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:02 | 04.01.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини и анализи виж още

Коментари

Финанси виж още