2023 година - поредната, белязана от войни, икономически, политически и обществени промени, върви към края си. Investor.bg събра най-значимите събития и тенденции от икономическия живот в България и по света през последната година в специалната секция „Икономиката през 2023".
Няма друго име в Силициевата долина, което да е по-голям синоним на проблеми, от Илон Мъск. През 2023 г. технологичният лидер и неуморен предприемач отново ни поднесе щедра порция от онлайн изблици, скандали и хаотични мениджърски решения. Въпреки че той стои начело на един куп компании – като започнем от производителя на електромобили Tesla, преминем през космическата компания SpaceX и стартъпа за изкуствен интелект xAI – фокусът тук ще падне върху социалната мрежа X.
Причината за това? Откакто придоби Twitter, Мъск не спира да изненадва с необичайните си ходове и отправя социалната мрежа във все по-неясна посока. За сметка на това увереността му става все по-голяма, а размахът, с който действа, стресира мнозина в индустрията.
Проблеми с името
Въпреки че придоби Twitter още през 2022 г., едва през лятото на 2023 г. социалната мрежа се сдоби с ново име и беше ребрандирана на X. Буквата не е случайно избрана. Тя стои в основата на идеята на Мъск за създаване на суперприложение по примера на WeChat на китайската Tencent Holdings. Предприемачът вярва, че истинската доминация в бъдеще ще е именно на тези „приложения за всичко“, както ги нарича той, с идеята, че те ще обединяват много услуги в едно – нещо като портал към всичко най-необходимо. Предвид тази визия не е изненада, че Мъск не спира да работи в тази посока.
X присъства в името на част от другите компании на милиардера именно като обединяващ символ. През юли това стана и името, което официално замени добре познатия бранд Twitter. Новината беше обявена лично от Мъск, а заедно с главния изпълнителен директор на социалната мрежа Линда Якарино през юли представи и новото лого на платформата. Добрата стара синя птица се превърна в огромна бяла буква „X“ на черен фон. С това стана ясно, че Мъск не държи особено на миналото на социалната мрежа, а директно я повежда в нова посока.
Само няколко дни по-късно компанията издигна огромен светещ X на покрива на централата си на Market Street в Сан Франциско. Съседите обаче се оплакаха от натрапчивата светлина, което предизвика проверка на Службата за строителни инспекции в града.
От правна гледна точка ребрандирането също се оказа спорно, защото редица други компании, в това число Meta и Microsoft, вече имат интелектуална собственост върху същата буква, което предвещава потенциални проблеми в бъдеще.
По това време адвокатът Джош Гербен, занимаващ се с търговски марки, коментира пред Ройтерс, че: „Има 100% шанс Twitter да бъде съдена за това от някого“. X все още няма сериозни предизвикателства в този аспект, но рискът все пак остава, а някоя компания може просто да изчаква по-подходящ момент, когато социалната мрежа ще е по-уязвима.
Проблемният X над централата на компанията. Снимка: David Paul Morris/Bloomberg
#СбогомРекламодатели
Този момент може и да не е толкова далеч. През 2023 г. отношенията между X и рекламодателите никак не бяха добри. Най-голямото притеснение на всички след поемането на контрола от страна на Мъск беше, че ще позволи в социалната мрежа да се появи повече проблемно съдържание. Милиардерът даде позволение профилите на личности, които по-рано бяха блокирани (като Доналд Тръмп), да бъдат пуснати отново, което само засили опасенията, че нещата ще излязат извън контрол. Скоро и това се случи.


Никола Цолов стартира от първа редица в Абу Даби
Тъжна вест! Почина поетесата Ружа Велчева
Елхите във Варна вървят от 30 до 300 лева
Във Варна ще се проведе последното за годината събитие за събиране на стотинки
ЕС търси Меркосур, за да се конкурира със САЩ и Китай, но предлага малко
Турската лира остава стабилна, а икономисти очакват ново понижение на лихвите
Юанът става все по-използван при паричните преводи
Noventiq ускорява AI трансформацията в бизнеса с Microsoft Copilot и нова експертна специализация
Еврозоната бележи по-силен ръст от очакваното благодарение на вътрешното търсене
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Audi готви още една изненада
Политик предложи премахване на червения светофар и знаците на пътя
Издигнаха къщички и палатки за протестиращите фермери край Промахон-Кулата
Тръмп е разтревожен от посещението на Путин в Индия
Патриарх Даниил отказа на краля на Йордания да участва в религиозен форум
Уран във водата на Харманли, жителите ще разчитат на водоноски
преди 1 година До: evlogiимаше откъс от едно предаване с мъск и водещия му вика, ама знаете ли, че губите пари и рекламодателите не искат да рекламират?- какво, те да не би да си мислят, че ми пука за техните пари!? я *** офф. в прав текст. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Яко им бърка отзад Мъск на левичарите и на прогресивните неокомунисти.Колкото и да ги е яд на него обаче, той си прай кефа с Екс.А дори и да го изгуби изцяло като инвестиция, пак ще му останат едни двеста милиарда и ще продължи да ги тормози. отговор Сигнализирай за неуместен коментар